• L’objectiu de Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 és promoure la gastronomia catalana, el turisme gastronòmic i els productes agroalimentaris catalans com a sectors estratègics de Catalunya i elements essencials de la identitat del nostre país
 
El Govern ha acordat donar ple suport a les actuacions de promoció de la gastronomia catalana en el marc de la celebració de l’any de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016 (CREG’16) i ha instat els organismes i departaments de l’Administració de la Generalitat afectats a desplegar totes aquelles actuacions concretes que els corresponen, així com també aquells que són competents en la difusió del CREG’16 entre la ciutadania.
 
Aquest acord s’ha vehiculat a través del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, mitjançant la Promotora d'Exportacions Catalanes, SA (PRODECA), i del Departament d’Empresa i Coneixement, mitjançant l’Agència Catalana de Turisme.
 
Catalunya va rebre la distinció de Regió Europea de la Gastronomia 2016 (CREG’16) en un acte que va tenir lloc l’any passat a la ciutat portuguesa de Ponte do Lima. El nomenament el va fer la Plataforma de Regions Europees de la Gastronomia, a través de l’Associació IGCAT (International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism). La destinació catalana va basar la seva candidatura en la definició d’un repte: destacar la gastronomia, a partir de l’eix cuina-producte-territori, com a vector de promoció dels productes agroalimentaris catalans, com a factor de singularització i valorització turística i reforç de la nostra identitat com a país.
 
L’objectiu de Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 és promoure la gastronomia catalana, el turisme gastronòmic i els productes agroalimentaris catalans, com a sectors estratègics de Catalunya i elements essencials de la identitat del nostre país. Per assolir-lo es compta amb el suport de la xef Carme Ruscalleda, que ha estat nomenada ambaixadora del CREG’16.
 
Aquest objectiu concorda plenament amb la pretensió del Govern d’impulsar campanyes de promoció dels productes catalans de qualitat amb la finalitat de fomentar, d’una banda, el valor cultural de la dieta mediterrània com a principal font de salut, per mitjà de la distribució comercial també a les agrobotigues i del consum de productes locals i de proximitat, i, de l’altra, la diferenciació per mitjà dels certificats de qualitat. Es pretén, alhora, posicionar la marca Catalunya gastronòmica a l’exterior i facilitar, així, l’exportació dels productes agroalimentaris catalans.
També és plenament coherent amb el model de competitivitat sostenible definit pel Pla Estratègic del Turisme de Catalunya 2013-2016. Un model que prioritza l’increment dels recursos generats pel turisme en lloc de l’increment del volum de turistes. Un model que es marca com a objectiu la millora de l’experiència del visitant i la seva fidelització gràcies a la diversificació de l’oferta, la singularització de la destinació i la millora de l’experiència a partir de la identitat, l’autenticitat i la qualitat.
 
Una iniciativa orientada a projectar Catalunya en els mercats internacionals
 
El reconeixement de Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 ha de permetre al Govern guanyar visibilitat tant a Catalunya i a la resta de l’Estat com a Europa i al món. Per aquesta raó, una part rellevant de les més de 150 actuacions que organitzen PRODECA i l’Agència Catalana de Turisme i el conjunt d'entitats adherides al projecte està orientada als mercats internacionals, on la gastronomia catalana pot ser utilitzada com a actiu fonamental de projecció de la nostra destinació i del nostre país.
 
Algunes de les accions promocionals previstes més destacades són:
 
  • Benvinguts a Pagès. Cap de setmana de portes obertes a les explotacions agrícoles i ramaderes del país i promocions especials per passar el cap de setmana a allotjaments rurals i hotels gastronòmics.
 
  • SomGastronomia Tour. Presentacions gastronòmiques amb showcooking i projecció del producte enogastronòmic a Estocolm, Bordeus, Milà, Madrid, Berlín i Londres, adreçades a operadors especialitzats, prescriptors i mitjans de comunicació.
 
  • Sopar de les Estrelles. Homenatge als xefs que han projectat la nostra gastronomia al món, amb un sopar el Dia Mundial del Turisme on els principals cuiners del país seran convidats a un sopar cuinat per tots els xefs de Catalunya reconeguts amb dues i tres estrelles Michelin.
 
  • Mercat d’Escapades. Un espai expositiu per a l’oferta turística especialitzada en gastronomia i propostes d’interior i muntanya, adreçat al públic barceloní.
 
  • Buy Catalunya. Workshop vinculat a Gastronomia i Enoturisme, amb participació 170 turoperadors dels principals mercats: Alemanya, Àustria, Suïssa, Benelux, Espanya, Estats Units, França, Israel, Itàlia, Països Nòrdics, Països de l’Est, Regne Unit i Sud-est asiàtic.
 
  • Presentació de la Gastronomia catalana al Culinary Institute of America, a Napa Valley, en el marc de l’acció “World of Flavours”.
 
  • Congrés d’Enoturisme, amb presència d’uns 60 operadors especialitzats, procedents principalment del mercat nord-americà.
 
  • Campanya del Menú “SomGastronomia” adreçada als restaurants catalans i als hotels, perquè elaborin un Menú que respongui al repte de la Regió Europea de la Gastronomia (producte de proximitat- quilòmetre zero, amb menú de temporada adaptat a les estacions, basat en la cuina del territori).
 
El projecte també compta amb el suport del sector públic i privat. Fins ara, més de 500 entitats de tot el país s’han adherit ja a la Regió Europea de la Gastronomia 2016, aportant actuacions coherents amb els objectius del CREG’16, que ja s’estan promocionant sota el paraigua del logotip “Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016”.
 
A més, altres departaments de la Generalitat s’han sumat també a la iniciativa, com el Departament d’Ensenyament, Salut, el Servei Català de Trànsit, Governació, Administracions Públiques i Habitatge, i la Direcció General de Difusió, entre d’altres.