• L'equip de treball tindrà continuïtat en el temps com a àmbit de reflexió i intercanvi d’experiències en l’àmbit digital
 
  • Meritxell Ruiz: “Els sistemes escolars necessiten entorns d'aprenentatge amb  mètodes d'ensenyament del segle XXI que proporcionin als alumnes les habilitats que necessiten per desenvolupar-se exitosament en el món d’avui i de demà”
fp1
Catalunya i representants dels països europeus més avançats en tecnologies digitals han aprofundit avui en quines són les polítiques educatives a dur a terme en l’àmbit digital. Aquest intercanvi d’experiències i bones pràctiques ha tingut lloc durant la trobada internacional que ha aplegat un grup d’experts dels països més destacats en polítiques educatives digitals.
 
La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha presidit al Palau de Pedralbes aquesta sessió de treball, que ha reunit per primera vegada representants de països europeus i ha  permès aplegar les diferents iniciatives en competències digitals, així com compartir experiències i estratègies de millora relacionades amb aquest àmbit.
 
La consellera Ruiz, durant el seu discurs inaugural, ha expressat la importància de la tecnologia en l’àmbit de l’ensenyament: “La tecnologia és clau per a la transformació i la millora de l'educació. Les noves pedagogies se centren en els estudiants com a participants actius. Els sistemes escolars necessiten entorns d'aprenentatge amb mètodes d'ensenyament del segle XXI que proporcionin als alumnes les habilitats que necessiten per desenvolupar-se exitosament en el món d’avui i de demà”.
 
La titular d’Ensenyament ha manifestat que “l’objectiu d'aquest seminari és llançar llum sobre el nostre propi context, per fer una ullada fora de Catalunya i aprendre d'altres països europeus què estan duent a terme dins el camp de l'educació en la "revolució digital". Volíem mostrar la força amb què s’està integrant tant en la vida escolar. La tecnologia digital està canviant les aules i moltes escoles ja l’han adoptat. Amb tot, queda un llarg camí per recórrer per assegurar que tots els centres educatius estiguin plenament preparats per al futur de la tecnologia”.
 
A l’acte hi han assistit representants d’Estònia, Escòcia, Noruega, Flandes, Finlàndia, Països Baixos, així com de l’OCDE i de la Comissió Europea. La consellera ha expressat la voluntat de mantenir la continuïtat d’aquest grup de treball en el temps, com a espai de reflexió i d’intercanvi d’experiències en l’àmbit digital. En el mateix sentit, ha expressat que “la contribució del seminari inspirarà i ampliarà l'abast i la profunditat de la recerca del govern de Catalunya en aquest camp. Tots compartim el mateix objectiu, que és aconseguir que els joves, a través de l'educació, tinguin èxit en un món canviant i incert, però ple de reptes i oportunitats”.
 
Currículums dels participants
 
Participen en aquesta trobada internacional els següents experts europeus en polítiques educatives digitals:
 
Andres Ääremaa: Cap del departament de serveis electrònics del Ministeri d'Educació i Investigació d’Estònia; i llicenciat en Administració Pública a la Universitat Tècnica de Tallin.
 
Jan De Craemer:  Responsable de coordinació de les polítiques TIC i dels mitjans digitals del Ministeri d'Educació de Flandes des de 1998. També ha estat responsable d’iniciatives com ara el programa d'infraestructura TIC, o la Xarxa d'experts regionals flamencs per a la formació en l'ocupació i el desenvolupament de les TIC.
 
Lisanne Grimberg: Assessora de Política Econòmica del Ministeri d'Educació, Cultura i Ciència dels Països Baixos. Destaca entre les seves responsabilitats la creació d'una estratègia de competències digitals.
 
Kirsty McFaul: Treballa al Departament d’Educació d’Escòcia des de fa 5 anys. En l'últim any ha dut a terme l'actualització del currículum tecnològic (que inclou l'alfabetització digital i la ciència de la computació) i ha treballat estretament amb el Govern escocès per a desenvolupar l'aprenentatge digital i l'estratègia de l'ensenyament.
 
Geir Ottestad: Des de 2015 és director de Polítiques de la unitat d’avaluació de la direcció general  d'Educació, Joventut, Esports i Cultura de la Comissió Europea, especialitzat en política d’avaluació.  
 
Morten Søby: Cap del Departament del Centre noruec de Tecnologies de la Informació i Comunicació a l’Educació. El Centre, creat al gener de 2010, és un organisme executiu del Ministeri d'Educació i Investigació de Noruega.
 
Olli Vesterinen: Professor de la Universitat de Ciències Aplicades de Diaconia. Ha treballat com a cap de projecte al Ministeri d'Educació i Cultura de Finlàndia per al desenvolupament de la digitalització de les escoles finlandeses.
 
Anna Pons: Analista de polítiques en la direcció de l'OCDE per a l'educació i les competències. Actualment treballa en les revisions del sistema d'educació de Corea i Tailàndia.
 
Competències digitals i nous entorns d’aprenentatge
 
Els participants a la jornada han analitzat quines són les diferents polítiques educatives que tenen com a element central la competència digital, i que impliquen canvis tant metodològics com de continguts en els diferents sistemes educatius. D’aquesta manera, s’ha tractat quina és la visió que tenen els diferents sistemes educatius del paper de les tecnologies, és a dir, per a què serveixen les tecnologies en l’ensenyament.
 
També s’han tractat els nous entorns d’aprenentatge basats en les tecnologies digitals, que permeten nous enfocaments pedagògics i que poden modificar l’organització i la forma de treballar dels centres educatius. Formen també part d’aquest àmbit l’aprenentatge cooperatiu, la personalització de l’aprenentatge o les noves formes d’investigació.
 
En l’apartat de la competència digital s’ha aprofundit en la manera de desenvolupar  les capacitats i habilitats dels alumnes per tal que adquireixin els instruments per seguir aprenent al llarg de la seva vida en el marc d’una societat basada en el coneixement. Aquí, s’han debatut aspectes com el marc de competències digitals dels alumnes, la forma d’avaluar les esmentades competències i la competència digital del professorat.
 
A banda de les presentacions dels diferents països, ha tingut lloc la conferència de Geir Ottestad, director de Polítiques de la unitat d’avaluació de la direcció general  d'Educació, Joventut, Esports i Cultura de la Comissió Europea, sobre les tendències internacionals en polítiques educatives per al desenvolupament de la competència digital.
 
Anteriorment, el president del Consell Superior d’Avaluació, Joan Mateo, ha pronunciat una conferència sobre els reptes en política educativa per al desplegament de les competències digitals a Catalunya. A la tarda, s’han programat un debat entre els experts i les conclusions de la jornada.
 
La trajectòria digital al sistema educatiu català
 
Durant la jornada s’han contrastat les estratègies digitals en educació dels països participants al Seminari i s’han exposat les prioritats de la Comissió Europea en aquest àmbit i les realitzacions i avenços en tecnologies digitals.
 
Alhora, s’ha explicat quin ha estat el canvi de paradigma en el sistema educatiu català quant als models d’usos de la tecnologia digital. En aquest aspecte, destaquen exemples d’iniciatives i bones pràctiques com la formació del professorat en competències digitals o el programa mSchools, impulsat pel Departament d'Ensenyament i la Fundació Mobile World Capital amb la participació enguany de més de 500 centres educatius d’arreu del país, per tal d’introduir les tecnologies mòbils a l’aula.
 
 
9 de juny de 2017
 

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 112