• El Departament de Cultura manifesta el seu més profund desacord amb relació a la decisió del Tribunal Constitucional de suspendre l’impost per al foment audiovisual.
  • La llei comptava amb el recolzament del professionals del sector, així com dels grups parlamentaris.
  • Un dels objectius de la creació de la Llei era ratificar la necessitat de donar solució als problemes de la ciutadania catalana, en el cas que ens ocupa, els problemes d’un sector tan estratègic per al país com és el sector audiovisual.
  • El Departament de Cultura demana l’aixecament de la suspensió de la recaptació i presentarem les al·legacions al recurs presentat
 
El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ha declarat que “aquesta decisió afecta, novament, a les polítiques culturals catalanes així com al sector audiovisual del nostre país”. Mascarell ha assenyalat que des de Catalunya “busquem solucions davant una època de grans dificultats econòmiques i des del Govern central només rebem negatives.”
 
 
L’impost
 
Entre 2001 i 2012, el nombre d’espectadors a les sales de cinema a Catalunya s’havia reduït pràcticament a la meitat; les aportacions dels pressupostos públics entre 2009 i 2013 s’ha reduït a la meitat, majoritàriament per la desaparició dels fons procedents del Ministeri de Cultura; les produccions catalanes compten amb un pressupost mig que no arriba als 2,5 milions d’euros, un pressupost que no és competitiu en el mercat audiovisual global.
 
Davant la complexa situació en què es trobava el sector, des del Departament de Cultura es pretenia fer-hi front i per aquest motiu es va crear l’impost per al foment audiovisual.
 
El Govern de la Generalitat va impulsar la llei de Creació de l’impost als operadors de comunicacions electròniques per al foment de l’audiovisual i la difusió cultural digital, que a finals del 2014 havia aprovat el Parlament de Catalunya. L’impost va rebre el recolzament dels grups parlamentaris així com dels professionals del sector.
 
L’impost està destinant a reforçar la producció audiovisual creant un fons que permeti dinamitzar, consolidar i fer possible que la producció audiovisual es reforci a Catalunya. Constitueix una nova font d’ingressos per a impulsar la industria cinematogràfica i audiovisual. El fons permet fomentar l’accés a Internet en els equipaments culturals i per al foment de productes digitals sobre el patrimoni català. L’objectiu de la seva creació era enfortir i ajudar la producció pròpia audiovisual, en la línia del que fan la majoria de països europeus, en què les aportacions de fons públics són completades per les aportacions procedents de taxes.
 
El tribut s’aplica  a les companyies operadores de serveis  de comunicacions electròniques, amb una quota fixa de 0,25 euros/mes per cada contracte de connexió subscrit al territori de Catalunya, ja sigui a través de telefonia fixa o de dispositiu mòbil.
 
L’objectiu econòmic era una recaptació de 20,5 milions d’euros anuals, quantitat que es destinaria a proveir el fons per el foment de la indústria audiovisual i el fons per al foment de la difusió cultural digital.
 
Conseqüències del recurs
 
Les principals conseqüències de l’admissió a tràmit del recurs contra l’impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques són:

  • L’impost es va crear amb la voluntat de dotar al sector audiovisual català de noves eines de finançament.
  • La seva recaptació es destina íntegrament als fons per el foment de la indústria audiovisual i de la difusió de la cultura digital. El fons, segons preveu el Reglament de la llei, s’aplica sobre:
-       La producció d’obres
-       La distribució independent
-       L’exhibició
-       La difusió i la promoció de les obres i la cultura cinematogràfiques
-       La competitivitat empresarial
-       La difusió cultural digital.
 
  • L’ existència d’aquest  impost ha permès dissenyar  les actuals polítiques de suport a l’audiovisual. Durant aquest any s’ha pogut incrementar les dotacions a les diferents línies d’ajut, recuperar-ne algunes  i dissenyar-ne de noves:
-       Organització a Catalunya de festivals, mostres i cicles audiovisuals, així com a la seva promoció i difusió
-       Producció de llargmetratges cinematogràfics, llargmetratges i minisèries televisives de ficció, i sèries d'animació per a televisió (pluriennal)
-       Producció de llargmetratges cinematogràfics i per afavorir-ne el rendiment industrial derivat de l'explotació i la difusió.
-       Realització de documentals destinats a ser emesos per televisió.
-       Foment de la difusió de cinema en versió catalana, original, doblada o subtitulada i de producció o iniciativa de producció catalana, en sales d’exhibició.
-       Millora de projectes audiovisuals en fase de desenvolupament.
-       Aportacions reintegrables. Distribució de llargmetratges cinematogràfics
-       Producció de curtmetratges
-       Foment de la promoció de llargmetratges
-       Ajut al desenvolupament de projectes audiovisuals, ajut a l’exhibició i ajut a la producció de curtmetratges són alguns exemples.
 
  • Les actuacions derivades de l’impost han permès establir les bases per la recuperació del sector i completar les actuacions de l’ICEC en tots els estadis de la cadena de valor del producte audiovisual.
 
 
Cronologia de l’impost
 
  • Aprovació del Projecte de llei per part del Govern: 1 de juliol de 2014
  • Aprovació de la Llei per part del Parlament: 26 de novembre de 2014
- (104 vots a favor (CiU, ERC, PSC, ICV, CUP)
- 26 abstencions (PP i C’s)
  • Entrada en vigor (meritació): 11 de desembre
  • Recepció nota del Ministeri d’Hisenda sobre “discrepància” i “controvèrsia”: 11 de febrer de 2015
  • Reunió amb el sector audiovisual: 16 de febrer de 2015
  • Acord de Govern de l’obertura del procediment negociador: 17 de febrer de 2015
  • Reunió amb els grups parlamentaris i sector audiovisual: 5 de març de 2015
  • 11 de juny de 2015: Aprovació de la resolució 1066/X del Parlament de Catalunya, sobre l’adequació a la legalitat de l’impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques del Parlament que insta al Govern a:
a) Emprendre les accions necessàries per a defensar la legalitat de l’impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques per al foment del sector audiovisual.
b) Continuar desplegant i aplicant la Llei 15/2014, del 4 de desembre, de l’impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques i de foment del sector audiovisual i la difusió cultural digital.