- El conseller de Salut ha presentat les línies prioritàries del Pla nacional d’urgències de Catalunya (PLANUC), que contempla una trentena d’accions rellevants en 10 eixos generals d’actuació
- El pla vol assegurar una atenció continuada i urgent equitativa i de qualitat que estigui adaptada a les necessitats de les persones
- Potencia l’atenció al 061 CatSalut Respon, l’hospitalització a domicili, l’establiment d’una xarxa de CUAP, la creació de nous ESICS i la reducció del temps màxim d’estada a les urgències dels hospitals
El conseller de Salut, Antoni Comín, ha presentat aquest matí les línies principals del Pla nacional d’urgències de Catalunya (PLANUC), que vol assegurar una atenció continuada i urgent, equitativa i de qualitat, adaptada a les necessitats de salut de les persones a través d’una xarxa d’atenció integrada, accessible i resolutiva, liderada per professionals, i que situï el ciutadà al centre del sistema. Ho ha fet davant més de 200 professionals sanitaris, en un acte celebrat al Recinte Modernista de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona. En l'acte, també hi ha participat diversos experts que han detallat algunes de les línies mestres del pla.
El PLANUC contempla un total de 30 accions específiques agrupades en 10 àmbits d’actuació diferents i s’ha elaborat amb la col·laboració d’un comitè d’experts format per més de 40 professionals vinculats a l’atenció urgent i continuada. També s’ha fet un procés participatiu per a definir els criteris d’ordenació de la xarxa d’atenció continuada i urgent amb representants del món local, proveïdors, entitats de pacients, associacions de veïns i d’usuaris i amb grups focals amb professionals del SEM per l’avaluació de la posada en marxa del transport sanitari integrat.
En la presentació del Pla, el conseller Antoni Comín ha emfatitzat la creació d’un full de ruta com aquest “que no s’havia fet fins ara” i amb el qual Catalunya vol tornar a ser pionera en resoldre un dels reptes comuns de molts sistemes de salut a Europa: el de les urgències. “El pla és l’instrument per salvar el decalatge existent entre una demanda que ha canviat per l’envelliment i per les desigualtats socioeconòmiques, i l’actual cartera de serveis”, ha apuntat Comín. En aquest sentit, per Comín, el futur passa per “sofisticar el sistema, abordant unes demandes cada vegada més complexes amb uns serveis cada vegada més especialitzats”. “Anem a fer això, refent els serveis, intentant dur l’atenció al pacient i no al contrari, treballant en xarxa, i amb una orientació comunitària i de prevenció, per tal que precisament la gent no hagi d’anar a urgències”, ha dit. Per últim, el titular de Salut ha aplaudit la reforma de fons que suposa aquest pla, que té una visió de conjunt de tot el sistema i d’abast nacional.
El PLANUC busca focalitzar la seva atenció en els serveis i un dels factors fonamentals que contempla és “la capacitat resolutiva de tots els dispositius assistencials (atenció primària, hospitalària, sociosanitaris i socials), la seguretat clínica i la millora del tracte interpersonal amb els ciutadans i del seu comfort”, segons ha afegit el director del Servei Català de la Salut (CatSalut), David Elvira, que ha fet una roda de premsa conjuntament amb la directora de l’àrea d’atenció sanitària del CatSalut, Cristina Nadal, i el director del Pla Nacional d’Urgències, Xavier Jiménez.
Optimitzar el drenatge als hospitals
Un dels eixos importants del PLANUC fa referència a l’atenció urgent hospitalària. En aquest sentit, concreta tres accions per optimitzar el drenatge com a punt clau en el procés d’atenció a les urgències. Així, preveu, entre d’altres, planificar anualment les necessitats estructurals, segons la pressió de les urgències, millorar la distribució i gestió de les altes i, finalment, acordar un temps màxim d’estada al servei d’urgències hospitalàries inferior a les 24 hores per aquells pacients que ingressen. En aquest darrer punt, el pla fixa dos objectius: reduir aquest any un 10% el nombre de pacients que registren una estada superior a les 24 hores, i aconseguir, d’aquí a 4 anys, que tots els pacients registrin una estada inferior a les 24 hores.
Una altra acció destacada és la implementació d’alternatives a l’hospitalització convencional que es tradueix en quatre punts. En primer lloc, actualitzar la cartera de serveis de les unitats de curta estada hospitalària. En segon lloc, analitzar els diferents models d’unitats d’hospitalització a domicili i implementar un únic model. En tercer lloc, impulsar nous equips de suport integral a la cronicitat (ESIC) en entorns urbans, el que es traduirà en la creació d’altres 3 ESIC més a banda del ja creat al Centre de Salut Casernes de Barcelona: un a l’Hospital Dos de Maig, un altre al Centre Integral Cotxeres i un tercer a Sant Martí, a Barcelona. Per últim, també es flexibilitzaran els horaris i les citacions dels hospitals de dia i dels ESIC.
Nous CUAP i accions imminents
El pla també preveu reforçar la xarxa assistencial amb la creació de 5 nous centres d’urgències d’atenció primària (CUAP) per tal de canalitzar millor l’atenció urgent de menor gravetat. Aquests centres es posaran en marxa a Girona ciutat, a Mataró, a Badalona, a Reus i a la Regió Sanitària de Lleida.
En la línia de potenciar el servei telefònic del 061 CatSalut Respon, per a l’atenció a la població infantil el pla projecta la creació, el mes que ve, de la nova línia d’atenció pediàtrica les 24 hores del dia als 365 dies de l’any. D’altra banda, entre les accions més destacades, sobresurt la posada en marxa a l’octubre de la nova línia d’atenció urgent a la salut mental les 24h./365 dies; l’entrada en servei del Suport Vital Avançat Aeri nocturn entre els mesos de juliol i octubre d’aquest any, i la creació, al juny, d’un equip especialitzat en trasllats de pacients crítics altament complexos.
Per tal d’analitzar l’abordatge de l’atenció urgent a Catalunya, el pla preveu una monitorització i un seguiment periòdic dels objectius i accions a desplegar, així com també l’avaluació dels resultats assolits.
L’atenció a les urgències durant el 2016
L’any 2016 es van atendre 7 milions de visites als serveis d’urgència de Catalunya. El 49,4% del total van ser als hospitals; el 15% als CUAP; el 22,4% a la resta de dispositius d’atenció primària que fan atenció continuada, i el 13,2% al SEM.
Més de la meitat de les urgències ateses als hospitals són de baixa complexitat (nivell 4). Precisament i amb l’objectiu d’oferir una orientació sanitària de qualitat, el Departament de Salut va impulsar el passat mes de febrer una campanya per fomentar l’ús del servei 061 CatSalut Respon en cas d’una urgència.
1