
- El simulacre ha permès posar a prova el Pla d’Autoprotecció del túnel, homologat el juny de 2014
La Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat han organitzat aquesta passada nit un simulacre d’accident i incendi a l’interior del túnel de Bracons (carretera C-37), entre Osona i la Garrotxa.
L’objectiu principal del simulacre ha estat provar l’activació i avisos previstos al Pla d’Autoprotecció del Túnel, homologat el juny de 2014; practicar i valorar les actuacions i comunicacions entre els diferents actuants i el personal del túnel; a més de comprovar el correcte funcionament de la ventilació del túnel.
L’exercici ha consistit en una topada frontal entre dos vehicles (un turisme i un camió) dins el túnel amb posterior incendi. A banda, altres turismes han quedat parats dins el túnel darrera l’accident.
Com a figurants hi han participat 10 membres de les Associacions de Voluntaris de Protecció Civil d’Olot, Les Planes d’Hostoles i Torelló, i 11 estudiants de Tècnic d’Emergències Sanitàries.
El centre de control Viari de la Generalitat de Catalunya, a Vic, en detectar l’accident, ha avisat al telèfon d’emergències 112 de Catalunya i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya de Protecció Civil de la Generalitat. En rebre l’avís, s’han mobilitzat tots els efectius d’emergències necessaris per resoldre la situació, i el personal propi de manteniment del túnel que actua com a equip de primera intervenció del túnel, ja que tenen presència 24 hores en aquest grup de túnels. Han intervingut 9 persones dins de l'equip de gestió i explotació del túnel.
Els Bombers de la Generalitat han participat activament amb unitats de Torelló, Vic, Amer i Olot, a més de dotacions de comandament de la Regió d’Emergències Centre i de la regió d’Emergències de Girona. A més a més, membres dels Bombers de la Generalitat han realitzat tasques d’observació.
El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha estat l’encarregat de l’assistència sanitària als ferits ocasionats per l’accident, posant en pràctica els protocols creats pel Grup de treball d’Incident de Múltiples Víctimes (IMV) del SEM. Han dut a terme el mètode de triatge META encarregat de gestionar els fluxes de pacients als diferents hospitals segons la seva gravetat.
Aquesta operativa es realitza des d’un Punt Mèdic Avançat (PMA), és una àrea sanitària habilitada i gestionada per personal del SEM des d’on també s’ha aprofitat per elaborar la llista de ferits amb la filiació dels mateixos.
Per atendre l’emergència s’han desplaçat al lloc 7 unitats del Sistema d’Emergències Mèdiques, 2 ambulàncies de Suport Vital Avançat (SVA) amb un metge, un infermer i un Tècnic d’Emergències Sanitàries (TES) respectivament, 3 ambulàncies de Suport Vital Bàsic (SVB) amb 2 TES a cadascuna, 1 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) amb un metge i un TES i un vehicle de comandament. També hi han intervingut diversos observadors.
Aquest desplegament de recursos ha suposat la mobilització de més de 15 professionals del Sistema d’Emergències Mèdiques.
El cos de Mossos d’Esquadra ha activat efectius de les Regions Policials (RP) de Girona i de la Catalunya Central, així com a personal de les Sales de Comandament. Per part de la Regió Policial de Girona, l’ABP Garrotxa ha intervingut amb una dotació de seguretat ciutadana i una dotació de trànsit del sector d’Olot. Per part de la Regió Policial Central, l’ABP d’Osona i el sector de trànsit de Vic han derivat els efectius necessaris per gestionar l’accident en coordinació amb els de la RP Girona. Pel que fa a les sales de comandament, s’han coordinat la Sala Regional de Comandament de la RP Girona i la Sala Regional de Comandament de la RP Central per tal de gestionar l’accident. El grup d’ordre s’ha encarregat del control i fer el tancament d’accessos al túnel i els desviaments necessaris. Els Mossos d’Esquadra també s’han encarregat de la investigació de les causes de l’accident i han comptat amb observadors a la realització del simulacre.
Protecció Civil de la Generalitat ha comptat amb el personal propi de la sala del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya i amb tècnics dels serveis territorials de Catalunya Centre i dels serveis territorials de Girona (dos observadors).
En total han participat 60 observadors dels diferents cossos actuants, incloent l'explotador del túnel.
El túnel de Bracons
El túnel de Bracons està situat a la carretera C-37 i forma part del denominat eix de Bracons, que connecta les comarques d’Osona i la Garrotxa, entre els municipis de Torelló i Sant Esteve d’en Bas. Amb una longitud de 4.577 metres, és el tercer més llarg de Catalunya, tot i que cal tenir en compte que tots els túnels que integren l’eix de Bracons (10 en total) sumen 7.843 metres. Compta amb tres carrils de circulació, dos en sentit Vic i un en sentit Olot, i registra un trànsit d’uns 7.200 vehicles diaris de mitjana.
Donada la seva magnitud, el túnel de Bracons està equipat amb un modern sistema d’infraestructura, instal·lacions i elements de control i seguretat. En aquest sentit, cal destacar el següents elements:
- Galeria d’emergències: En el costat sentit Olot, hi ha una galeria paral·lela al túnel per tal de poder evacuar els usuaris en cas d'emergència. Aquesta galeria compta amb 11 connexions cada 400 metres aproximadament amb el túnel principal i sortides a les boques del túnel.
- Edificis tècnics: A les dues boques del túnel, hi ha espai on poder acollir els possibles afectats en cas d'una emergència dins del túnel, així com edificis tècnics on es reben les senyals de tots els sistemes de detecció i control del túnel, es monitoritzen i es transfereixen al Centre de Control Viari de la Generalitat (CCV). A la boca sud del túnel, l'edifici tècnic compta també amb una sala de control des de la qual es pot comandar el túnel en cas de perdre la comunicació amb el CCV i un edifici de ventilació.
- Instal·lacions i sistemes de senyalització, seguretat i control: en aquest apartat, cal remarcar elements com l’enllumenat, el sistema de ventilació, la senyalització vertical i horitzontal, el Detector Automàtic d'Incidències (DAI), càmeres de circuit tancat de televisió, megafonia, detector de concentració de gasos, cable detector d'incendis, panells de missatge variable i aspa-fletxes, pals SOS, control gàlib per infraroig, semàfors, sistema de radiocomunicacions per a serveis d'emergència, missatgeria d'emergència per ràdio per usuaris o sistemes de lluita contra incendis.
Els simulacres que s’efectuen periòdicament a Bracons serveixen a l’explotador de túnel per a posar a prova el pla d’autoprotecció; comprovar i millorar la formació del personal; avaluar l’eficàcia de les infraestructures i dels seus sistemes de seguretat, així com dels procediments d’explotació; comprovar la coordinació entre els mitjans humans desplaçats al túnel i el centre de control i la coordinació en la gestió d’informació i difusió a la ciutadania.



