Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Jornada sobre "L'impacte del frau de la carn de cavall. Què hem après de l'experiència?"

El director general d'Alimentació, Joan Girona, durant la inauguració de la Jornada
El director general d'Alimentació, Joan Girona, durant la inauguració de la Jornada
La detecció de carn de cavall en aliments etiquetats com a carn d’origen boví va ser una de les notícies amb més impacte social mediàtic l’any 2013. La Gestió de les crisis alimentàries i el frau alimentari continua sent un tema de la màxima actualitat. Per això, el DARP i l’Associació Catalana de Comunicació Científica han cregut oportú i necessari organitzar una jornada tècnica dins el Pla Anual de Transferència Tecnològica per avaluar quin ha estat l’impacte del frau de la carn de cavall i quines lliçons en matèria de comunicació i gestió de crisis alimentaries hem après. La jornada ha tingut lloc el 23 de novembre al campus Mar de la UPF a Barcelona.
 
 
El Dr. Joan Girona i Gomis, director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries del DARP, ha destacat en la presentació de la Jornada les accions que la Unió Europea va plantejar arran d’aquest cas i ha recordat que són les empreses les responsables de garantir la qualitat dels aliments que posen al mercat i que el DARP és responsable del control oficial de la qualitat i la lluita contra el Frau a les empreses agroalimentàries catalanes.
 
El frau alimentari és un greu prejudici per a la gran majoria d’empreses que treballen de manera seriosa i amb rigor i un engany al consumidor i, per tant, és important i necessari que es conegui aquesta tasca d’autocontrol i control oficial que es fa per garantir la qualitat dels aliments, i ha convidat els assistents a visitar l’apartat de la web de lluita contra el Frau on trobaran informació al respecte.
 
A continuació, s’han presentat els resultats de dos treballs tècnics que s’han fet per avaluar l’impacte de la crisi del frau de la carn de cavall als mitjans de comunicació i als mercats i hàbits de compra i comportament dels consumidors.
 
La Sra. Glòria Cugat, subdirectora general d’Inspecció i Control Agroalimentari del DARP, ha introduït els resultats dels treballs tècnics sobre  l’impacte de la crisi del frau de la carn de cavall que han presentat els seus autors: La comunicació del Frau de la carn de cavall per la Dra. Gemma Revuelta, directora del Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat, Universitat Pompeu Fabra, i Impacte als mercats i comportament dels consumidors pel Dr. Chema Gil, director del Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari CREDA-UPC-IRTA.
 
 
 
El director de l'Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, ha fet la cloenda
El director de l'Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, ha fet la cloenda
Tot seguit, ha tingut lloc una taula rodona sobre “La gestió de les crisis alimentàries: una assignatura pendent?”, moderada per la Sra. Cristina Ribas, presidenta de l’Associació Catalana de Comunicació Científica, on s’ha analitzat l’impacte de la crisi des de tres visions diferents: les Empreses, amb el Sr. Xavier Pera, responsable de Seguretat Alimentària de l’AECOC; els Consumidors, amb la Sra. Anna Burgués, nutricionista i responsable tècnica de la Unió Cívica de Consumidors i Mestresses de Casa de Catalunya (UNAE); i les Administracions Públiques, amb la Sra. Montserrat Alomà, cap de l’Oficina de Comunicació del DARP.
 
Els experts en anàlisi de mercats i comunicació i els representants del sector productor, dels consumidors i de l’administració han analitzat els efectes d’aquest frau i han reflexionat sobre com va reaccionar la indústria i el paper de l’administració. S’ha debatut si cal introduir millores en la traçabilitat i els mecanismes de control alimentari i si el consumidor sap interpretar correctament l’etiquetatge i té prou informació dels aliments que menja.
 
Finalment, la cloenda de la jornada l’ha fet el Sr. Alfons Conesa i Badiella, director de l’Agència Catalana del Consum.
 
Han assistit a la jornada professionals del món de la recerca, del sector agroalimentari i de l’administració pública, i ha estat valorada com a molt profitosa per tots els assistents. Cal promoure el debat i la millora de la comunicació en relació als aliments, ja que costa molt guanyar-se la confiança dels consumidors, però es molt fàcil i ràpid perdre-la.
 
 
 
Per a més informació:
 
 
 
3
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
663
168
1427
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia