- Transversalitat d’acció. Es constitueix un grup de treball específic, format pels departaments d’Interior, Salut, Treball, Empresa, Exteriors i coordinat pel de Territori i Sostenibilitat
- Reforç important en campanyes de conscienciació per reforçar l’ús del cinturó de seguretat
- Es proposarà les modificacions legislatives que s’escaiguin, ja sigui en l’àmbit de competències de la Generalitat, de l’Estat o de la Unió Europea
- Compliment de l’objectiu europeu de reducció del nombre de morts en accidents de trànsit en un 50% al 2020 respecte del 2010, i 0 víctimes al 2050
El Govern impulsa un sèrie de mesures per a la millora de la seguretat en el transport de viatgers a les carreteres catalanes.
El departament de Territori i Sostenibilitat i el d’Interior han anunciat la constitució d’un grup de treball per millorar la seguretat en el transport discrecional de viatgers per carretera, és a dir, el que no fa viatges regulars. Aquest equip, format pels diferents departaments de la Generalitat estudiarà les mesures de seguretat que hi ha actualment en els serveis de transport amb autocar i proposarà les modificacions legislatives necessàries, en l’àmbit de competències de la Generalitat, de l’Estat o de la Unió Europea, tenint en compte el que es fa en altres països a l’hora de veure com es regula.
Aquest grup també organitzarà, en un termini de 45 dies, una jornada de treball amb els agents econòmics i socials implicats (patronal, sindicats, associacions professionals i usuaris) per analitzar les propostes d’actuació i plantejar un programa d’accions conjunt entre l’Administració i els agents, per consensuar un full de ruta després del tràgic accident de Freginals (Montsià).
Resum de paquet de mesures a estudiar:
- Relacionades amb el vehicle:
- Promoure millores en l’ús dels elements de seguretat activa (dispositius de frenada i control, avís acústic en cas de somnolència del conductor) i passiva (estructures, resistència dels materials).
- Relacionades amb els cinturons de seguretat:
- Informar i sensibilitzar sobre la importància de dur els cinturons de seguretat posats en tots els vehicles i desplaçaments.
- Realitzar campanyes de control d’autobusos i transport escolar.
- Estudiar la possibilitat d’incorporar mecanismes que avisin quan el cinturó de seguretat no està cordat.
- Relacionades amb la circulació i condicions de descans dels conductors:
- Comprovar si hi ha incompliment de les normes de descans per exigència de les condicions d’arribada dels passatgers.
- Relacionats amb les aptituds psicofísiques dels conductors:
- Incrementar la freqüència de la renovació del permís i pas de revisions mèdiques.
- Estudiar un límit màxim d’edat per conduir més restrictiu.
- Aprofundir en les mesures de riscos laborals, conjuntament amb empreses i treballadors.
Propostes de millora d’Interior a la Comissió de Seguretat viària del Parlament
Per altra banda, Interior ha avançat les propostes de millora en la seguretat viària i ha anunciat les següents mesures que s’implantaran des del departament directament:
· Instal·lació de noves càmeres de control per detectar l’ús del telèfon mòbil en la conducció i el desús dels sistemes de seguretat passiva, sobretot el cinturó.
· Priorització en els plans de vol d’helicòpter les tasques de vigilància i control per detectar i sancionar aquells conductors infractors en aquestes casuístiques”.
· Instal·lació de nous radars per tram a Catalunya. Ara n’hi ha 11 i d’aquí a un any n’hi haurà 30. Que seran col·locats en llocs on s’ha comprovat que hi ha morts o ferits greus.
- Els primers 10 nous radars de tram s’ubicaran a l’autovia A-7 a Tarragona (entre Vila-seca i Altafulla), a la carretera C-16 a Cercs (entre Bagà i Berga), en un altre punt de la carretera C-16 a Sant Cugat del Vallès (entre Terrassa i Barcelona), a la Nacional II entre Capmany i Agullana i a la carretera C-66 entre Corçà, Flaçà i Sant Joan de Mollet.
- Abans que acabi l’any s’ubicaran 9 trams més: dos a Lleida a l’autovia A-2 entre Vilagrassa i Tàrrega, dos més també a l’autovia A-2 entre Argençola i Jorba, encara un altre a l’autovia A-2 però entre Sant Vicenç dels Horts i Pallejà (sentit Lleida), dos més a Vilanova i la Geltrú a la carretera C-31, un a la carretera C-17 entre Parets del Vallès i Lliçà d’Amunt i un també a l’autopista AP-7 entre Barberà del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda.
· Rellançament de la campanya preventiva i de comunicació sobre els efectes de l’alcohol, les drogues i també els psicofàrmacs, perquè la seva influència en la conducció no va a la baixa.



