
L’edifici del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència CAT112 (Telèfon d’emergències 112 de la Generalitat) de Reus, centre de gestió d’emergències punter a Catalunya, ha acollit avui una reunió del Comitè Executiu de l’Associació Catalana de Municipis (ACM). A la reunió hi ha participat el director del CAT112, Federic Adan, que ha presentat l’app My112 amb geolocalització i la nova web de pals de cobertura del telèfon d’emergències de Catalunya 112. També hi ha intervingut el director general de Protecció Civil de la Generalitat, Joan Delort, que ha exposat als membres de l’ACM d’aspectes del sistema de protecció civil de Catalunya.
El conseller d’Interior, Jordi Jané, ha acompanyat al president de l’ACM, Miquel Buch, i els altres membres del comitè executiu de l’ACM en una visita a la sala del Telèfon d’emergències 112 de Catalunya de Reus, des d’on s’atenen la meitat de les més de 7.000 trucades que el telèfon d’emergències 112 de Catalunya rep cada dia a tot el territori, així com la resta de l’edifici, que acull sales operatives de Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat i SEM. Aquest edifici, inaugurat l’any 2010, és un edifici punter de gestió d’emergències que acull sales operatives del telèfon d’emergències 112 de Catalunya CAT112, Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat, Sistema d’Emergències Mèdiques i el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat.
MY112
El telèfon d’emergències 112 de la Generalitat centralitza totes les trucades d’emergències destinades a policia, bombers, SEM, protecció civil i Agents Rurals. La resposta és immediata les 24 hores del dia els 365 dies de l’any. Aquest servei és gratuït i cobreix tot el territori català. A través d’aquest número qualsevol persona pot demanar assistència urgent davant qualsevol tipus d’emergència. És un telèfon que serveix per a avisar de qualsevol emergència i és comú a tots els països de la Unió Europea.
El CAT112 ha incorporat una app, desenvolupada per Telefonica (MY112) que permet geolocalitzar de forma automàtica les trucades i situar en el mapa amb molta precisió des d’on truca la persona. Això és molt útil en la gestió de les emergències, ja que moltes trucades es fan des d’espais difícils d’identificar o situar (en zones rurals o en itinere si es vol avisar per exemple d’un accident en una carretera i desconeixem el punt quilomètric).
Senyalització dels punts de cobertura als entorns de muntanya
A Catalunya, la major part de les zones sense cobertura mòbil de cap mena són d’alta muntanya o rurals remotes. Malgrat això, el CAT112 senyalitza punts on sí que hi ha cobertura en les rutes de senderisme que transcorren per aquestes zones en què, en general, no hi ha cobertura. Els pals serveixen per saber que en aquella petita zona sí que hi ha cobertura. D’aquesta manera, si un grup d’excursionistes pateixen o són testimonis d’una emergència en un d’aquests recorreguts, poden desplaçar-se fins a l’últim pal senyalitzador que han passat per alertar els operadors del telèfon d’emergències 112. Els pals senyalitzadors disposen d’una matrícula que inclou xifres i lletres per tal d’identificar quin pal és exactament i que els operadors del telèfon 112 sàpiguen de forma automàtica des d’on truca el ciutadà que vol avisar de l’emergència.
També podeu consultar els refugis de muntanya des dels quals es pot trucar al 112 perquè disposen de cobertura mòbil, bé disposen d’un telèfon via satèl·lit (mentre estigui el Guarda), o disposen d'un polsador d'emergència . En els refugis hi ha una placa amb un número de matrícula. Dient aquest número a l’operador del CAT112, sabrà on es troba la persona que truca.
Amb l’ajut d’aquest mapa, es poden planificar excursions que passin per les zones on hi ha pals del CAT112, prevenint el fet que, en cas d’emergència, ens trobem sense la possibilitat d’avisar els cossos d’emergències.
Posteriorment a la reunió del comitè executiu de l’ACM i de la visita a l’edifici CAT112, els membres de l’ACM han celebrat un dinar de treball amb el conseller d’Interior, Jordi Jané.



