Direcció General de Comunicació

El Govern generalitza les auditories i les inspeccions de seguretat a tota la xarxa viària per reduir els accidents

El Govern generalitza les auditories i les inspeccions de seguretat a tota la xarxa viària per reduir els accidents

Aprova transposar la Directiva Europea de seguretat a les carreteres transeuropees de Catalunya que ja va començar a aplicar en alguns projectes des de fa un parell d'anys

query_builder   16 febrer 2016 14:05

event_note Nota de premsa

El Govern generalitza les auditories i les inspeccions de seguretat a tota la xarxa viària per reduir els accidents

Aprova transposar la Directiva Europea de seguretat a les carreteres transeuropees de Catalunya que ja va començar a aplicar en alguns projectes des de fa un parell d'anys

  • Aprova transposar la Directiva Europea de seguretat a les carreteres transeuropees de Catalunya que ja va començar a aplicar en alguns projectes des de fa un parell d’anys
  • Els nous projectes de carreteres se sotmetran a una avaluació prèvia de seguretat i es faran inspeccions periòdiques de la xarxa en servei
El Govern ha aprovat la transposició de la Directiva Europea de seguretat viària a les carreteres transeuropees, que estableix una sèrie de procediments per reduir l’accidentalitat tant en la fase de disseny de les vies com una vegada han entrat en servei.
 
Catalunya és un referent en el seu entorn perquè ja havia començat a aplicar des de fa un parell d’anys aquesta Directiva en alguns projectes de la xarxa de la seva titularitat, i no només a la transeuropea,. El Departament de Territori i Sostenibilitat aplica aquestes eines de millora tant de forma preventiva (per evitar que es produeixin accidents a partir d’anàlisis de risc) com de forma reactiva, que es porten a terme quan s’ha produït un accident per evitar-ne d’altres.
 
Amb la transposició de la Directiva Europa es generalitzarà l’aplicació, entre d’altres, de les mesures següents:
 
1.    Avaluació d’impacte de la seguretat viària. Quan s’impulsi una nova carretera o una modificació substancial d’una d’existent se n’analitzarà la repercussió sobre la seguretat de tota la xarxa. Es durà a terme en les fases del projecte en què s’escullen les diferents alternatives: durant l’elaboració de l’estudi informatiu i també en l’estudi d’impacte ambiental.
 
2.    Auditories de seguretat viària. Es faran a tots els projectes de nova infraestructura o en casos de canvis substancials, durant l’elaboració del projecte constructiu, immediatament abans de la posada en servei. S’identificaran els elements de disseny que puguin comprometre la seguretat dels usuaris.
L’equip encarregat de realitzar tant les auditories com les avaluacions d’impacte de la seguretat serà sempre diferent de l’equip redactor dels projectes.
 
3.    Inspeccions de seguretat viària. Es realitzaran com a mínim cada tres anys en les vies en servei per identificar elements de millora quan es facin actuacions de conservació i manteniment.
 
4.    Gestió de la seguretat viària en les vies en servei. També cada tres anys, com a mínim, s’analitzaran els trams de carreteres en servei amb alta concentració d’accidents i amb més potencial de millora de la seguretat. Posteriorment, es redactarà un pla específic de seguretat viària per a cadascun d’aquests trams. Es vetllarà per establir la senyalització adequada en trams de vies en obres i amb major índex de sinistralitat.
 
5.    Gestió de dades. El Departament d’Interior, a través del Servei Català del Trànsit (SCT), adaptarà els informes relacionats amb cada accident greu i mortal que tingui lloc a la xarxa viària als mínims que fixa la Directiva. Almenys cada cinc anys, calcularà el cost social mitjà d’aquests sinistres.
 
Més de 6.000 quilòmetres de xarxa

La Directiva Europea que ara es transposa és d’aplicació obligada només a les carreteres de la xarxa transeuropea. En el cas català, es tracta de la C-58 (tram Barcelona-Terrassa), la C-16 (Terrassa-Bellver de Cerdanya), la C-25 (Cervera-Riudellots de la Selva) i la C-33 (Barcelona-Montmeló). Sumen un total de 302 km i tenen una intensitat mitjana diària per quilòmetre de gairebé 21.800 vehicles.
 
No obstant això, el Departament de Territori i Sostenibilitat homogeneïtzarà i sistematitzarà l’aplicació de les directives europees a tota la xarxa viària de la seva titularitat. Es tracta de més de 6.000 km de carreteres, la meitat de les existents a Catalunya, per on circulen cada any 842 milions de conductors.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia