- Oferta educativa i formativa, el lleure i el mercat laboral són les principals demandes dels usuaris
- El perfil d’usuari correspon a un noi d’entre 16 i 20 anys amb estudis d’ESO
La Direcció General de Joventut del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha donat a conèixer avui el balanç d’activitat de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil (XNEJ) durant l’any 2015. A través dels 294 Punts d’Informació Juvenil (PIJ) i les 38 Oficines Joves (OJ) de la XNEJ es van atendre 732.509 joves, que van fer 1.157.386 consultes.
Per demarcacions territorials, als 181 PIJ i 12 OJ de la l’àrea metropolitana de Barcelona i la Catalunya Central es van atendre 387.230 usuaris; 168.077 als 39 PIJ i 8 OJ de les comarques gironines; 109.876 als 33 PIJ i 6 OJ del Camp de Tarragona; 51.211 als 20 PIJ i 9 OJ de la demarcació de Lleida; i 16.115 a les 21 PIJ i 3 OJ Terres de l’Ebre.
Les qüestions més demanades pels usuaris van ser les relacionades amb l’oferta formativa i educativa existent a Catalunya, amb un 31% del conjunt de les consultes, 16 punts percentuals més que l’any passat. Aquest tipus de consultes són les més han crescut des de l’any 2008. Aquesta evolució coincideix amb l’augment dels joves de 16 a 29 anys que estudien, que van passar del 38% el 2008 al 49% el quart trimestre del 2015, segons dades de l’Enquesta de Població Activa. L’augment d’onze punts indica que molts joves, sobretot els de les franges més joves, opten per seguir estudiant com a alternativa a l’atur i per a posicionar-se millor en el mercat laboral.
La cerca d’informació sobre l’educació en el lleure va ser la segona qüestió més sol·licitada, amb un 17,1% del total de consultes, seguida per les qüestions sobre el mercat laboral, amb un 16,5% d’assessoraments realitzats per part dels tècnics d’informació juvenil.
L’estadística d’activitat de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil situa la cultura i la salut-esports com les dues temàtiques següents en nombre de consultes, amb un 8,9% i un 6,6% respectivament, seguides de l’habitatge (4,7%), la solidaritat i les relacions internacionals (3,7%) la participació (3,2%), el turisme (3,1%), la cohesió social (2,8%), les tecnologies de la informació i la comunicació (2,2%), el medi ambient i consum (0,2%). El 37% restant corresponen a d’altres tipus de consultes.
Ateses aquestes xifres, la directora general de Joventut, Marta Vilalta, ha destacat que “els serveis d’informació juvenil són de gran utilitat, ja que donen resposta a una necessitat real i a una demanda significativa” d’informació i assessorament per part de la població jove. A més, ha recordat que donen resposta als plantejaments recollits a la Llei de polítiques de joventut i al Pla Nacional de Joventut de Catalunya (PNJCat 2020), que estableix la informació i la orientació juvenil com a eix important en matèria d’actuació en polítiques de joventut i com a mitjà per facilitar l’emancipació juvenil.
Perfil d’usuari: noi, menor de 16 anys i amb l’ESO
Pel que fa al perfil d’usuari dels Punts d’Informació Juvenil i les Oficines Joves el 2015, aquest correspon a un noi de 16 a 20 anys o menys amb l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) acabada. Per sexes, els nois han suposat el 53,2% de les consultes davant un 45,6% de les noies. I respecte a la llengua utilitzada en la consulta, el 78,5% va utilitzar el català, el 19,8% el castellà, el 0,97% una altra llengua, i el 0,4% l’aranès.
Pel que fa a les edats, els joves de 16 a 20 anys van ser el col·lectiu més actiu amb un 27,6% de les consultes. El segueixen els menors de 16 anys (25,3%), seguits dels joves entre 21 i 25 anys (15,6%), entre 26 i 29 (7,1%), i 30 i 35 anys (5,6%). Finalment, un 14,6% de persones de més de 35 anys també van fer ús del servei per a qüestions relacionades amb la joventut.
D’acord amb el nivell d’estudis, els usuaris de la XNEJ van ser majoritàriament joves que cursaven ESO (28,4%), seguits dels que havien finalitzat l’ESO (21,6%), dels que tenien estudis postobligatoris (20,9%), dels que havien acabat estudis universitaris (9,3%) i dels que no tenen estudis (7,4%). La resta no va informar de la seva situació.
L’estadística també proporciona xifres sobre el lloc de naixement dels usuaris: majoritàriament nascuts a Catalunya (64%), seguits pels nascuts a l’Àfrica del nord (14%), a Amèrica del Sud i Central (7,3%), a la resta d’Àfrica (5,6%), a Àsia (4,2%), a la resta de l’Estat (2,6%), a la resta de la UE (1,7%), a la resta d’Europa (0,5%) i a Amèrica del Nord (0,1%).
Finalment, de les consultes fetes a la XNEJ, el 89,4% es va fer presencialment als mateixos punts d’atenció, el 14,3% en els desplaçaments dels informadors juvenils a centres educatius, el 5,7% per via telefònica, el 2,9% per correu electrònic, mentre que l’1,7% van ser fetes a través de les xarxes socials, blocs, fòrums i altres canals digitals.
Visites a l’Oficina Jove Virtual
D’altra banda, la XNEJ té actiu des del 2013 l’Oficina Jove Virtual www.oficinajove.cat, que permet accedir a un total de 1.131 recursos i serveis de tots els departaments i institucions destinats a les persones joves.
Durant el 2015, aquest web va registrar un total de 70.181 sessions iniciades per 55.908 usuaris que van efectuar un total de 181.476 visites.