- La història clínica electrònica es consolida als centres sanitaris catalans i 8 de cada 10 ciutadans són atesos per institucions que utilitzen ‘apps’ per donar serveis en salut
- Aquestes són dues novetats destacades del Mapa de Tendències 2015, estudi amb què Salut analitza el desenvolupament i ús de les TIC en l’àmbit sanitari a Catalunya

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) estan consolidant la coordinació d’informació amb què necessàriament han de treballar els professionals de la salut a Catalunya per a seguir millorant l’assistència sanitària dels ciutadans. A aquesta conclusió s’arriba després d’analitzar alguns dels resultats de la nova edició del Mapa de Tendències 2015, l’estudi encarregat pel Departament de Salut a la Fundació TicSalut per a conèixer el nivell de desplegament de les TIC en les entitats sanitàries de Catalunya (SISCAT).
Aquest treball, que enguany ha arribat a la novena edició, posa de manifest que la història clínica electrònica s’ha consolidat als centres de salut catalans, tot destacant que el 85% d’entitats que treballen en l’atenció primària ja disposen d’alertes d’informació dins de les estacions clíniques de treball, la principal eina amb que operen aquests professionals.
Aquesta xifra suposa un increment del 35% respecte el desplegament del 2014 i té com a principals tipus d’avisos l’existència de duplicitats terapèutiques o d’interacció entre medicaments. A més, la informació integrada a la història clínica electrònica i les eines de mobilitat continuen creixent, tant a l’atenció continuada com a l’hospitalització domiciliària i al programa PADES.
El Mapa de Tendències 2015 també conclou que enguany ha estat l’any del Cat@Salut La Meva Salut, l’espai digital multicanal amb què Salut vol afavorir que els ciutadans se sentin més partícips i responsables de la prevenció i cura de la seva salut. Aquesta eina que permet accedir a l’historial mèdic, fer consultes i realitzar tràmits electrònics s’ha estès a tot el territori aquest estiu i el 20% de les entitats de salut ja disposen d’algun servei web homologat en aquesta plataforma. Per ara, els serveis en línia més destacats són la programació de visites d’atenció primària, el canvi de metge de capçalera i l’eConsulta, la prova pilot que permet contactar els professionals sanitaris i resoldre dubtes de forma interactiva. A més, el 90% dels accessos als serveis de La Meva Salut es fan via web.
En tercer lloc, en un entorn actual en què hi ha més de 100.000 aplicacions vinculades a la salut i al benestar, el mapa revela que 8 de cada 10 ciutadans són atesos per institucions que ja utilitzen ‘apps’ per a donar serveis de salut. En aquest context, la Fundació TicSalut ha presentat el Portal App Salut i la Plataforma de Salut Digital, un aparador d’aplicacions del sector de la salut i dels serveis socials que recull aplicacions acreditades i certificades que poden interessar tant a professionals com a usuaris.
Una jornada sobre ‘Salut Digital’
La presentació del Mapa de Tendències 2015 ha tingut lloc aquest matí a Mataró en una jornada centrada en el concepte de ‘Salut Digital’, entès com la incorporació de les TIC a productes, serveis i processos d’atenció sanitària, i inclòs com a eix a la proposta de nou Pla de Salut de Catalunya 2016-2020. La jornada ha estat inaugurada pel conseller de Salut, Boi Ruiz, i ha comptat amb una taula rodona en què s’ha debatut sobre com les TIC participen en la cura del pacient i sobre les barreres actuals que hi ha en aquesta transformació.
A més de fer referència al Pla de Salut, el conseller ha destacat com a mostra de consolidació el fet que el Mapa de Tendències arribi a la desena edició l’any que ve, així com ha animat la Fundació TicSalut a continuar sent dinamitzador transversal de les TIC a Catalunya i a afrontar reptes com l’estandarització dels sistemes entre proveïdors i la coresponsabilitat entre les tecnologies i els ciutadans. Boi Ruiz també ha posat en valor que, tot i la ràpida evolució que estan experimentant les TIC, no cal perdre de vista que “estan al servei de les persones” i que és important “explicar el benefici per a les persones que hi ha darrere d’elles”, donat que la salut digital i les TIC estan canviant el concepte de seguretat i proximitat en l’atenció.
Durant la jornada també s’han analitzat quins son els reptes que es plantegen en l’adopció d’aquestes TIC, tant en l’àmbit professional com en el personal. Pel que fa a la millora de la pràctica assistencial, el mapa apunta com a reptes de futur la millora de la coordinació entre nivells assistencials mitjançant l’estandarització de les comunicacions entre entitats proveïdores i l’augment de la implantació de projectes Big Data; en aquest sentit, aproximadament el 7% de les entitats del SISCAT ja tenen implementat algun projecte de Big Data. Aquesta tendència, a més, va a l’alça, ja que el creixement de la població de Catalunya fa que, cada vegada més, es disposi de més dades per analitzar i tractar.
Per a l’elaboració del mapa un total de 132 entitats han respost a una enquesta que enguany ha permès a les entitats comparar, de manera confidencial, personalitzada i interactiva, la situació de la seva entitat respecte la mitjana del SISCAT i amb altres institucions similars.



