Sala de premsa

event_note Nota de premsa

La Filmoteca de Catalunya, distingida amb la Medalla d'Or de la UNICA

  • La distinció, que atorga el Centre Excursionista de Catalunya en representació de la Unió Internacional de Cinema Amateur, reconeix la promoció que fa la Filmoteca del cinema no professional
  • El guardó destaca especialment la tasca que desenvolupa el Centre de Conservació i Restauració en benefici del cinema amateur
Parlament Catalunya
El proper dilluns, 26 de setembre, a les 19:30 hores, a la Sala d’Actes del Centre Excursionista de Catalunya (CEC), la secció de Cinema i Vídeo de la entitat lliurarà la Medalla d’Or de la Union Internationale du Cinema non professionnel (UNICA) a la Filmoteca de Catalunya, representada pel seu director, Esteve Riambau, i per Mariona Bruzzo, responsable del seu Centre de Conservació i Restauració (2CR).
 
La Secció de Cinema i Vídeo del CEC, representant de l’Estat espanyol i membre fundador de la UNICA, vol reconèixer amb aquesta medalla a persones o entitats que treballen per la promoció del cinema amateur o no professional. Enguany, la Medalla d’Or ha estat atorgada a la Filmoteca de Catalunya en reconeixement a la tasca de difusió, restauració i conservació de films amateurs que al llarg dels anys ha desenvolupat al seu Centre de Conservació i Restauració.
 
La Filmoteca de Catalunya sempre ha considerat que el cinema amateur és un reflex fidel de la història del país. Compta amb una llarga i fecunda tradició. Més enllà dels seus valors cinematogràfics intrínsecs, constitueix una impressionant crònica visual de les darreres dècades, i al seu voltant s’han articulat dotzenes d’entitats que han contribuït a enriquir-lo. En aquest sentit, l’any 2006, en el marc de l’activitat editorial de la Filmoteca de Catalunya, l’historiador del cinema Joaquim Romaguera i Ramió va rebre l’encàrrec de redactar un llibre que expliqués la llarga i densa història del cinema amateur català. Dissortadament Romaguera no va poder finalitzar el projecte a causa d’una malaltia irreversible i, recollint dades i els textos que ja havia elaborat, l’historiador i cineasta Jordi Tomàs i el crític cinematogràfic Albert Beorlegui van donar continuïtat a la investigació, que va veure la llum tres anys després, el 2009,  amb la publicació del volum El cinema amateur a Catalunya, que recull en 644 pàgines amb profunditat i globalitat la importància que el cinema amateur ha tingut a Catalunya.
 
L’acte de lliurament de la Medalla UNICA a la Filmoteca anirà acompanyat de la projecció d’una selecció de films representatius del cinema amateur conservats al Centre de Restauració i Conservació: El Parlament de Catalunya (1932), produïda per l’Associació de Cinema Amateur de Catalunya del FAD, és un reportatge de divuit minuts sobre el procés electoral al Parlament de Catalunya des de la redacció de l'Estatut de Núria fins a les primeres eleccions, després de l'aprovació d'aquest, en què Francesc Macià va ser elegit President de la Generalitat de Catalunya (1932). Conté imatges de propaganda electoral dels principals partits polítics de l'època i de les principals autoritats del moment, com Niceto Alcalá-Zamora i Torres, Manuel Azaña i Francesc Màcià, entre altres.  A continuació, els assistents a l’acte podran veure Pregària a la Verge dels colls (1947), del cineasta sabadellenc Llorenç Llobet Gràcia, que es va iniciar en el cinema amateur i que va poder fer el salt al cinema professional; Exp.I i II (1959), de Joaquim Puigvert, autor de cinema experimental que reflexiona sobre les noves “tecnologies cinematogràfiques” dels anys 50; El sol y sus lentejuelas (1961), d’Arcadi Gili, en què el director experimenta amb el color, la llum, el moviment i els efectes visuals i, finalment, Dues processons (1967) de Carles Barba, un cineasta i empresari de la classe alta terrassenca que va filmar el barraquisme de Montjuïc.    
 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia