- Es tracta d’un servei integrat a La Meva Salut, fet que garanteix una comunicació segura i confidencial, i permet estalviar tràmits i temps
- L’objectiu del Departament de Salut per al 2017 és desplegar l’eConsulta al 50% dels centres d’atenció primària i doblar el nombre de metges i pacients que la fan servir

“L’eConsulta és una eina que ha de permetre una atenció més individualitzada i centrada en les necessitats de la persona” ha assenyalat el director del Servei Català de la Salut, David Elvira, durant la roda de premsa on s’ha fet balanç del desplegament de l’eConsulta. Elvira també ha explicat que l’eConsulta suposa un “canvi cultural, tant per professionals sanitaris, que s’han d’adaptar a l’accessibilitat i rapidesa que requereixen els ciutadans dels segle XXI” i ha afegit que “aquesta eina apodera els pacients a fer una millor gestió de la seva salut”.
L’eConsulta és una eina de consulta no presencial entre el ciutadà i el professional de salut que complementa l’atenció presencial. Aquesta nova funcionalitat ofereix un nou canal de comunicació per resoldre necessitats del ciutadà que no requereixin que professional i pacient comparteixin espai i temps. L’accés només és possible per mitjà de Cat@Salut La Meva Salut, fet que dóna la màxima seguretat i garantia de confidencialitat en la comunicació. Tota la informació i els missatges que es generen amb l’eConsulta resten incorporats a la història clínica del ciutadà.
A la roda de premsa també hi ha participat el coordinador general de les TIC del Departament de Salut, Pol Pérez, que ha destacat que amb l’eConsulta “s’ha primat la seguretat”. També ha afegit que, d’acord amb experiències d’altres països, el Departament de Salut augura una “gran acollida” d’aquesta eina i que espera que “es redueixin les visites no presencials”.
Fins al moment ja han utilitzat el servei d'eConsulta un total de 4.507 pacients i 687 metges. Actualment el Servei Català de la Salut està desplegant el servei a tots els centres sanitaris de Catalunya; fins ara, ja l’utilitzen a 149 centres. Els temes que els ciutadans més consulten a través de l’eConsulta són els referents a algun problema de salut, ja conegut pel professional; dubtes sobre la medicació o resultats i comentaris sobre proves diagnòstiques: analítiques, proves de radiologia, etc.
El Departament de Salut començarà una campanya de comunicació interna per incentivar l’ús de l’eConsulta entre ciutadania i professionals. L’objectiu del Departament de Salut per al 2017 és desplegar l’eConsulta al 50% dels centres d’atenció primària i doblar el nombre de metges i pacients que la fan servir.
L’eConsulta permet als ciutadans enviar consultes al seu metge en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu. Admet fitxer annexos i permet veure l’historial de consultes fetes i accedir-hi en qualsevol moment i rebre notificacions per correu electrònic conforme el professional ha respost la consulta i que està disponible a La Meva Salut.
Cal tenir present que, en no ser un servei en línia, no està previst per a consultes urgents o que requereixin d’una resposta immediata. Per aquest tipus de consultes es pot trucar al 061 CatSalut Respon o adreçar-se directament al CAP, a un Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) o un servei d’urgències hospitalàries.
Més de 136.000 ciutadans ja han accedit a la plataforma digital de La Meva Salut
L’eConsulta és un dels serveis integrats dins La Meva Salut. Fins a data d’avui, més de 136.000 ciutadans ja han accedit a la plataforma, un espai digital segur de consulta sobre informació personal de salut generada arran de l'atenció sanitària rebuda en els centres assistencials públics.
A través de La Meva Salut, els ciutadans també poden accedir a altres serveis com ara el pla de medicació personal vigent, el document de voluntats anticipades presentat en el Registre departamental o la sol·licitud del dia i hora de visita o un canvi de professional. Altres serveis que ofereix La Meva Salut són: una agenda personalitzada per a cada ciutadà, la possibilitat de declarar-se donant d’òrgans o informació sobre les intervencions quirúrgiques garantides.
La Meva Salut té com a objectius afavorir la participació i la coresponsabilitat dels ciutadans en la prevenció i cura de la pròpia salut; esdevenir un espai on els ciutadans interactuïn en línia, mitjançant l’ordinador o altres dispositius mòbils, amb el Departament de Salut, els seus organismes i les entitats proveïdores (hospitals, centres d’atenció primària, etc.) i ser un projecte en evolució contínua per a l’adopció de millores que posin a l’abast de la ciutadania informacions i funcionalitats per tenir cura de la seva salut.
El Departament de Salut està treballant en diversos projectes vinculats a La Meva Salut per tal de seguir potenciant aquesta eina i incorporar-hi nous serveis, com el desenvolupament d’una APP, facilitar l’accés per als pares i tutors de menors d’edats, impulsar les comunitats terapèutiques de pacients, etc.



