Empresa i Treball

El Govern presenta esmenes a la proposta estatal de bo social per incrementar la protecció de persones vulnerables

La Generalitat imposa una sanció de 500.000 euros a Gas Natural per vulnerar la normativa contra la pobresa energètica en el cas del passat novembre a Reus

query_builder   1 juny 2017 16:41

event_note Nota de premsa

El Govern presenta esmenes a la proposta estatal de bo social per incrementar la protecció de persones vulnerables

La Generalitat imposa una sanció de 500.000 euros a Gas Natural per vulnerar la normativa contra la pobresa energètica en el cas del passat novembre a Reus


 
La Generalitat ha presentat esmenes a la proposta de bo social que ha elaborat el Ministerio de Energía, Turismo y Agenda Digital, amb la voluntat de fer aportacions al contingut per tal de garantir i millorar la cobertura contra la pobresa energètica de les persones en situació de vulnerabilitat econòmica. Al mateix temps, s’han suggerit modificacions per canviar els procediments establerts en la proposta, de manera que es preservin les competències de la Generalitat d’una possible invasió per part de l’Estat i garantir així la seguretat jurídica de la cobertura de les persones beneficiàries de la mesura. Les esmenes de la Generalitat s’han elaborat a partir de la proposta catalana de bo social, que es va elaborar el passat febrer conjuntament amb les entitats socials, i “tenen com a objectiu preservar el nivell de protecció que ofereix la llei 24/2015 a les persones en situació de pobresa energètica”, ha explicat el secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio.
 
El secretari ha lamentat que aquest projecte de Reial decret “arriba tard”, i ha reiterat el caràcter constructiu de les aportacions que hi fa la Generalitat. “En aquest afer no ens trobaran mai en el conflicte; treballem per la defensa dels drets de les persones vulnerables”, ha reblat.
 
La mesura del Govern central, que transposa una directiva europea que hauria d’estar vigent des de l’any 2011, no ofereix una cobertura completa ni equitativa a les persones en situació de pobresa energètica. Així, pel que fa a la definició de consumidor vulnerable, la Generalitat considera que no només s’ha d’oferir cobertura a les unitats familiars, si no també a les persones que viuen soles; que el criteri relacionat amb el nivell de renda s’ha d’aplicar en funció dels indicadors autonòmics –l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya, en el cas català– i no de l’Indicador Público de Renta de Efectos Múltiples (IPREM), per tal de tenir en compte el cost de la vida en cada territori; i que aquest indicador s’ha de ponderar en funció de diferents circumstàncies –volum de la unitat familiar, membres en situació de discapacitat o dependència energètica, etc–.
 
La Generalitat també apunta que la consideració de consumidor en risc d’exclusió social no es pot limitar només a aquells ciutadans que ja siguin atesos pels serveis socials autonòmics i locals mitjançant el finançament del 50% de la factura. El Govern català considera que tots els ciutadans que pateixen pobresa han de ser tractats en condicions d’igualtat per la llei, i no poden ser discriminats en funció d’uns criteris específics de finançament, ja que cada administració pot materialitzar d’una manera diferent les seves polítiques contra la pobresa energètica. Per això, proposa ampliar aquest concepte a totes les persones que, a més de complir els requisits inicials, ja estiguin sent ateses pels serveis socials.
 
En aquells aspectes relacionats amb la cobertura del bo social, la Generalitat també advoca per ampliar-la al gas canalitzat i el butà; per l’aplicació de l’IVA reduït als subministraments bàsics de la llar i del superreduït a les persones en situació de vulnerabilitat; per ampliar els límits d’energia sobre la qual s’aplicarà el descompte en cada període de facturació; i per tenir en compte els criteris geogràfics i climàtics a l’hora de calcular els nous límits.
 
Finalment, les aportacions de la Generalitat inclouen l’aplicació d’un règim sancionador a l’incompliment d’aquesta normativa, i l’obligació a les companyies d’efectuar sense cost els tràmits necessaris perquè un consumidor pugui sol·licitar el bo social. També es proposa que siguin les administracions autonòmiques qui gestioni els fons destinats a cofinançar el bo social.
 
A més, la Generalitat adverteix que la proposta de bo social del Govern central no respecta les competències de les administracions autonòmiques en matèria de consum, energia i serveis socials. El Govern català defensa que s’han de respectar els seus propis procediments administratius a l’hora d’acreditar la situació de ciutadà vulnerable, de sol·licitar el bo social o de gestionar la informació relacionada amb aquest procediment. Per això, i amb la voluntat de garantir la seguretat jurídica de la cobertura de les persones en situació de vulnerabilitat, es proposa un nou redactat del bo social que respecti els procediments administratius d’aquells territoris que ja tenen mesures actives contra la pobresa energètica. 
 
Sanció de 500.000 euros a Gas Natural
 
La Generalitat, mitjançant l’Agència Catalana del Consum (ACC), ha imposat una sanció de 500.000 euros a Gas Natural pel cas que va succeir a Reus el passat mes de novembre.
 
L’expedient considera una infracció greu que l’empresa hagués realitzat el tall de subministrament “sense haver sol·licitat prèviament un informe dels serveis socials municipals per determinar si la persona o la unitat familiar es troba en una de les situacions de risc d’exclusió residencial”, tal i com estableix la llei 24/2015. Aquesta qualificació ascendeix a molt greu degut a que per aquests fets es va produir “una alteració social greu, alarma o desconfiança”, i també a que la persona afectada pertanyia a un col·lectiu “especialment protegit pel Codi de Consum de Catalunya, com són les persones grans”.  
 
L´actuació sancionadora de l’ACC en l’àmbit de la pobresa energètica consisteix a comprovar si les companyies subministradores  han sol·licitat l’informe preceptiu als serveis socials municipals abans de procedir a un tall de subministrament. L’ACC no té competències per sancionar o penar altres fets que s’hagin pogut desencadenar com a conseqüència d’una interrupció dels subministraments bàsics.
 
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes:
 
A Twitter:  @empresacat
A Facebook: @empresacat
Al canal de Youtube: Empresacat