L’aprovació significa, al llarg dels quatre propers cursos acadèmics, un augment dels recursos fins a la compleció del Mapa, a fi d’assegurar-ne la distribució equitativa i eficient en el territori.
Alumnat d’ensenyaments postobligatoris
Més enllà de l’escolarització obligatòria, s’estableixen les bases per garantir l’atenció educativa a totes les etapes amb l’objectiu d’aconseguir, per a cada alumne, una transició a la vida adulta amb resultats personals valuosos. Amb aquesta finalitat, la normativa dedica el capítol IV a l’atenció educativa dels alumnes d’ensenyaments postobligatoris. Així, a l’alumnat que ha acabat l’educació secundària obligatòria (ESO) sense obtenir el títol, se li ofereixen propostes de continuïtat –ja siguin de caràcter professionalitzador o acadèmic- per obtenir el graduat o el títol professional bàsic i, amb aquest objectiu, el Decret crea els centres de noves oportunitats (CNO).
També es dona resposta als alumnes de batxillerat mitjançant itineraris flexibles adaptats als diferents ritmes d’aprenentatges i situacions personals. Així mateix s’ofereixen els itineraris formatius específics (IFE) per a alumnes d’entre 16 i 20 anys amb necessitats educatives especials associades a una discapacitat intel·lectual lleu o moderada i que no es troben en disposició de seguir la formació professional ordinària. Uns itineraris que ja fa dos cursos que el Departament d’Ensenyament va posar en marxa i que enguany ha ofert amb gairebé 300 places. Com a IFE es poden cursar dos estudis: Auxiliar en cura d’animals i espais verds, i Auxiliar en vendes i atenció al públic.
La xarxa de suports a la inclusió
La inclusió que fonamenta el Decret va més enllà del concepte d’escola inclusiva, posa a l’abast de l’alumne i del centre educatiu tots els agents educatius de l’entorn per tal que treballin en xarxa des de diferents centres educatius, serveis educatius i serveis sociosanitaris i socioculturals de l’entorn.
Coordinació interdepartamental i entre diferents administracions
A fi de fer efectiva la xarxa de suports a la inclusió és imprescindible que es coordinin polítiques a escala interdepartamental, les quals estableixin el marc per a aquesta xarxa. En aquest sentit, es preveu aquesta coordinació amb el Departament de Salut per donar resposta educativa als alumnes a qui cal una atenció integral des dels dos departaments, i també amb el Departament de Treball, Afers Socials i Família en tot allò que fa referència a la inclusió laboral i la cohesió social, així com amb les administracions locals per a diferents programes territorials.
Memòria econòmica
Tots els recursos per dur a terme el desplegament del Decret estan inclosos en la memòria econòmica, que preveu un impacte pressupostari de 141.952.221 € per als propers 4 cursos acadèmics –del curs 2017-2018 al curs 2020-2021, i que es destina als àmbits següents:
- Personal docent
- Personal d’administració i serveis
- Equipament de les aules integrals de suport
- Equipament dels centres educatius amb itineraris formatius específics
- Formació
- Equipament tecnològic
Així, doncs, el Decret preveu les mesures i els suports adequats a les necessitats de cada alumne i de cada centre.