· Avui ha començat a Sant Esteve Sesrovires el 8è Congrés Internacional d’Enoturisme – IWINETC 2016 que compta amb el suport de l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat i de la Diputació de Barcelona.
· Aquesta és una de les trobades anuals més importants d’enoturisme a escala internacional.
La directora general de Turisme, Marian Muro, i el diputat de Turisme de la Diputació de Barcelona, Miquel Forns, han inaugurat avui l’International Wine Tourism Conference - IWINETC 2016, que se celebra el 5 i el 6 d’abril a l’hotel Barcelona Golf Resort & Spa, de Sant Esteve Sesrovires. L’acte també ha comptat amb l’assistència del director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Xavier Espasa, que ha fet una presentació de Catalunya com a destinació enoturística.
En la seva intervenció, la directora general ha assegurat que “Catalunya té tots els ingredients per esdevenir una destinació líder a nivell internacional en enoturisme. Tenim uns trets diferencials i singulars que cal seguir potenciar. Estic segura que aquest serà un dels productes més importants de la nostra destinació i aquest Congrés ha de contribuir a la seva consolidació”.
Marian Muro ha explicat que “segons les últimes dades de què disposem, un 49% dels enoturistes consultats per l’ACT ha sentit a parlar de l’oferta enoturística catalana. D’aquests, un 27% han visitat Catalunya i valoren la seva estada amb un notable. La realització d’activitats específiques relacionades amb el vi durant la seva estada fa pujar aquesta nota.” Marian Muro ha destacat que “aquests viatgers asseguren que l’experiència enoturística viscuda a Catalunya és semblant a la que han pogut tenir a la Vall de Loira, Porto, la Rioja o la Vall d’Aconcagua”.
Una altra dada que ha aportat la directora general de Turisme és que “8 de cada 10 enoturistes té previst visitar Catalunya en el futur. I dels que ja han visitat la destinació, el 95% té previst tornar-hi. Són turistes procedents, principalment, dels Països Nòrdics, Alemanya i França”.
Muro ha insistit “en la necessitat de continuar treballant per millorar la notorietat de Catalunya com a destinació associada a l’experiència enoturística, un producte d’alt valor afegit i que contribueix a la desestacionalització i descentralització del turisme”.
Per la seva banda, Miquel Forns ha afirmat que “les comarques de Barcelona aposten per l’enoturisme perquè tenim productes i vins referents, cellers importants i molt competitius i uns paisatges vitivinícoles espectaculars. L’enoturisme és, sens dubte, una oportunitat, un nou mercat a explorar a nivell turístic internacional”.
El Congrés Internacional d’Enoturisme que ha començat avui, amb el suport de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i de la Diputació de Barcelona, ofereix més de 30 conferències, presentacions, taules rodones i tallers a càrrec de professionals del vi i del turisme gastronòmic de països diversos. A més, dijous 7 d’abril tindrà lloc un workshop entre els 63 operadors turístics internacionals i una cinquantena d’agents especialitzats en enoturisme.
Entre d’altres temes, en el congrés es tractaran qüestions com ara les millors eines per comercialitzar i promocionar aquest producte a nivell turístic, els reptes als quals s’enfronten els professionals que treballen aquest producte, i el testimoni i les experiències d’altres destinacions en aquest sector.
En la seva presentació sobre Catalunya, el director de l’ACT ha assegurat que “Catalunya és una de les zones vinícoles amb més potencial enoturístic del món” i que es caracteritza “per oferir activitats d’enoturisme per a tots els públics i accessibles per a tothom”. Xavier Espasa ha recordat que la destinació catalana té moltes i bones raons per descobrir-la des del punt de vista enològic: “pels seus atractius turístics; pels més de 320 cellers visitables; per la gran varietat i qualitats dels vins i caves; pels serveis de qualitat i la professionalitat del nostre sector enoturístic; per l’entorn natural i paisatgístic; i per la multitud d’activitats que s’hi celebren al voltant del mon del vi”.
Segons les dades de l’ACT, a l’hora de triar una destinació l’enoturista busca tastar vins nous i valora especialment el prestigi dels vins de la regió i l’oferta d’activitats relacionades amb el vi. D’aquestes, els tastos, les activitats que combinen vi, cultura i gastronomia són les preferides. El perfil de l’enoturista és el d’una persona de més de 35 anys amb una nivell adquisitiu mitjà-alt.
Conèixer la destinació
Posteriorment al congrés i a la trobada comercial, els operadors turístics i una quinzena de periodistes especialitzats internacionals tindran l’oportunitat de conèixer l’oferta enoturística catalana “in situ” a través de diversos viatges de familiarització.
Així, els participants es distribuiran en grups per participar en els 5 viatges de familiarització organitzats per l’ACT en col·laboració amb els patronats de turisme de les diferents diputacions, tot descobrint les 12 DO catalanes. Els programes contemplen visites a cellers, tastos de vins i olis, activitats en el marc de les vinyes que es complementen amb visites a espais culturals emblemàtics d’arreu de Catalunya.
IWINETC és un dels congressos anuals més importants d’enoturisme a escala internacional. Aquest esdeveniment consolida la voluntat de Catalunya de posicionar-se com a una destinació enoturística de primer ordre, no només per la qualitat dels seus vins i caves, sinó també per la diversitat de l’oferta turística que té en aquest àmbit.
La trobada s’emmarca en el conjunt d’accions vinculades a l’Any de la Gastronomia i l’Enoturisme 2016 i de la declaració aquest any de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia.
2