Sala de premsa

event_note Nota de premsa

INDÚSTRIA

Baiget exigeix al Govern espanyol millorar horaris i tràmits dels serveis duaners i dels PIF per continuar creixent en empreses exportadores a Catalunya

  • En una reunió amb el delegat del govern espanyol, Enric Millo, el conseller d’Empresa i Coneixement ha constatat que els horaris i l’agilitat dels Punts d’Inspecció Fronterer (PIF) afecten a la competitivitat del país

El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, acompanyat de la directora general d’Indústria, Núria Betriu, ha mantingut aquest migdia una trobada amb el delegat del govern espanyol, Enric Millo, per abordar la problemàtica relacionada amb els Punts d’Inspecció Fronterer (PIF). Baiget ha traslladat a Millo que la restricció d’horaris i la poca agilitat que afecten actualment a aquests punts impacten negativament a la competitivitat del país. “Si volem que creixi el número d’empreses que volen exportar, hem d’augmentar i millorar el servei així com donar totes les facilitats a les empreses per part de les administracions”, ha dit Baiget. Aquesta reunió ja va ser anunciada pel propi conseller fa una setmana, durant una conferència en el marc dels ‘Dinars Cambra’, que organitza la Cambra de Comerç de Barcelona.

 
Els horaris dels Punts d’Inspecció Fronterera (PIF) són una de les principals barreres que resten competitivitat respecte els ports del nord d’Europa, principals competidors per captar les mercaderies amb destí a Europa via Canal de Suez, que tenen horaris de 24 hores, 7 dies a la setmana.
 
En concret, el PIF de l’Aeroport de Barcelona i del Port de Barcelona obren cinc dies a la setmana de 8 a 20 hores però la realitat de la normativa interna dels Ministeris fa que l’horari real d’inspecció acabi a primera hora de la tarda. En el cas del Port de Tarragona, l’horari és de 8 a 14 hores, cinc dies a la setmana. El conseller ha explicat que els ports de Catalunya es volen comparar els ports punters a Europa i per això ha reclamat “més digitalització i menys processos presencials” i ha recordat que “actualment hi ha una deficiència organitzativa pròpia dels ports així com en la xarxa de comunicacions”. En aquest sentit, Baiget ha tornat a exigir que el corredor mediterrani sigui una realitat. 
 
El conseller ha recordat que hi ha un Pla de Mesures aprovat pel Consell de Ministres el 2006 amb la qual l’aeroport de Barcelona ha de disposar d’un PIF d’obertura de 24 hores.
  
Des d’Empresa i Coneixement també es vol denunciar que l’Estat espanyol ha procedit al tancament del PIF de l’Aeroport de Girona en els darrers mesos sense notificar-ho prèviament amb la justificació que “es deu al baix trànsit de mercaderies”, que ve condicionat per la tipologia de companyia aèria que opera a Girona de baix cost.
D’altra banda, Baiget ha demanat la ràpida aplicació del Codi duaner de la Unió Europea i la Finestreta Única Duanera, actualment en fase de proves, ja que poden ser elements claus per a l’agilització, digitalització i simplificació de processos. Hem d’accelerar la implantació del document duaner únic que ha de servir per agilitzar tots els tràmits relacionats amb les exportacions així com aplicar la finestreta única duanera que faci que les empreses amb un sol tràmit puguin fer totes les gestions que siguin necessàries”, ha insistit el conseller.
 
La Generalitat s’ofereix per suplir les mancances en el personal
 
En aquest àmbit les queixes van des que els horaris no es cobreixen, especialment en períodes de vacances i en baixes per malalties; que les places no es reposen; i les diferències salarials que fa que algunes places no siguin atractives.
 
El titular d’Empresa i Coneixement ha assegurat que hi ha voluntat de col·laboració entre les administracions i si hi ha colls d’ampolla relacionats amb la manca de personal nosaltres podem posar a disposició del port o punts inspecció el personal suficient perquè es puguin agilitzar aquests processos”.
 
Palamós, nou Punt d’Inspecció Fronterera
 
El conseller d’Empresa i Coneixement ha demanat al delegat del Govern espanyol la modificació de l’Ordre del 20 de gener de 1994 perquè s’inclogui prioritàriament el Port de Palamós com a un PIF vegetal i després com un PIF complet (animal i vegetal).
 
El Port comercial de Palamós, va ser en el seu dia reconegut per la Comunitat Europea com a un dels 15 ports espanyols autoritzats al tràfic de mercaderies amb tercers països. Precisament per aquesta circumstància el 37% del seu tràfic actual es troba dins d’aquesta modalitat disposant d’una Duana habilitada i podent realitzar les inspeccions de SOIVRE  i Fitosanitàries  per a totes les mercaderies que necessiten aquest servei i que s’exporten o importen des d’aquest port.
 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia