- El cap de l’Executiu ha presidit aquest vespre la presentació del debat participatiu “Ara és demà”, un encàrrec de la consellera d'Ensenyament al Consell Escolar de Catalunya per debatre el futur de l'educació al país
- El president ha remarcat que ens trobem en “una onada de canvi” respecte al model educatiu i ha assegurat que cal traslladar la reflexió a tota la societat “perquè hi estem tots implicats"
- La consellera d’Ensenyament ha destacat que la voluntat és “que el centre de la reflexió sigui la comunitat educativa” perquè “assegura la transversalitat del projecte”

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha subratllat aquest vespre que “l’educació és una de les obsessions del Govern” que presideix, perquè l’Executiu és conscient que “és una biga mestra a l’hora de construir un nou estat” i “una eina importantíssima per assolir un país més just, equitatiu i culte”.
Així ho ha assegurat en l’acte de presentació del debat Ara és demà que s’ha celebrat al Palau de la Generalitat. Un encàrrec de la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, al Consell Escolar de Catalunya per articular un debat sobre el futur de l’educació al país.
Puigdemont ha remarcat que és important saber d’on venim, què tenim i on volem anar a nivell educatiu, però ha dit que, en les condicions actuals, “moltes de les coses que ens podem proposar com a societat no les podrem aconseguir” perquè estem “dins una cotilla, que no ens deixa decidir on volem anar i quins canvis volem fer”. “En l’educació, com en molts altres àmbits, és l’Estat espanyol qui marca tota l’estructura del sistema educatiu que, de manera consensuada, creiem que ha de reforçar-se”, ha declarat. I ha posat com a exemple el model diferencial de Catalunya, amb una LEC que “va ser aprovada amb el 90% del suport parlamentari”, enfront de la LOMCE, “aprovada sense cap mena de consens” i amb “uns posicionaments pedagògics que no compartim”.
Davant d’aquesta realitat, el president ha subratllat que s’evidencia “una onada de canvi” respecte al model educatiu que ja s’ha iniciat en algunes escoles de Catalunya i que “es vol estendre a tot el país”. “Hi ha inquietud, hi ha ganes de fer-ho i ho volem aprofitar”, ha remarcat.
En aquest marc, el president ha demanat traslladar l’educació a “un debat on hi participi el conjunt de la societat”, buscant el màxim consens amb els agents protagonistes, educadors, experts i amb la participació de les famílies. “Perquè hi estem tots implicats”, ha dit, i perquè “hem de poder redefinir conjuntament el propòsit de l’educació i l’organització de l’aprenentatge, i posar-nos a caminar”.
Puigdemont ha recordat que en aquesta tasca “Catalunya no parteix de zero”, ja que “té una llarga tradició pedagògica que ens avala”. També ha destacat l’aportació dels diferents governs de Catalunya que “han sabut situar l’educació com un element de sana obsessió en la política per poder entregar a la ciutadania un país millor”. El Pacte Nacional per a l’Educació (2006), la redacció i aprovació de la Llei d’educació de Catalunya (2009) i la Llei de qualificació i formació professional de Catalunya (2015) n’han estat la prova, ha assegurat.
Per últim, el president ha manifestat que “el Govern acompanyarà i liderarà” aquesta renovació educativa, però ha demanat que, també en aquest àmbit, es treni “una cadena de confiances, de complicitats i de mirades diverses, amb un esforç volgut de confluència”.
L’acte també ha comptat amb la participació de la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz; del president del Consell Escolar de Catalunya, Lluís Font, i el catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra i expert de la UNESCO en temes educatius Francesc Pedró.
Cinc ponències elaborades per experts en educació
Ara és demà és un debat participatiu que ha obert el Consell Escolar de Catalunya (CEC) per donar resposta als principals reptes de futur del sistema educatiu i avançar en qualitat i equitat per afavorir l’èxit educatiu de tot l’alumnat.
El debat comptarà amb cinc ponències que elaboraran experts en educació, a partir de les quals s’articularà la reflexió, que es tancarà el juny de 2017 amb un informe final. Així mateix, el president del CEC ha anunciat que es convidarà més de cent mil persones i entitats de l’àmbit educatiu amb l’objectiu que puguin participar en aquest debat amb les aportacions mitjançant una plataforma en línia. Per tant, es demanarà la participació de mestres i professors, famílies i alumnes, regidors i tècnics d'educació dels ajuntaments, inspectors de centres, empreses que tenen alumnes en pràctiques, directors de centres o entitats promotores de projectes innovadors, entre d’altres.
“La comunitat educativa ha de ser el centre de la reflexió”
Per la seva banda, la consellera Meritxell Ruiz ha manifestat que “volem que el centre de la reflexió sigui la comunitat educativa”. “Això explica que l’encàrrec hagi estat fet al CEC, el màxim òrgan de participació de la comunitat en els darrers trenta anys”, ha dit. Ruiz ha afegit que aquest fet “assegura la transversalitat del projecte, perquè la viabilitat del sistema educatiu només és garantida si hi ha un ampli consens”.
La titular d’Ensenyament ha destacat durant la seva intervenció que “l’educació és un pilar fonamental de tot país”. També ha remarcat que “hem de garantir que el nostre model vetlli perquè el nostre model asseguri l’equitat, la qualitat i l'excel·lència del sistema”, i que s’ha de tenir present que “l’educació és un factor de cohesió social”.
Cinc ponències elaborades per experts
El procés de reflexió participatiu i integrador que proposa el CEC s’obrirà amb un debat inicial en forma de cinc ponències, elaborades per experts dels àmbits en què s'estructurarà la reflexió. Les ponències seran: Els pilars del sistema educatiu, a càrrec del president del CEC; L’arquitectura del sistema educatiu, a càrrec del catedràtic de la UB Joan Mateo; El centre educatiu, redactada pel catedràtic de la UPF i expert de la UNESCO Francesc Pedró; El professorat, que elaborarà el catedràtic de la UB Miquel Martínez; i, finalment, L’alumnat, que l’assumirà la catedràtica de la UAB Neus Sanmartí.
A partir del mes de novembre, els membres del Consell analitzaran el contingut de les ponències i elaboraran les seves propostes i conclusions. Paral·lelament, es realitzaran les aportacions en la plataforma en línia, en què es recolliran les múltiples percepcions, visions i interpretacions de la comunitat educativa. A més, estan previstes unes jornades monogràfiques d'experts internacionals relatives a la ponències de cada àmbit de debat per incorporar una mirada internacional a les diferents temàtiques. En aquestes jornades es difondran bones pràctiques dels centres catalans.
Posteriorment, es convocaran sessions de debat presencials, en les quals els ponents i totes les persones interessades a participar-hi puguin intercanviar opinions i punts de vista. El Consell també publicarà periòdicament un butlletí informatiu sobre el procés. Finalment, el CEC enllestirà l’informe definitiu, que té previst presentar al seu ple el mes de juny de 2017 i, seguidament, trametre a la consellera d’Ensenyament.
Procés de gran singularitat
El debat que s’iniciarà es tracta d’un procés de gran singularitat. En primer lloc, perquè els ponents redacten un text inspirador, sense autolimitacions d'ordre normatiu o econòmic, amb l’objectiu d’afavorir una reflexió col·lectiva oberta, lúcida i capaç de dissenyar les polítiques educatives més apropiades per fer front als reptes de futur. En segon lloc, perquè l'epicentre de la reflexió serà la comunitat educativa, a través del Consell.
El nom del debat té el seu origen en els versos del poeta Miquel Martí Pol, Ara és demà, atès que ajuden a entendre el sentit d'aquesta profunda reflexió sobre els reptes a afrontar i com les polítiques educatives hi poden donar resposta.
En els darrers anys, com a debats de volada en el camp de l'educació a Catalunya, cal destacar el Pacte Nacional per a l'Educació i, sobretot, la redacció i aprovació de la Llei d'educació de Catalunya.



