Direcció General de Comunicació

Acords

El Govern aprova la creació de l'Observatori de l'Equitat en el Sistema Educatiu no Universitari

Es tracta d'un instrument de consulta i d'assessorament en equitat i igualtat d'oportunitats, per aconseguir el màxim nivell d'excel·lència del sistema educatiu i dels seus alumnes

query_builder   4 juliol 2017 14:45

event_note Nota de premsa

El Govern aprova la creació de l'Observatori de l'Equitat en el Sistema Educatiu no Universitari

Es tracta d'un instrument de consulta i d'assessorament en equitat i igualtat d'oportunitats, per aconseguir el màxim nivell d'excel·lència del sistema educatiu i dels seus alumnes


 
·         Es proposa una estructura que compti amb la participació dels organismes consultius d’Ensenyament, dels departaments vinculats amb l’equitat, de l’Administració local, del Tercer Sector, de la Sindicatura de Greuges i del món universitari i de grups de recerca
 
·         El primer pas és posar a exposició pública la proposta de creació de l’Observatori per elaborar-ne posteriorment el decret
El Govern ha aprovat avui la creació de l’Observatori de l’Equitat en el Sistema Educatiu no Universitari, i el  primer pas per fer-ho és posar a exposició pública la proposta de la seva creació. L’observatori vol proporcionar al Departament d’Ensenyament un instrument de consulta i d’assessorament en l’àmbit de les polítiques educatives des de la perspectiva de l’equitat i la igualtat d’oportunitats. L’objectiu és aconseguir el màxim nivell d’excel·lència del conjunt del sistema i de cadascun dels seus alumnes. La creació de l'Observatori és una de les actuacions que la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, havia anunciat per a aquesta legislatura.
 
Aquesta proposta del Govern parteix de la necessitat que l’administració educativa es doti d’instruments que permetin, d’una banda, identificar les necessitats derivades de la situació sociocultural dels alumnes, les seves famílies i els centres i, de l’altra, avançar en la definició dels recursos i el model de gestió més adequats per satisfer les esmentades necessitats a través d’anàlisis i d’estudis especialitzats en equitat i inclusió educativa, amb l’objectiu d’aconseguir la màxima qualitat per a tot l’alumnat del sistema educatiu.
 
Participació de la comunitat educativa i d’agents externs
Després de l’exposició pública i el recull de les aportacions realitzades amb relació a la proposta, s’aprovarà el nou decret a través del qual es materialitzarà l’Observatori de l’Equitat en el Sistema Educatiu com a òrgan assessor i es definirà la seva vinculació amb el Departament d’Ensenyament. La proposta d’estructura contemplarà la participació dels organismes consultius del Departament d’Ensenyament, dels departaments de la Generalitat vinculats amb l’equitat, de l’Administració local, del Tercer Sector, de la Sindicatura de Greuges i del món universitari i de grups de recerca que treballen a l’àmbit de l’equitat i l’excel·lència a l’educació.
 
Aquesta participació, al costat dels actors de la comunitat educativa i dels agents externs, vol aconseguir una mirada diferenciada sobre possibles actuacions en els centres educatius de Catalunya en termes d’equitat. Així mateix, el fet de vincular l’actuació de l’Observatori a la recerca busca promoure la innovació en les actuacions del Departament per millorar la resposta a les necessitats diverses de la ciutadania.
 
Funcionament de l’Observatori
La proposta de creació preveu que el funcionament de l’organisme ha de partir de l’anàlisi de la complexitat dels centres educatius per elevar al Departament d’Ensenyament i altres instàncies de l’Administració propostes de polítiques compensatòries que donin resposta a la realitat dels centres. Aquestes propostes orientaran la presa de decisions i el disseny d’estratègies d’intervenció socioeducativa transversal conjunta entre els diferents departaments i administracions.
 
En un marc més ampli de participació, aquest observatori ha de promoure l’anàlisi en relació amb l’equitat, propiciant la participació activa de les Juntes de directors, de la inspecció i de diversos agents educatius i col·laborant amb les universitats en les iniciatives d’estudi sobre la cohesió social i la inclusió educativa a l’entorn escolar, a més d’estimular la col·laboració científica i acadèmica en matèria d’equitat i inclusió educativa entre l’administració educativa i institucions d’àmbit nacional i internacional.
 
L’educació com un bé comú
Aquesta iniciativa té origen en  la concepció de l’educació com un bé comú, dret universal reconegut per la UNESCO i la UNICEF.  Aquesta concepció obliga els governs a definir polítiques i intervencions de caràcter compensatori que minimitzin l’impacte que tenen sobre l’èxit educatiu els factors vinculats a l’origen de les persones, especialment aquells de tipus sociocultural. Es vol aconseguir que totes les persones disposin d’oportunitats per  desenvolupar les capacitats i aptituds intel·lectuals i professionals al llarg de tota la seva vida.
 
Per tant, la creació de l’Observatori de l’Equitat en el Sistema Educatiu no Universitari permetrà que les institucions que treballen en aquest àmbit aportin la seva mirada constructiva a les actuacions de l’administració educativa amb la finalitat última de garantir el dret de tot ciutadà a rebre una educació de qualitat en condicions d’equitat i d’igualtat d’oportunitats.
 
Marc normatiu
La creació d’aquest observatori s’emmarca en el títol preliminar, article 2.c de la LEC, que preveu com a principi rector “la universalitat i equitat com a garantia d’igualtat d’oportunitats i la integració de tots els col·lectius”, atès que proporciona al Departament d’Ensenyament un òrgan col·legiat d’assessorament en termes d’equitat, inclusivitat i cohesió social en el conjunt del sistema educatiu català.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia