L’auditori del Centre Cultural de la Mercè de Girona va acollir ahir dimecres 16 de setembre l’acte acadèmic d’obertura del curs escolar 2015-2016 a les comarques gironines. En aquesta ocasió, el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona, Albert Bayot, va ser l’encarregat de pronunciar la conferència “Compartint reflexions, idees i propostes sobre l’educació a les comarques gironines i a Catalunya”.
Aquest és el cinquè curs escolar que es fa aquest acte, que té com a objectiu contribuir a la reflexió per ajudar a centrar el curs des d’un punt de vista del contingut de fons. Enguany també s’ha pogut seguir en directe, per streaming a través d’internet, a la seu dels Serveis Educatius de les comarques de l’Alt Empordà, la Cerdanya, el Ripollès i la Selva (marítima). Una possibilitat que ha permès acostar l’acte als equips directius i al professorat d’aquestes comarques i evitar desplaçaments.
El director dels Serveis Territorials d’Ensenyament va agrair, un cop més, la feina feta pels equips docents d’arreu de les comarques gironines que, segons va voler destacar de manera especial, “ha permès iniciar bé el curs”.
En la seva intervenció, Albert Bayot va fer una anàlisi dels darrers cinc anys durant els quals ha estat responsable dels Serveis Territorials i va assenyalar que, a parer seu, “tenint en compte que som enmig d’unes crisis importants (econòmica, social, demogràfica, professional i política) hi ha elements que mostren que des del 2011 van repuntant”.
Les situacions de crisi demogràfica - que mostra el descens de la població -, de crisi professional - amb les mostres d’increment de l’atur, que genera desorientació i pèrdua de poder adquisitiu -, Bayot considera que comporten la necessitat “de més polivalència i de creativitat i, per tant, la necessitat d’anar introduint, per exemple, a primària el procés orientador”.
El director dels ST d’Ensenyament igualment va destacar les dades que indiquen que els resultats dels alumnes de les comarques gironines, en les proves de 6è de primària i d’ESO, es situen per sobre la mitjana de Catalunya. I va referir-se a tres elements significatius d’aquesta millora: “la professionalitat i la millora de la qualitat dels docents; el rol, el lideratge i la coordinació dels centres i de la inspecció educativa; i el fet que mica en mica ens hem acostumat que hi ha algun termòmetre/indicador que ens marca la temperatura d’un centre, que ha permès entrar en una dinàmica de millora de la qualitat”.
1