
- Des d’aquest mes de gener estan inscrites en el registre català del sistema comunitari de gestió i auditoria ambientals
- Amb Montferri Hermanos SL, de Capellades, i Citelum Iberica, de Barcelona, Catalunya disposa ja de 275 organitzacions inscrites en el registre EMAS
- El Sistema comunitari de Gestió i Auditoria Ambiental EMAS és una eina voluntària per a les organitzacions i un indicador del seu posicionament cap a l’excel·lència ambiental
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha inscrit aquest mes de gener dues noves organitzacions en el registre EMAS, el sistema comunitari de gestió i auditoria ambientals, de Catalunya. Es tracta de l’empresa de transports Montferri Hermanos SL, de Capellades (Anoia), i de Citelum Iberica, de Barcelona, de manteniment de l’enllumenat exterior.
L’EMAS de Montferri Hermanos SL
Montferri Hermanos SL és una empresa familiar de transport de viatgers fundada l’any 1928, que dóna servei a tota la comarca de l’Anoia. Aquesta empresa de Capellades disposa d’una flota de 37 vehicles i gestiona el servei regular interurbà entre Vilanova d'Espoia i la Torre de Claramunt per Capellades. També fa serveis a Igualada i gestiona el servei de transport urbà de Piera, la comunicació entre els Hostalets de Pierola i Piera i entre l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Capellades i el nucli del municipi.
Les activitats que s’inclouen en l’abast del sistema de gestió ambiental EMAS són el transport de viatgers per carretera i el manteniment i rentatge dels seus vehicles, tot i que la implantació s’ha dut a terme també a les oficines i al taller. Amb la implantació de l’EMAS, l’empresa incorpora polítiques de reducció del consum de combustible i de les emissions de CO2. També inclou accions d’estalvi en el consum de l’aigua provinent del rentatge dels vehicles, i de disminució en la generació de residus. La renovació de la maquinària del taller de vehicles, ara més eficient, ha provocat ja una reducció en el consum energètic.

L’EMAS de Citelum Iberica
Citelum Iberica, de Barcelona, és filial espanyola del grup francès Citelum, líder mundial en el manteniment de l’enllumenat exterior. S’encarrega del manteniment de part de l’enllumenat públic de Barcelona, treballa en l’elaboració de plans directors d’enllumenat i en projectes d’energies renovables.
Una de les mesures que ha implantat per reduir l’impacte ambiental és la utilització de vehicles elèctrics en el manteniment de les instal·lacions d’enllumenat, que ha afavorit la reducció del consum de combustible i les emissions de CO2. Ha disminuït també la contaminació acústica de l’activitat, un impacte ambiental molt present en les zones urbanes.
El sistema EMAS
El Sistema de Gestió i Auditoria Ambiental EMAS és una eina voluntària disponible per a qualsevol organització que operi en algun sector econòmic de la Unió Europea o de fora. Les organitzacions que implanten aquest sistema es comprometen voluntàriament a ser més eficients en l’ús de recursos, a minimitzar el seu impacte sobre el medi i a comunicar públicament el seu comportament ambiental. La seva obtenció és un indicador del posicionament de l’organització cap a l’excel·lència ambiental.
A Catalunya, el Departament de Territori i Sostenibilitat és l’organisme competent per a la gestió del registre. Actualment el nostre país disposa de 275 organitzacions inscrites en el registre EMAS, que corresponen a uns 377 centres. Aquesta xifra ens situa en la quarta posició a nivell europeu darrera d’Itàlia, Espanya i Àustria.