Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Departament de Cultura restaura la maça de plata que antigament presidia el Consell Municipal de Camprodon

  • El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya ha reparat la peça de plata, la primera intervinguda de les seves característiques
  • L’Ajuntament de Camprodon en va sol·licitar la restauració, ja que l’objecte és un dels privilegis reials que té la població, atorgat pel rei Felip II, l’any 1597
Maça de Camprodon
El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) del Departament de Cultura ha restaurat la maça de plata que antigament presidia el Consell Municipal de Camprodon (Ripollès). La maça, que té l’escut de la població al puny, és un dels privilegis reials que té Camprodon, atorgat pel rei Felip II el 14 de juny de 1597, a petició del conseller Nicolau Torralles. El CRBMC ha restaurat la maça a petició de l’Ajuntament de Camprodon i, ara, després de dos mesos de treballs de conservació i restauració, retorna a la població.
 
Abans de la intervenció, es va constatar un cert moviment i una curvatura inusual de l’objecte, a més d’una oxidació important en les zones decorades. A més, es va localitzar una intervenció anterior important, que afectava sobretot la fusta interna, i que derivava vers el muntatge posterior de les diverses peces que formen la maça.
 
El CRBMC tenia un interès especial a estudiar aquest objecte, atès que és la primera vegada que es restaura una maça d’aquestes característiques, i se’n volien estudiar les alteracions i el sistema de construcció.
 
Intervenció de conservació i restauració
La intervenció que s’ha dut a terme ha consistit a separar totes les parts de la maça. Primerament, ha aparegut un encolatge intern del bastó de fusta, que s’havia trencat i que dificultava la separació. Els tècnics han decidit substituir-lo per evitar-ne la curvatura. 
 
A continuació, s’ha fet una neteja important per treure l‘oxidació de la plata i les restes d’adhesiu, i, tot seguit, s’ha aplicat una impregnació de laca, per immersió, per evitar l’oxidació ràpida de la plata. Finalment, les peces restaurades i preparades s’han engalzat en el bastó de fusta i s’ha remuntat la peça fins el puny i la tapa.
 
En conjunt, la intervenció ha donat a la peça l’esplendor que mereix, en tractar-se d’un objecte d’orfebreria d’alt valor històric.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia