· Les actuacions es coordinaran amb els ajuntaments per garantir el reallotjament immediat de les famílies desnonades o en risc de ser-ho i oferir els recursos necessaris en cada cas
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha publicat la guia de protocols i procediments que distribuirà a tots els ajuntaments catalans on es detalla el circuit que s’ha d’aplicar per tal de donar compliment a la Llei antidesnonaments, posant així a l’abast de les Oficines Locals d’Habitatge el coneixement de totes les eines i protocols que existeixen per ajudar als ciutadans en risc de perdre la seva llar.
Aquesta guia es fruit del treball conjunt amb les entitats del grup promotor de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP): la Plataforma d'Afectats per les Hipoteques (PAH), l'Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) i l'Observatori DESC.
El passat mes de juliol, el Parlament de Catalunya va aprovar per unanimitat la ILP que ha donat lloc a la Llei 24/2015, de mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica. Aquesta Llei preveu diferents mesures per tal d’evitar els desnonaments i les situacions de risc d’exclusió residencial. Entre d’altres, l’aplicació del lloguer social obligatori, la dació en pagament i el reallotjament immediat quan sigui necessari mitjançant les Meses d’Emergències de les administracions.
La guia que s’ha fet pública avui estableix el protocol per atendre les persones en risc de desnonament, donant compliment a l’establert a Llei, i és fruit del treball conjunt que han desenvolupat la Generalitat i el grup promotor de la ILP. Aquesta guia és un document viu que es complementarà en els propers dies amb les mesures per garantir els subministres bàsics i amb les modificacions que sorgeixin en base a l'aplicació de la llei.
Un circuit d’ajuda homogeni i amb recursos prioritzats
Es consideren famílies en risc d’exclusió residencial les que tinguin uns ingressos per sota de 2, 2,5 o 3 vegades l‘indicador de renda de suficiència (IRSC), ponderat en funció de les persones que formen part de la unitat de convivència. Igualment, cal que s’hagin adreçat als serveis socials municipals, que són els encarregats d’elaborar l’informe que acredita la necessitat.
Si la família està en situació d'exclusió residencial i en base a aquest informe, els serveis socials actuen en funció de l’emergència, proposant els ajuts disponibles, aturant el desnonament o garantint que es faci la proposta de lloguer social obligatori per tal que la família no hagi d’abandonar el seu domicili habitual. Si la família ja ha estat desnonada, el cas es deriva a la Mesa d’Emergències, per tal que se li pugi oferir un habitatge de lloguer social. És per això que la Generalitat considera imprescindible aquesta coordinació amb els ens locals a l’hora d’aplicar la Llei.
El protocol acordat estableix una priorització en l’adjudicació de recursos. Així, s’ofereixen primer els habitatges del parc públic, després els cedits de manera obligatòria per part de les entitats financeres perquè porten buits més de 2 anys (aquells que són objecte de l’impost sobre els pisos buits) i, en darrer lloc, altres habitatges del parc privat que es puguin posar en lloguer.
Es preveu, al llarg dels propers dies, començar una sèrie de reunions amb les associacions municipalistes i amb diversos ajuntaments per realitzar el traspàs d’informació necessària, en alguns casos, per aplicar aquests protocols. Així mateix, s’organitzaran jornades formatives per avançar en l'aplicació efectiva i plena d'aquesta nova llei en col·laboració amb el grup promotor.
1