Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Els germans Dardenne presenten a la Filmoteca una retrospectiva completa de la seva obra

  • El cicle s’inaugura amb la preestrena de La fille inconnue, el seu darrer llargmetratge
  • Guanyadors de la Palma d’Or dues vegades, són els portantveus d’una filmografia molt crítica amb les desigualtats socials  
La fille inconnue
La Filmoteca de Catalunya programa, de l’1 al 31 de març, la retrospectiva completa de Luc i Jean-Pierre Dardenne Germans Dardenne, el que queda d’Europa, que servirà per revisar la trajectòria d’aquests cineastes belgues a través de 17 treballs. El cicle arrenca amb la preestrena del seu darrer film, La fille inconnue (2016), que presentaran a la Filmoteca el dimecres 1 de març.
 
Els germans, Luc (1954) i Jean Pierre (1951) Dardenne, que procedeixen de les regions obreres de la Bèlgica francòfona, i s’autodefineixen com un sol director amb quatre ulls, van iniciar la seva trajectòria de la mà del dramaturg Armand Gatti i el filòsof Emmanuel Lévinas. Una constant del seu cinema és la crítica al projecte de la Unió Europea -actualment, més qüestionat que mai-, que ha vist trontollar els seus fonaments com a garant d’un model social propi basant en la sanitat i l’ensenyament públics o subsidis dignes. Els protagonistes dels seus films, com passa amb els de Mike Leigh, Robert Guédiguian o Ken Loach, s’enfronten amb inquietut a les dificultats que la societat globalitzada i els seus efectes els comporta.
 
Tot i ser haver guanyat dues vegades la Palma d’Or de Cannes (són dels comptats cineastes que han repetit aquest premi), molts dels seus films no han estat mai estrenats al nostre país. Aquesta retrospectiva de la Filmoteca inclou, en canvi, els films anteriors a La promesse (2016), el títol que els va donar el reconeixement internacional i que presentaran el dijous 2 (20 h). Prèviament, des del 1978 havien rodat mitja dotzena de documentals que ja reflecteixen la problemàtica sindical i social de la regió propera a Lieja, d’on són originaris. Aquests films es podran veure a la retrospectiva, conjuntament amb Falsch (1987), el seu primer film de ficció, que podreu veure el diumenge 5 (19 h), basat en una obra de René Kalisky sobre un supervivent de l’Holocaust que torna dels EUA a Europa i es retroba amb els fantasmes del passat. Més tard arribaria Rosetta (1999), la reinvenció del cinema social a través d’una noia marginal que lluita obsessivament per una feina digna i que projectarem el dijous 9 (20 h). La protagonista, la debutant Émilie Dequenne, rebria el premi a la millor actriu i el film seria guardonat amb la primera de les dues Palmes d’Or dels germans Dardenne. Sis anys més tard, el tornarien a obtenir amb L’enfant El nen (2005), retrat d’una societat devastada pel materialisme, la indiferència i la manca d'humanitat. Posteriorment, Le gamin au vélo El niño de la bicicleta (2011), que projectem el dissabte 25 (19 h) o Deux jours, une nuit Dos días, una noche (2014), el dimecres 29 (18.30 h) han estat dos films recents dels Dardenne -el primer, contra l’individualisme imperant i el més positiu dels cineastes; el segon, un film sobre la moral a l’àmbit laboral- coherent amb la seva trajectòria i amb una bona acollida de públic.  La fille inconnue, que obre la retrospectiva gràcies a la col·laboració de la distribuïdora Wanda Films, arribarà el proper divendres a les pantalles comercials amb la història de la metgessa que s'autoculpabilitza per no haver atès una noia immigrant que apareix morta davant la seva consulta.
 
La retrospectiva dels germans Dardenne arriba a la Filmoteca poc després d’haver acollit la d’Eugene Green, un cineasta al qual van produir el seu darrer llargmetratge, Le fils de Joseph. També es dóna la circumstància que el darrer mes de juny, en el marc del Congrés de la Federació Internacional d’Arxius Fílmics, se’ls hi va atorgar el Premi d’aquesta organització, per la seva tasca de restauració patrimonial amb la col·laboració de la Cinémathèque Royale de Bruxelles d’una obra la qual ara mostrem en còpies en DCP obtingudes a partir dels negatius de preservació. Un guardó de la FIAF abans atorgat a cineastes com Martin Scorsese, Agnès Varda o Rity Pahn. 
 
Més informació: www.filmoteca.cat
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia