- La trobada està organitzada per l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat i pel Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona.
- Hi participaran 50 ponents i experts de destacades empreses i de les principals destinacions turístiques com ara París, Califòrnia, Croàcia, PortAventura, Capital of Children Legoland, Museo Thyssen Familiar, TripAdvisor; Kinderhotels i Pierre et Vacances, entre d’altres.
- Amb motiu de la celebració d’aquest Congrés, s’han presentat els resultats d’una enquesta feta a nens i nenes d’entre 7 i 16 anys, de la qual se’n desprèn que els més petits són els millors prescriptors d’una destinació turística familiar.
El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, la directora general de Turisme, Marian Muro, i el president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Martí Carnicer, han presentat avui a Tarragona el I Congrés Internacional de Turisme Familiar (CITF), que se celebrarà a PortAventura els propers dies 12 i 13 de novembre.
El Congrés, organitzat per l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, reunirà uns 500 professionals del sector turístic al Centre de Convencions de PortAventura. El turisme familiar és un producte estratègic pel futur del sector turístic que pot generar múltiples oportunitats a empreses, institucions i entitats, així com obrir noves vies de negoci.
Durant la presentació, el secretari d’Empresa i Competitivitat ha explicat que “la consolidació econòmica de Catalunya es basa en quatre pilars complementaris: turisme, indústria, logística i coneixement, amb tots els seus serveis vinculats. El Govern treballa per combinar bé aquests elements i consolidar aquesta complementarietat que és el que genera riquesa al nostre país”.
El programa s’ha estructurat en quatre grans blocs temàtics: “El turisme familiar al món”, “Gestió integral d’una destinació de turisme familiar”, “La demanda turística. Nous canals d’informació en el sector” i “L’oferta turística. Gestió del sector privat: intermediació i allotjaments turístics”. La directora general de Turisme, Marian Muro, ha assegurat que “aquest Congrés ha de ser el punt de partida per nodrir-nos de reflexions i d’informació acadèmica i científica sobre aquest segment. Tindrem les millors iniciatives nacionals i internacionals i escoltarem ponents d’arreu del món que ens han de permetre disposar d’estudis i dades sòlides sobre el turisme familiar”.
Hi participaran una cinquantena de ponents i experts, entre ells, Paul Roll, director general de Turisme de París (2002-2013); Morten Moller, de Capital of Children Legoland; Elena Benarroch, del Museo Thyssen Familiar; Justin Reid, de TripAdvisor para Europa, Oriente Medio y África; Gerard Stroitz, de Kinderhotels; y Ghislain d’Auvigny, de Pierre et Vacances.
Tots els ponents del Congrés han estat seleccionats per confeccionar un programa únic i innovador, on a més de comptar amb professionals del sector, s’ha proposat la participació de professionals que puguin ajudar a entendre el futur de la indústria turística en general i, del segment del turisme familiar, en particular. En aquest sentit, la Conferència Inaugural, que té com a títol “Les famílies al món. Aspectes socioculturals, evolució i tendències”, serà impartida per un dels principals sociòlegs i investigadors europeos, Gilles Lipovetsky.
Fa més de 10 anys que l’Agència Catalana de Turisme treballa en l’estructuració i promoció del turisme familiar. I tal com ha declarat Pere Torres, “el turisme familiar i de negocis són els dos segments més importants, tant quantitativament com qualitativament, i el Govern treballa intensament per posicionar Catalunya en aquests dos àmbits”. Actualment, hi ha 22 Destinacions de Turisme Familiar i més de 700 empreses certificades arreu de Catalunya amb aquest segell d’especialització, que configuren una oferta adaptada a les necessitats i exigències de les famílies durant les seves vacances. Aquestes raons, entre d’altres, converteixen Catalunya en una destinació idònia per acollir el primer Congrés Internacional de Turisme Familiar.
En aquest sentit, el president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona ha afirmat que “dues terceres parts del turisme que arriba a la Costa Daurada està vinculat al segment familiar. La celebració d’aquest Congrés al nostre territori reforça els atributs de la marca Costa Daurada pel que fa al turisme familiar”.
El I Congrés Internacional de Turisme Familiar compta amb el suport de l’Organització Mundial del Turisme (OMT), de la Secretaria d’Estat de Turisme i de la Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT).
Enquesta sobre les preferències vacacionals dels més petits
A banda d’explicar el més destacat del programa del congrés, s’han donat a conèixer les conclusions d’una enquesta realitzada a uns 300 nens i nenes d’entre 7 i 16 anys d’arreu de l’Estat espanyol sobre les seves preferències de viatge. Aquest segment, per les seves característiques, és un tipus de turisme que, a més del tradicional turisme de sol i platja, pot complementar una oferta cultural, de naturalesa i turisme actiu que ajudi a un augment dels ingressos mitjans per turista.
Segons els resultats d’aquesta enquesta, més del 60% dels nens s’informen del lloc on volen anar de vacances a través d’internet i de la televisió. Un 18% dels enquestats comenta que algú li ho ha explicat.
La presa de decisió de les vacances en més de la meitat dels casos es realitza en família, és a dir, tenint en compte l’opinió dels més petits. Un 56% dels nens afirma que es decideix en familia i un 35% comenta que la decisió és exclusiva dels pares.
Cal destacar que, en general, més del 70% dels nens prefereixen repetir destinació si els ha agradat. Aquest percentatge va disminuint amb l’edat dels enquestats, ja que els més grans s’estimen més descobrir llocs nous. Pel que fa a l’allotjament, en un 67% dels casos, l’hotel és l’establiment preferit, seguit del càmping (13%). Si parlem de destinacions preferides per anar de vacances, un 36% declara que prefereix anar a la platja, un 31% a un parc d’atraccions i un 14% a un hotel on es facin activitats pensades per a ells.
El 50% dels enquestats prefereix llocs on, a més, puguin fer activitats a l’aigua (platja, piscina…), tot i que aquest percentatge baixa quan parlem de nens entre 12 i 16 anys. Un 19% s’estima fer coses amb els amics i a un 16% li agrada fer visites culturals o d’oci. Una dada a destacar és que el 33% dels nens no volen anar a un lloc del qual es parla malament a internet.
A més, els agrada compartir l’experiència amb els seus amics, principalment a través de les xarxes socials (51%), ja sigui penjant fotos o amb comentaris a xats, i en un 47% a la tornada a casa o a l’escola. Com més grans són els nens, més ús fan de les xarxes socials per explicar les seves vacances. Aquestes dades converteixen els nens en els millors prescriptors d’una destinació turística familiar.
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes a través del Saps Com?!:
A Twiter: @sapscom
Al canal de Youtube: SapsCom
1