- Amb el nou decret que entrarà en vigor, s’acaben els comunicats setmanals i el metge farà una estimació de la baixa del treballador en funció de diversos criteris com la malaltia, l’edat i la professió, i també utilitzant com a referència una taula orientativa
Demà entra en vigor el Reial Decret del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social sobre la gestió i control dels processos per incapacitat temporal (IT). Per tant, a partir d’aquest dimarts, 1 de desembre, totes les noves baixes laborals emeses a partir d’aquesta data hauran de regir-se per aquest nou sistema.
És per això que la Subdirecció General d’Avaluacions Mèdiques, responsable de l’avaluació i del control dels processos d’incapacitat temporal a Catalunya, ha actualitzat els seus sistemes d’informació per dur a terme aquestes modificacions. També ho han fet els diferents proveïdors de serveis d’atenció primària de salut.
Els canvis més significatius que preveu el nou decret es resumeixen en tres punts. En primer lloc, el metge haurà de fer una valoració estimada de la baixa utilitzant com a referència una taula orientativa que té en compte el diagnòstic, el tipus de feina que es fa, l’edat i la limitació de la capacitat funcional de la persona.
En segon lloc i pel que fa a les baixes, aquestes podran ser de quatre tipus i no d’una sola tipologia com fins ara. Així, podran ser de durada molt curta (menys de 5 dies naturals); una baixa curta (entre 5 i 30 dies naturals); mitjana (entre 31 i 60 dies naturals), i llarga ( 61 dies naturals o més).
En tercer lloc, el nou decret també incorpora canvis en relació al seguiment de la baixa. Així, varia la freqüència dels comunicats de confirmació. Desapareixen els comunicats setmanals, que podran ser més espaiats i que comportaran obligatòriament la visita del metge per continuar de baixa. A més, en el mateix moment, el metge programarà la data màxima de la següent visita. Un altre canvi important és que en processos de molt curta durada (menys de 5 dies naturals) es podrà emetre la baixa i l’alta en el mateix moment.
Per tal de resoldre dubtes dels ciutadans que puguin sorgir amb aquests canvis, la Subdirecció General d’Avaluacions Mèdiques ha elaborat un argumentari per respondre a les preguntes més freqüents, fulls informatius i vídeos explicatius per la població.
Pel que fa als professionals, a més de fer sessions de formació en el conjunt de Catalunya, properament es posarà en marxa la Comunitat virtual de pràctica clínica Xavier Gomila. Aquesta comunitat, com a plataforma de comunicació i gestió del coneixement, adreçada als professionals referents d’incapacitat temporal i als directors de cada equip d’atenció primària, s’orienta al debat sobre qüestions d’incapacitat temporal, medicina del treball i pràctica clínica i serà de molta utilitat en aquests moments.
Cal recordar també que les persones que hagin cursat baixa abans de l’1 de desembre no es veuran afectades per aquest nou decret i per tant seguiran els procediments de baixa anteriors.



