- El document actualitza l’elaborat el 2001 i situa les persones com a element central de la salut, amb els principis de llibertat i autonomia, d’igualtat i d’accés a la informació com a eixos vertebradors
- Entre les novetats, destaca el dret a rebre educació en salut, a obtenir informació sobre temps d’espera i a planificar les decisions anticipades

Una cinquantena de persones han assistit aquesta tarda a Girona a la presentació de la nova Carta de drets i deures de la ciutadania sobre la salut i l’atenció sanitària. L’acte ha tingut lloc a la sala Carles Rahola a l’edifici de la Generalitat i hi han assistit professionals de la salut a més de població en general, sobretot pacients i membres d’associacions de pacients. Durant la presentació han intervingut M. Pilar González, representant de la Societat Espanyola d’Atenció a l’Usuari de la Sanitat, i Palmira Tejero, representant del Consorci de Salut i Social de Catalunya, professionals que han participat en el procés d’actualització i han coordinat grups de debat.
La nova Carta de drets i deures de la ciutadania en relació amb la salut i l’atenció sanitària, s’ha editat recentment per substituir la que es va elaborar al 2001. Es tracta d’un document que situa les persones com a element central de la salut, amb els principis de llibertat i autonomia, d’igualtat i d’accés a la informació com a eixos vertebradors. A grans trets, la carta suposa un contracte social entre les persones i el sistema sanitari, ja que defineix què esperen les persones d’ell i com aquestes es comprometen com a agents actius del model.
Entre els canvis més importants que hi ha en relació al document de 2001, destaquen el dret a rebre educació en salut, a obtenir informació sobre temps d’espera en atenció sanitària, a planificar les decisions anticipades, a tenir seguretat de les dades relatives a la salut i a rebre una atenció que garanteixi la continuïtat assistencial, entre d’altres. Pel que fa als deures, se subratllen els d’evitar riscos per a la salut d’altres persones derivats de la falta d’adopció de mesures preventives individuals, de fer un ús responsable de les noves tecnologies en relació amb la salut i el sistema sanitari i el d’informar del compliment o no del tractament proposat. Aquests drets i deures són aplicables a tots els serveis sanitaris, amb independència del seu nivell i de la seva titularitat jurídica.
El document recull prop d’un centenar de drets i deures estructurats en 10 grans àmbits: equitat i no-discriminació de les persones; protecció i promoció de la salut i prevenció de la malaltia; accés al sistema sanitari; intimitat i confidencialitat; autonomia i presa de decisions; informació sanitària, documentació clínica i tecnologies de la informació i la comunicació; qualitat i seguretat del sistema; constitució genètica de la persona; investigació i experimentació i participació.
Ampli consens dels participants
La nova Carta és resultat d’un procés participatiu en què el Departament de Salut i el Servei Català de la Salut (CatSalut) van recollir i consensuar aportacions dels diversos sectors i col·lectius que representen la societat, els professionals, entitats proveïdores i usuaris del sistema –com ara el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya, l’Institut Català de la Salut o el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya- per adequar els drets i deures als canvis socials, als reptes tecnològics i biomèdics i als reptes ètics que plantegen aquests condicionants.



