- El Govern i les universitats de Catalunya presenten per quart any consecutiu l'oferta de graus i màsters en la fira d'educació superior més important d'Àsia
- Una de les estratègies claus del sistema universitari català és avançar en l’atracció d’estudiants internacionals

La presència d’estudiants internacionals en les universitats de Catalunya s’ha incrementat un 13,44% en els últims tres cursos i ja superen els 23.000 alumnes matriculats en graus, màsters i doctorats, segons les dades corresponents al curs 2014-2015. L’evolució de les matriculacions d’estudiants estrangers situen el nivell d’internacionalització de Catalunya al nivell de de països com Dinamarca o Països Baixos.
|
08-09
|
09-10
|
10-11
|
11-12
|
12-13
|
13-14
|
14-15
|
|
|
Graus
|
5.813
|
6.730
|
7.685
|
8.906
|
9.460
|
10.174
|
10.597
|
|
Màster
|
3.337
|
4.517
|
5.011
|
5.740
|
5.807
|
5.710
|
6.331
|
|
Doctorat
|
4.551
|
4.866
|
5.381
|
5.818
|
5.827
|
6.048
|
6.287
|
|
Total sistema
|
13.701
|
16.113
|
18.077
|
20.464
|
21.094
|
21.932
|
23.215
|
|
Total sistema (%)
|
7,48%
|
7,63%
|
7,80%
|
7,83%
|
8,23%
|
8,62%
|
9,12%
|
En opinió del secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, l’evolució de les matriculacions d’estudiants estrangers “és fruit del conjunt d’actuacions d’internacionalització impulsades des del Govern, amb la col·laboració de les universitats catalanes”.
La participació en fires internacionals d’educació superior és una de les accions que s’emmarquen en l’estratègia d’internacionalització del sistema universitari de Catalunya impulsada per avançar en l’atracció d’estudiants estrangers amb el doble objectiu de “captar ingressos addicionals per a les universitats, així com d’incrementar la riquesa intel·lectual, cultural i científica de les seves aules gràcies a la presència d’alumnes internacionals”, subratlla Mercè Jou, secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC).
Des d’avui i fins divendres, una delegació formada per representants del Govern i de les universitats catalanes presenten l’oferta de graus i màsters en la fira d’educació superior més important d’Àsia que en aquesta 11a edició se celebra a Melbourne (Austràlia). Aquesta és la quarta edició en què Catalunya participa en l’Asia Pacific Association for International Education (APAIE). En aquesta línia, el Govern i les universitats catalanes també seran presents a finals de maig a la principal fira internacional, la NAFSA, que se celebra a Denver (Estats Units), i al saló europeu més important, l’EAIE, que Liverpool (Regne Unit) acollirà a mitjans de setembre.
L’estand Study in Catalonia. Welcome to the Universities of Catalonia posa a disposició dels visitants del saló australià diferents publicacions i documentació en anglès de les universitats catalanes, així com informació sobre com estudiar a Catalunya (Study in Catalonia, Passport to Catalonia), el programa de màsters (Master’s Programm) i les Guies de conversa universitària, entre d’altres. Paral·lelament, el Govern català ofereix la web www.studyincatalonia.com per facilitar informació als estudiants estrangers. El portal recull els principals programes de postgrau d’excel·lència de les universitats catalanes.
‘Workshop’ sobre experiències d’internacionalització
En aquesta edició organitzada per la Universitat de Melbourne i altres centres d’educació superior australians, la delegació catalana participarà en un worskhop sobre experiències d’internacionalització institucional, on les universitats locals presentaran les estratègies que han impulsat en els últims anys.
En el cas del sistema universitari català, s’han posat en marxa diferents accions per afavorir l’atracció d’estudiants internacionals. A banda de l’augment progressiu de l’oferta dels graus i màsters en anglès; des del curs passat, es permet que els alumnes estrangers accedeixin als graus amb l’homologació del títol de Batxillerat, sense haver de superar la prova d’accés a la universitat. Pel que fa als màsters, la Secretaria d’Universitats i Recerca ha iniciat un programa de promoció internacional. Amb aquesta última iniciativa, s’espera que, en els pròxims cinc anys, es dobli la xifra d’estudiants internacionals, sobretot a través de la matriculació d’alumnes de països de fora de la UE. “Uns creixements que permetran desdoblar alguns grups per tal d’oferir un mateix màster en diverses llengües”, explica Jou.
També s’han implementat diferents instruments d’internacionalització com ara el Programa PARLA3, que té com a objectiu que cada any es graduïn més de 30.000 alumnes amb un nivell avançat en terceres llengües (anglès, francès, alemany o italià); la distinció IMP (International Master’s Programme), per reconèixer i promoure els estudis amb un alt grau d’internacionalització; i la plataforma conjunta UCATx, de cursos en línia gratuïts (coneguts com a MOOCs).
Un miler de delegats d’arreu del món
A l’edició d’enguany del saló APAIE, hi ha presents més de 100 estands i més de 1.000 delegats d’universitats i centres d’educació d’arreu del món. L’APAIE (http://www.apaie.org/) és una associació internacional sense ànim de lucre, fundada l’any 2004 a la Universitat de Corea, i està integrada per representants universitaris de tretze països i regions d’Àsia i del Pacífic.
El tema central de l’edició d’enguany és Àsia-Pacífic, motor de l’educació i la recerca global: nous models de cooperació en la investigació i el compromís de l’educació per a la mobilitat de la dècada del 2020. Així, doncs, les conferències, els talles, exposicions i altres activitats programades giraran al voltant de la promoció de la creació de xarxes entre les diferents institucions acadèmiques i, també, tractaran sobre els mecanismes per facilitar l’intercanvi i la mobilitat, tant dels estudiants com del personal acadèmic i de serveis.



