ContactaEN
Sala de premsa
Sales de premsa dels departaments
event_note Nota de premsa

La Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública estrena web

  • La Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) és un òrgan independent que gestiona reclamacions en cas que  administracions o empreses públiques catalanes no atenguin satisfactòriament una petició d’informació
  • Aquest òrgan especialitzat està designat pel Parlament de Catalunya i creat per la Llei de Transparència, Accés a la informació pública i Bon govern
  • La nova pàgina www.gaip.cat permet presentar reclamacions electrònicament de forma gratuïta, ràpida i efectiva
Logo GAIP gran
Des d’avui ja es pot accedir al web de la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) www.gaip.cat, l’òrgan independent on reclamar si qualsevol administració catalana (Generalitat, Ajuntaments, Consells Comarcals, Diputacions) consorcis, organismes o empreses públiques que en depenen, no ha atès satisfactòriament una petició d’informació. Es tracta d’un òrgan especialitzat, designat pel Parlament de Catalunya i creat per la llei 29/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la finalitat del qual és oferir una via de reclamació gratuïta, ràpida i efectiva.
 
El dret d’accés a la informació pública està reconegut des del mes de juliol passat per la legislació en matèria de transparència i garanteix que qualsevol persona pot sol·licitar tota mena d’informació de què disposa l’Administració.  L’Administració només pot denegar l’accés a tota o part de la informació sol·licitada si concorre un límit legalment establert, i ho ha de justificar i raonar en una resolució que ha de notificar dins del termini d’un mes des que es formula la sol·licitud.
 
Si es produeix desestimació total o parcial, o bé no s’obté resposta de l’Administració, o la informació facilitada no és la que es va demanar, es pot reclamar davant la GAIP dins del termini d’un mes.
 
Reclamacions davant la GAIP
 
La reclamació davant la GAIP és gratuïta i requereix assistència jurídica. Es pot formular per qualsevol mitjà (formulari electrònic o presencial a qualsevol registre públic o oficina de correus) i es tramita per un procediment molt ràpid, donat que és resolta per part de la GAIP en un termini de dos mesos.
 
Potestativament, la reclamació es pot tramitar amb un procediment previ de mediació tutelat per la GAIP, la finalitat del qual és arribar a un acord entre les parts sobre la data, format i contingut de la informació a lliurar. Si transcorregut un mes no s’ha assolit un acord de mediació, la GAIP continuarà la tramitació de la reclamació i resoldrà sobre el fons.
 
Les Resolucions de la GAIP tenen caràcter  vinculant per a les administracions, que han de complir-les i informar-ne. Contra les Resolucions de la GAIP les parts poden interposar recurs davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
Des del web de la GAIP http://www.gaip.cat/  es pot presentar una reclamació electrònicament,  consultar tota la informació relacionada amb la Comissió i el dret d’accés a la informació pública, i accedir al text íntegre de les Resolucions que ha dictat.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia