· L’Executiu enllesteix el Pla Territorial Sectorial d’Habitatge, que inclou mesures perquè d’aquí a 15 anys, el 15% del parc d’habitatge es destinarà a polítiques socials als 152 municipis inclosos a les àrees de forta demanda acreditada, on viu prop del 80% de la població de Catalunya
· El Govern preveu així impulsar polítiques públiques d’habitatge social per arribar al doble de famílies a què s’arriba actualment, ja sigui a través del parc públic en lloguer social, fomentant altres sistemes de tinença d’habitatge o incrementant els ajuts socials
El Govern de la Generalitat ha donat el vistiplau aquest matí al Pla Territorial Sectorial d’Habitatge (PTSH) elaborat per la Secretaria d’Habitatge i Millora Urbana del Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge. Aquest Pla s'ha de convertir en el full de ruta que ha d’inspirar les polítiques que s’engeguin els propers 15 anys a Catalunya en aquest àmbit, amb l’objectiu de garantir el dret a l’habitatge a les noves generacions de joves i a les noves llars que es creïn durant aquests anys.
Es tracta d’un document estratègic que apunta grans objectius i les mesures més adients per territoris i necessitats que s’hi detectin en cada moment. L’avantprojecte del Pla s’ha presentat aquests darrers mesos arreu del territori amb la voluntat de recollir la participació de tots els agents implicats i generar un consens ampli amb els plantejaments que proposa. Un total de 80 ajuntaments, entitats i organitzacions de l’àmbit de l’habitatge hi han fet aportacions.
Les línies d’actuació previstes en el Pla s’han elaborat d’acord amb un informe del Centre d’Estudis Demogràfics segons el qual es desprèn que fins a l’any 2030 es formaran 880.000 noves llars a Catalunya. Així, el Pla preveu que les administracions puguin impulsar polítiques públiques d’habitatge social per beneficiar unes 315.000 d’aquestes noves llars, ja sigui a través del parc públic en lloguer social, fomentant altres sistemes de tinença d’habitatge o incrementant els ajuts socials relacionats amb l’habitatge, per arribar al doble de famílies a què s’arriba actualment.
En aquest sentit, el pla elaborat per la Generalitat preveu que les administracions impulsin l’ampliació del parc de lloguer social a destinat a lloguer, ja sigui construint nous habitatges públics, adquirint-ne o mobilitzant el parc existent cap al lloguer social (amb la previsió d’arribar amb aquest sistema a incrementar el parc públic en més de 130.000 habitatges). En segon lloc, l’Administració haurà de promoure la construcció d’habitatges amb protecció oficial de compravenda i de tinences intermèdies (per cobrir així més de 140.000 habitatges). Finalment, el Govern preveu també ampliar i crear nous ajuts al pagament del lloguer.
Un 15% d’habitatge públic destinat a polítiques socials
Entre els principals objectius del PTSH hi ha aconseguir que, en els propers quinze anys, el 15% del parc d’habitatge es destini a polítiques socials als 152 municipis inclosos a les àrees de forta demanda acreditada, on viu prop del 80% de la població de Catalunya i on es crearan la majoria de les noves llars. Aquesta xifra s’assolirà per la via del lloguer social del parc públic, la compravenda o els ajuts al pagament del lloguer de l’habitatge.
Més enllà del 15% d’habitatge públic als municipis on hi ha una demanda més forta d’habitatge social, amb l’aplicació de les mesures plantejades pel Pla Territorial Sectorial de l’Habitatge arreu del territori, el país tindria un 5% dels seus habitatges en mans de les administracions per a polítiques socials. Aquesta xifra aproparia Catalunya a les mitjanes del sud d’Europa.
Diferents tipologies de zones d’actuació arreu del territori
Per facilitar que les administracions puguin arribar a percentatges de parc públic social, s’han definit diversos territoris i zones d’actuació. Entre d’altres hi ha la definició de l’àrea de tanteig i retracte i de l’impost sobre habitatges buits. Aquesta àrea agrupa 233 municipis, i hi viu el 89% de la població del país, on les administracions tenen dret preferent a adquirir habitatges que es venguin les entitats financeres al municipi per ampliar el parc públic de lloguer social. També és una àrea on les societats i entitats financeres han de pagar l’impost pels pisos que tinguin buits. Dins d’aquesta àrea també hi ha inclosos els 152 municipis on hi ha una alta demanda acreditada d’habitatge social.
El PTSH preveu mesures per a 46 municipis preferents, amb més de 5.000 habitants i capitals de comarca, on viu el 5,2% de la població de Catalunya i on també caldrà en aquests anys desplegar mesures per facilitar l’accés i el pagament de l’habitatge. Així mateix, s’impulsaran mesures en 33 municipis on es promourà la rehabilitació estructural d’edificis en barris amb majors dèficits. Finalment, el Pla preveu que es despleguin mesures específiques per als municipis rurals.
A banda del gran objectiu d’assolir ampliar el parc social de les administracions catalanes per assolir estàndards europeus, el pla territorial dibuixa plans específics per a zones rurals, per a gent gran, per fer front al sensellarisme i per fomentar l’habitatge de lloguer.
Procés de participació
La Secretaria d’Habitatge i Millora Urbana i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya van iniciar els treballs tècnics de redacció del Pla el 2015. Des de mitjans de juny fins a finals de juliol d’enguany s’ha dut a terme arreu del territori el procés de participació prèvia de l’avantprojecte del pla. El contingut del Pla, que es pot consultar en aquesta pàgina web, s’ha presentat en 16 jornades informatives per tot Catalunya, que han comptat amb la participació de més de 80 ajuntaments de les àrees de demanda forta i acreditada, així com entitats i organitzacions relacionades. Actualment, el Pla es troba en tràmit del procés d’avaluació ambiental. Es preveu que pugui ser aprovat finalment a mitjans de 2018.