- Les noves línies e14, e15 i e16 connectaran Sant Pere de Ribes, Vilanova i la Geltrú i Sitges amb Barcelona amb 112 noves expedicions diàries, entre un 66% i un 286% més que actualment
- Els tres corredors transporten anualment 1.000.000 d’usuaris
- Amb aquestes ja són 16 les línies d’altes prestacions que funcionen a la demarcació de Barcelona i 22 a tot Catalunya
- També s’introdueixen millores a la línia Vilanova i la Geltrú –Garraf - Baix Penedès -Tarragona i en el servei del cap de setmana a tot el corredor
El Departament de Territori i Sostenibilitat posa en funcionament demà, 1 d’octubre, les tres noves línies de bus exprés que circularan pel corredor del Garraf. Són l’e14:Barcelona-Sant Pere de Ribes; l’e15:Barcelona-Vilanova i la Geltrú; i l’e16:Barcelona-Sitges. Oferiran, en conjunt, 112 noves expedicions diàries, de dilluns a divendres feiners, el que suposa increments d’entre el 66% i el 286% respecte els serveis actuals. La posada en marxa d’aquestes tres línies de bus exprés, operades per Cintoi-Bus (autocars Mon-Bus), suposarà la reestructuració global dels serveis actuals. La demanda global d’autobús d’aquests corredors és d’1.000.000 usuaris l’any. Amb aquestes ja seran 16 les línies de bus d’altes prestacions que funcionen a la demarcació de Barcelona, i 22 a tot Catalunya. Els horaris de les tres noves línies es poden consultar als pdf adjunts.
Sant Pere de Ribes:
Aquest servei es reconverteix en la nova línia de bus exprés.cat e14, amb una freqüència de pas de 15 minuts en hora punta i 30 minuts la resta de la jornada. El servei començarà a les 5.45 h i finalitzarà a les 0.20h. Aquest corredor compta actualment amb 44 expedicions directes diàries (19 d’anada i 25 de tornada) i passarà a 73 directes (39 d’anada i 34 de tornada), un 66% més. La demanda d’aquest corredor és de 350.555 usuaris l’any.
Vilanova i la Geltrú:
L’actual servei directe de Vilanova i la Geltrú a Barcelona es reconverteix en la línia de bus exprés.cat e15, que modifica el recorregut per dins de la població i ara passa per tots els barris amb l’objectiu d’oferir un millor servei. La freqüència de pas serà de 30 minuts durant tot el dia, des de les 5.30 h fins a les 22.30 h. Actualment hi ha 20 expedicions directes al dia (10 d’anada i 10 de tornada) i passarà a 60 (30 d’anada i 30 de tornada), el que suposa multiplicar per tres el nombre d’expedicions. Aquesta línia transporta cada any 77.276 usuaris.
Sitges:
Es reconverteix l’actual servei directe de Sitges en la nova línia exprés e16. Funcionarà des de les 5.45 h fins a les 22.15 h amb una freqüència de pas de 30 minuts. El servei s’iniciarà des del Camping Vilanova Park i passarà per Roquetes. El servei passarà de les 15 expedicions directes actuals (8 d’anada i 7 de tornada) a 58 (29 d’anada i 29 de tornada el que suposa un increment del 286%. La demanda anual és de 71.208 usuaris.
Altres reforços
Juntament amb la posada en marxa de les tres línies de bus exprés s’introduiran també altres millores en les comunicacions entre Vilanova i la Geltrú, Cubelles, Cunit, Segur de Calafell, Calafell i Tarragona, un servei estrenat el setembre de l’any passat. El servei actual passarà d’una freqüència de pas de 2 hores a 1 hora, el que suposarà passar de 14 (7+7) a 26 (13+13) expedicions al dia.
D’altra banda, també es modifiquen els serveis entre Barcelona, l’aeroport del Prat, Sant Pere de Ribes, Sitges, Vilanova i la Geltrú i el Vendrell. Concretament, en dies feiners es modifiquen els horaris i la major part de les expedicions acabaran a Bellvitge, ja que la comunicació amb Barcelona estarà coberta pel servei exprés.cat. I els caps de setmana es milloren notablement les expedicions, distingint entre temporada d’estiu (de Setmana Santa a finals de setembre) i temporada d’hivern (des d’octubre fins a Setmana Santa). El següent quadre mostra la millora del servei els caps de setmana a les tres poblacions:
40 línies de bus exprés arreu de Catalunya
Amb l’objectiu de millorar la mobilitat sostenible arreu del territori, el Departament està implantant progressivament la xarxa de bus d’altes prestacions ‘exprés.cat’ a tot Catalunya des de la tardor de 2012. Es tracta d’una aposta decidida per aquest mode de transport públic eficient i competitiu per connectar de manera ràpida, sostenible i econòmica els principals pols de mobilitat del territori.
La xarxa de bus exprés està formada per 40 línies interurbanes que són les que concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total.
Aquest tipus de xarxa ja funciona a altres ciutats com París, Istanbul, Hamburg o Nantes, i presenten un conjunt d’avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, gràcies a l’aprofitament d’infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments, que permet assolir velocitats comercials més competitives, i també gràcies a la configuració dels serveis, amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d’oferir un servei atractiu a l’usuari.
Línies exprés actualment en servei
A data d’avui ja s’ha superat el 50% d’implantació de les línies de bus exprés, d’un total de 40. La demanda anual dels corredors d’aquestes línies és superior als 9.200.000 viatges, amb creixements de fins al 57%. El grau de satisfacció dels usuaris és de més de 8 punts sobre 10.
Demarcació de Barcelona:
- e1: Barcelona-Sabadell (des d’octubre de 2012)
- e2: Barcelona-Terrassa (des d’octubre de 2012)
- e3: Barcelona-Cerdanyola-UAB (des d’octubre de 2012)
- e4: Barcelona-Ripollet (des d’octubre de 2012)
- e5: Barcelona-Igualada (primera fase juny 2013/segona fase febrer 2014)
- e6: Barcelona-Vilafranca del Penedès (febrer 2014)
- e7: Barcelona-La Vall del Tenes (Parets del Vallès, Lliçà de Vall, Lliçà d’Amunt, Santa Eulàlia de Ronçana i Bigues i Riells, des de setembre 2013)
- e8: Barcelona-Corbera (juny de 2014)
- e9: Barcelona-Caldes de Montbui (agost 2014)
- e10: Barcelona-Sentmenat (setembre 2014)
- e11: Barcelona-Mataró (febrer 2015)
- e12: Barcelona-Vic (agost 2015)
- e13: Mataró-Granollers-Sabadell (setembre 2015)
Demarcació de Tarragona:
- e1: Tarragona- El Vendrell (març 2014)
- e2: Tarragona-Valls (abril 2014)
- e3:Tortosa-Amposta-Sant Carles de la Ràpita-les Cases d’Alcanar-Alcanar (octubre 2014)
- e4: Tarragona-Reus (setembre 2015)
Demarcació de Girona:
o e1: Girona-Olot (juliol 2014)
Demarcació de Lleida:
o e1: Cervera-Lleida (desembre 2014)
4