- El cap de l’Executiu s’ha reunit aquest matí, a València, amb el president Ximo Puig, i ha participat en una cimera per fer front comú pel corredor Mediterrani
- Puigdemont assegura que “s’ha acabat el temps de la reivindicació i de les fantasies pressupostàries que no s’executen i ha arribat el moment de l’exigència de la realitat”
- Ambdós presidents estableixen un nou marc de relacions “per revertir la incomunicació” entre Catalunya i el País Valencià
- La delegació catalana, encapçalada pel president Puigdemont i els consellers Rull i Baiget, ha viatjat en Euromed de Barcelona a València per comprovar de primera mà les deficiències de la connexió ferroviària entre els dos territoris
El president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, ha alertat avui des de València, on s’ha reunit amb el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, i ha participat en una cimera per fer front comú pel corredor Mediterrani, que “no es pot governar l’Estat d’esquena al Mediterrani, com no pot haver-hi economia pròspera d’esquena a l’economia del Mediterrani, ni una Europa prou competitiva si un dels motor que té Europa, que és el que hi ha al sud, format per València i Catalunya, està gripat”.
Per tot això, el cap de l’Executiu ha deixat clar que “el temps de la reclamació i la queixa, ocasionades pels incompliments de l’Estat, s’ha acabat”. I ha afegit que “el món econòmic, local, acadèmic, polític i institucional estem d’acord que hem d’abandonar les fantasies dels pressupostos no executats, de promeses incomplertes, i que ha arribat el temps de l’exigència de la realitat”.
Pel cap del Govern, “és el temps de les execucions, de veure passar trens pel corredor Mediterrani”, perquè “és inadmissible que ens diguin que s’ha fet no sé quin percentatge d’una infraestructura, si al capdavall no només no hi passen trens, sinó que l’Estat haurà de fer un altre rescat d’una concessió fallida que és la del túnel interfronterer del Pertús, per on el 2019 hi havien de circular 20.000 trens a l’any i que, a finals del 2016, només n’hi circularan 900 a l’any”.
I ha reblat que “qualsevol govern, del color que sigui, ha de saber que tindrà al seu clatell l’alè de la gent del Mediterrani exigint el compliment dels seus compromisos
“. “Pel bé de la nostra gent, però també pel bé d’Europa”, ha remarcat.
“. “Pel bé de la nostra gent, però també pel bé d’Europa”, ha remarcat.
“Compromís històric per revertir la incomunicació”
En la roda de premsa que ambdós caps de Govern han fet després de la seva reunió a la seu del Govern valencià, el president Puigdemont ha explicat que la trobada d’avui ha tingut “una ambició i una envergadura” de què no havia disposat fins ara cap altra reunió entre tots dos territoris. I ha solemnitzat que s’ha assolit “un compromís històric per revertir la incomunicació injusta per a les institucions, i sobretot per als ciutadans, que ha mermat moltes potencialitats que tenen els dos territoris i que tenim ganes de recórrer junts”.
Tots dos presidents han explicat que s’ha establert un nou marc de relacions que contempla reunions bilaterals entre els dos Executius cada 6 mesos i la “reciprocitat immediata entre TV3 i la nova RTVV quan es posi en marxa”, així com la creació d’una comissió tècnica per vetllar-ho. També s’ha acordat ampliar a la resta de comunitats autònomes de l’arc mediterrani la convocatòria per a la vigilància i l’impuls definitiu de les infraestructures que representa el Corredor. A més, es crearà una comissió tècnica permanent dels dos governs per fer el seguiment real i quotidià de les obres de la infraestructura.
Aquest nou marc de relacions, ha explicat el president Puigdemont, arriba “en un moment de represa econòmica, condicionada encara pels incompliments que eviten que tot l’enorme potencial que hi ha a banda i banda pugui esclatar en tota la seva dimensió”, però ha afegit que no es vol “desaprofitar l’oportunitat”.
Trajecte en Euromed
El president Puigdemont, acompanyat dels consellers Rull i Baiget, ha viatjat a València encapçalant una delegació integrada per agents econòmics, socials i institucionals del país, per participar en una cimera per fer front comú pel corredor Mediterrani.
Aquesta delegació catalana ha pogut comprovar avui de primera mà les deficiències de la connexió ferroviària entre Catalunya i València, amb un llarg tram de via única en què els combois no superen els 30-40 quilòmetres per hora. La delegació ha fet els 350 quilòmetres que separen Barcelona de València en un tren Euromed, un trajecte que ha durat més de 3 hores.
Durant el viatge, el cap de Govern ha denunciat el mal estat de la via i ha lamentat que “qui n’és propietari, qui n’és responsable, qui en té la competència i qui en té els diners ha estat irresponsable i incompetent i no ha posat a treballar els diners que reporta per millorar aquesta infraestructura i d’això se’n ressent la nostra economia”.
Per això, ha dit el president, “és bo que dos governs que compartim la mateixa sensibilitat i sectors polítics i socials ens posem a treballar junts per insistir en la urgència que l’Estat es posi les piles d’una vegada i permeti passar d’un tren de via única que circula a 30-40 quilòmetres per hora a uns trens que puguin ser competitius i vagin a la velocitat a la qual van els nostres competidors”, perquè això, ha insistit Carles Puigdemont, “generarà beneficis per a la gent i per a les empreses d’un territori que depèn moltíssim del sector exterior”.
Conclusions de la cimera
Els assistents a la cimera han acordat exigir al Ministeri de Foment un Corredor “d’alta capacitat, eficient, capil·lar i connectat amb la resta de territoris, que sigui multimodal i digitalitzable”. També han acordat demanar a l’Estat que concreti la configuració tècnica de la infraestructura, que es redacti una agenda creïble d’inversions que acceleri l’execució del Corredor i la creació i nomenament d’un coordinador tècnic d’execució de la infraestructura, que coordini administracions, operadors i agents econòmics.
Finalment, s’ha decidit acordar actuacions conjuntes dels dos governs per demanar a l’Estat que executi de manera urgent actuacions a la via, especialment al tram Castelló-Tarragona, i demanar també a la Unió Europea que tingui una atenció especial a les actuacions que es facin del Corredor i que depenguin tant de l’Estat espanyol com del francès.
A la cimera d’aquest matí hi han participat el plenari de la Taula Estratègica Catalana del Corredor Mediterrani, constituïda el 26 de maig passat, i del Fòrum Valencià del Corredor Mediterrani, creat el 6 de març. Es tracta de dos espais integrats per representants de tots els sectors implicats en aquesta infraestructura, com ara cambres de comerç, sindicats, patronals, universitats, administracions locals, diputacions i partits polítics. Per part de la Generalitat Valenciana, a banda del president Ximo Puig també hi ha pres part el conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafael Climent, i la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador.
Conveni de col·laboració en turisme
En el marc d’aquest desplaçament a València, Carles Puigdemont i Ximo Puig han presidit també la signatura d’un conveni marc de col·laboració en turisme entre Catalunya i València. Així, els dos territoris potenciaran l’intercanvi d’experiències i desenvoluparan estratègies conjuntes d’impuls, ordenació i promoció del sector turístic. Catalunya i València comparteixen espais i productes turístics, a causa de la confluència geogràfica, cultural i lingüística dels dos territoris. Els dos formen part, a més, de la Xarxa Europea per a un Turisme Responsable i Competitiu NECSTour, que presideix Catalunya fins a l’any 2016.