Direcció General de Comunicació

El Govern incrementa els recursos per a l'alumnat amb discapacitat auditiva de cara al curs vinent

El Govern incrementa els recursos per a l'alumnat amb discapacitat auditiva de cara al curs vinent

Ensenyament contractarà el servei d'interpretació en llengua de signes catalana per als alumnes que cursen estudis postobligatoris en la modalitat bilingüe

query_builder   25 abril 2017 15:14

event_note Nota de premsa

El Govern incrementa els recursos per a l'alumnat amb discapacitat auditiva de cara al curs vinent

Ensenyament contractarà el servei d'interpretació en llengua de signes catalana per als alumnes que cursen estudis postobligatoris en la modalitat bilingüe


 
  • Avui ha autoritzat a Ensenyament la contractació del servei d’interpretació en llengua de signes a l’alumnat que cursa estudis postobligatoris en la modalitat bilingüe per un import de 749.620 euros
  • Això permetrà un increment de les hores setmanals de 840 a 1.000
 
El Govern ha acordat avui autoritzar al Departament d’Ensenyament la contractació del servei d’interpretació en llengua de signes catalana (LSC) a l’alumnat amb sordesa que està escolaritzat a Catalunya en l’etapa postobligatòria en la modalitat bilingüe, durant el curs escolar 2017-2018, per un import total de 749.620 euros Això permetrà un increment de les hores setmanals d’intèrprets de les 840 actuals a 1.000 el curs vinent. Mitjançant aquest suport l’alumne té accés lingüístic als continguts curriculars i a qualsevol comunicació verbal que es produeixi en el context d’aula.
 
Els CREDA (Centres de recursos per a deficients auditius) són els responsables d’assignar aquest suport d’intèrpret a l’alumnat amb sordesa, adaptat a les necessitats educatives de l’educació postobligatòria i a les competències de l’alumnat en aquestes edats, i també de realitzar-ne el seguiment. En termes generals els CREDA són els serveis de suport als centres educatius en l’adequació a les necessitats especials de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació que interfereixen en el seu desenvolupament personal, social i curricular.
 
Els criteris pels quals s’assignen els intèrprets són pedagògics i el percentatge d’hores està condicionat a la realitat de cada alumne i a les característiques dels estudis. Cal tenir en compte que es tracta d’un servei flexible i que s’ajusta segons les matèries i necessitats dels alumnes . Així mateix, el Departament està treballant per millorar els procediments i criteris d’assignació d’intèrprets en LSC en els estudis postobligatoris a tots els territoris.
 
Evolució del contracte del servei d’intèrprets
Contracte intèrprets
Despesa per curs
Total d’hores
Mitjana setmanal
Contracte 2015-2016
430.000 €
21.500
581
 
Contracte 2016-2017
485.940 €
24.920 hores
673
 
Ampliació contracte 2016-2017
534.534 €
27.412 hores
740
 
Despesa addicional actual
29.000 €   que es tramitaran de manera addicional
31.080
840
Previsió contracte 2017-2018
749.620 €
37.000
1.000
 
 
Actualment hi ha 10 CREDA distribuïts arreu del territori, que ofereixen atenció des de l’etapa infantil fins a la post bligatòria en diferent intensitat d’acord amb l’edat, l’evolució, les característiques i la necessitat de l’alumne, essent en l’etapa d’infantil i primària on normalment  s’ofereix la màxima atenció. Els professionals del CREDA, que aquest curs sumen prop de 350, són mestres logopedes o mestres especialitzats en audició i llenguatge i psicopedagogs especialitzats en audició, llenguatge i comunicació, i també compten amb el suport d’audioprotetistes especialitzats en audiopròtesi infantil i juvenil.
 
Modalitat oral i bilingüe
 
El Departament d’Ensenyament, d’acord amb el que estableix la llei, ofereix a les famílies la possibilitat d’escollir lliurement l’escolarització en la modalitat oral o bilingüe dels seus fills, un cop haver estat degudament informades d’ambdues opcions:
 
Modalitat educativa bilingüe: Coexisteixen la llengua de signes catalana, com a matèria d’estudi i llengua vehicular en la comunicació i l’accés al currículum escolar, i les llengües orals i escrites oficials, que també són objecte d’aprenentatge.
 
Modalitat educativa oral: Treballa en l’aprenentatge i desenvolupament exclusiu de la llengua oral parlada i escrita (català i castellà).
 
Aquest curs, des de l’etapa infantil als estudis postobligatoris, hi ha un total de 1.939 alumnes amb aquesta discapacitat, dels quals 1.761 fan modalitat oral i 178, bilingüe. Tots els alumnes amb discapacitat auditiva són atesos pels CREDA. En els ensenyaments obligatoris, quan es requereix suport intensiu específic per un alumne, es destina al propi centre dotació extraordinària  de mestre d’audició i llenguatge. Enguany hi ha  70 centres que disposen d’aquest recurs per a l’atenció educativa de qualitat als alumnes amb discapacitat educativa.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia