Direcció General de Comunicació

Acords de Govern

El Govern constata el deficient ritme d'execució de les infraestructures de l'Estat a Catalunya

Els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat formen part del Pla Delta de l'any 1995

query_builder   20 juny 2017 15:57

event_note Nota de premsa

El Govern constata el deficient ritme d'execució de les infraestructures de l'Estat a Catalunya

Els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat formen part del Pla Delta de l'any 1995


  •  Hi ha obres com la variant de Vallirana, de tan sols 2,4 quilòmetres, que està en construcció des de fa 15 anys, amb un ritme d’execució de 160 metres anuals
El Govern ha analitzat el darrer informe sobre l’estat de les infraestructures a Catalunya i ha constatat el deficient ritme d’execució de les obres.   L’informe, que el conseller de Territori i Sostenibilitat ha presentat avui, detalla les obres viàries i ferroviàries compromeses per l’Executiu central amb Catalunya, algunes de les quals tenen més de 22 anys. És el cas dels accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat, projectes inclosos al Pla Delta de l’any 1995 quan Josep Borrell era ministre de Foment.
 
En matèria de carreteres, la duplicació de l’N-II entre Maçanet i Sils va començar l’any 2006 i es preveu que acabi al 2019: 13 anys per executar un tram de carretera de 4,7 quilòmetres i 45,3 MEUR d’inversió. Les obres de l’autovia A-27 entre Valls i Montblanc, que inclou el túnel de Lilla, es van licitar l’any 2008 i encara no han finalitzat. La previsió del Ministeri de Foment (MIFO) és acabar-les l’any 2021. Seran, per tant, 9 anys de retard per un tram de 7,3 km. La B-40 està finalitzada en dos trams (Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa) però la connexió Olesa-Viladecavalls, que es va reprendre l’any 2016, es preveu que finalitzi l’any 2020, és a dir, hauran calgut 14 anys per acabar els 14 quilòmetres entre Abrera i Terrassa. O la connexió entre l’A-2 i l’AP-7/B-30, una actuació de 2,4 quilòmetres inclosa al protocol que el MIFO va signar amb el Govern l’any 2005, amb obres adjudicades l’any 2007 però actualment aturades i la data de posada en servei es va ajornant successivament. I la variant de Vallirana, les obres de la qual van començar l’any 2004 i que s’han aturat diverses vegades. La posada en servei d’aquest tram es preveu per a l’any 2019, el que haurà suposat 15 anys per acabar un tram d’autovia de només 2,4 quilòmetres, amb un ritme d’execució de 160 metres l’any.
 
Pel que fa a actuacions d’alta velocitat, el document cita les obres del col·lector Prim de Sagrera, la mateixa estació i la de Sant Andreu Comtal. La primera actuació es preveia licitar l’any 2012 amb un termini d’execució de 13 mesos. Finalment es va licitar l’any 2015. Les obres es reprenen ara i el termini d’execució del conjunt del projecte i de la seva posada en servei ara és de 3 anys. Per a l’estació de la Sagrera, el conveni original es va signar l’any 2002 i Adif va adjudicar les obres el 2010 però porten aturades des del 2014. Fins ara només s’ha executat el 21% i la previsió és reprendre els treballs passat l’estiu. A més, aquestes obres van rebre un finançament extra vinculat a la Disposició Addicional tercera de 225 MEUR. Adif ha destinat aquests diners a altres actuacions. A dia d’avui no hi ha cap data de referència de posada en servei. Pel que fa a l’estació de Sant Andreu Comtal, les obres adjudicades l’any 2008 estan en suspensió administrativa i sense previsió de reinici.
 
A Rodalies, al marge dels compromisos incomplerts dels 4.000 MEUR del Pla de Rodalies 2008-2015 (13,5% executat) i dels 306 MEUR del Pla d’actuació prioritàries 2014-2016 (8% executat), el document enumera també el desdoblament de l’R3, els soterraments de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i l’accés ferroviari a la T1 de l’Aeroport del Prat. L’R3 és una actuació projectada l’any 2001. 16 anys després, no s’ha executat cap quilòmetre de nova via i no s’ha impulsat cap obra. Dels soterraments, només hi ha un compromís recent del MIFO de tirar endavant el de Montcada, que requerirà, a més, la redacció de dos nous estudis informatius i dels projectes constructius corresponents. I l’accés ferroviari a la T1 s’hauria d’haver posat en servei l’any 2015.
 
Finalment, pel que fa al Corredor Mediterrani, les actuacions pendents són els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona. Aquestes obres havien de començar l’any 2008 i finalitzar el 2012. Actualment estan aturades, sense que se n’hagi licitat cap fase. Les obres de duplicació del tram Vandellòs-Tarragona, encara estan pendents de finalitzar. Van començar l’any 2000 i el darrer anunci del MIFO és d’acabar-les al 2018. Hauran estat 18 anys per fer 44 quilòmetres, amb un ritme d’execució mitjà de 2 km/any. També hi ha l’adaptació de l’ample UIC entre Castelló i Vandellòs i entre Vila-seca i Castellbisbal, que porten un retard mínim de 5 anys, amb algunes obres pendents d’inici i altres, de contractació.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia