- El tram que se cedeix és el comprès entre el nou accés viari a Cornellà del Llobregat des de la Ronda Litoral fins passat el pont d’entrada a Mercabarna
El Govern ha aprovat la signatura de l’acord per al traspàs a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) d’un tram de via de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i la seva inclusió a la Xarxa Ferroviària d’Interès General (XFIG). Aquest conveni farà possible l’execució i explotació del nou accés sud ferroviari al Port de Barcelona. En les properes setmanes es convocarà l’acte de signatura del conveni.
Aquesta primera fase consistirà en l’habilitació d’una via única que discorrerà pel marge esquerre del riu Llobregat, aprofitant parcialment el tram de la via d’FGC que la Generalitat cedeix gratuïtament a l’Adif i que és el tram comprès entre el nou accés viari a Cornellà del Llobregat des de la Ronda Litoral fins després del pont d’entrada a Mercabarna.
Estalvi de 100 milions d’euros
La via única actual d’FGC s’adaptarà a les noves condicions d’explotació d’ús compartit de la infraestructura per permetre la circulació de trens dels tres amples en els quals es podrà operar. D’una banda, les noves circulacions sobre la XFIG en ample ibèric i estàndard europeu per al nou accés al port i, de l’altra, les circulacions ja existents i futures en ample mètric d’FGC.
La cessió d’aquest tram de plataforma permetrà un estalvi d’uns 100 milions d’euros respecte del projecte inicial. La primera fase també inclou una terminal d’expedició i recepció de trens i un nou ramal de connexió amb la terminal de Can Tunis. En total, es preveu una inversió de 104 milions d’euros, finançats al 50% entre l’Autoritat Portuària de Barcelona i el Ministeri de Foment.
Mantenir la circulació dels trens d’FGC
El conveni incorpora també els mecanismes que han de garantir l’operativa actual i els trànsits d’FGC. En aquest sentit, el Ministeri de Foment es compromet a impulsar les accions normatives necessàries perquè els trens de l’empresa pública de la Generalitat puguin circular, sense cap cost, en el tram de la XFIG que se cedeix. Actualment, per aquesta infraestructura circulen trens procedents de la fàbrica de SEAT o de les mines de potassa del Bages, per exemple.
.
La solució trobada per al nou accés consisteix en una nova connexió ferroviària que sortirà de l’anomenat ramal del Llobregat de la XFIG i s'incorporarà a la infraestructura ferroviària existent d’FGC. El tram transcorre, aproximadament, des del nou accés viari al municipi de Cornellà de Llobregat des de la Ronda Litoral, recentment posat en servei, fins passat el pont d'accés a Mercabarna.
Després d'aquest últim encreuament, la nova connexió se separarà per dirigir-se per la ribera del nou curs fins a connectar amb les instal·lacions ferroviàries de la nova terminal del Moll Prat. La solució inclou també la connexió amb la terminal ferroviària de Can Tunis.