Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Jaume Figueras i Antoni Kirchner inauguren 'La quadratura del Cercle A' a la Filmoteca

  • L’exposició recorda la primera xarxa de cinemes d’Art i Assaig de l’estat, que va introduir la VOSE. Ara fa 50 anys, Jaume Figueras, Antoni Kirchner i Pere Ignasi Fages van fundar el Cercle A i van crear l’espectador modern en sales com el Capsa, l’Alexis, l’Arcadia o el Maldà
  • La mostra es completa amb un cicle de pel·lícules representatives de la trajectòria del cercle A que s’inaugura avui amb ‘Repulsión’, de Roman Polanski, i que també inclourà títols com ‘Eraserhead’, ‘To be or not to be’ o ‘El marido de la peluquera’, i autors de referència com Dreyer, Godard, Wim Wenders o Buñuel
Exposició Cercle A
El grup va començar la seva activitat el març de 1967, fa tot just 50 anys, al cinema Publi, amb l’estrena de la pel·lícula Sueños, d’Ingmar Bergman. Aquesta projecció va marcar l’inici de les sales d’art i assaig de Catalunya. I una pel·lícula programada també al Publi va ser definitiva per a l’èxit immediat del Cercle A: Repulsión de Roman Polanski. “Ho tenia tot”, ha destacat Jaume Figueras, “un autor –Polanski-, una estrella –Catherine Deneuve-, i un tema força morbós. Molts no van tornar a menjar conill de la mateixa manera...”. I Antoni Kirchner ha afegit: “Jo em vaig casar gràcies a Repulsión. No teníem ni cinc, i el miracle econòmic d’aquella pel·lícula ho va fer possible”. El grup va anar ampliant la seva activitat programant en altres sales: Alexis, Aquitania, Arcadia, Atenas, Ars, Arkadin, Maldà, Capsa o Casablanca. Al llarg d’un quart de segle d’exitosa trajectòria, el Cercle A va tenir un paper determinant en l’educació cinèfila d’una societat.
 
Figueras i Kirchner han anat desgranant un devessall d’anècdotes de la trajectòria del Cercle A. “To be or not to be va estar sis mesos en cartell al Publi, i des de les oficines podies identificar en quina seqüència ens trobàvem per les rialles dels espectadors”, ha recordat Figueras, que també ha destacat algunes de les innovacions en el món de la exhibició que van introduir: “l’invent de les sessions golfes de matinada a l’Alexis amb un cicle de cinema mexicà va provocar una efervescència de públic brutal”. “A les 9 de la nit a l’Alexis fèiem sessions a 5 duros, 25 pessetes (el preu normal eren 60 pessetes). Van ser molt populars i multitudinàries”. Eren noves iniciatives i formes de comunicar-se amb el públic. “Ens ho passàvem teta amb les reunions de publicitat, però les idees eren del Jaume”, ha destacat Kirchner. La celebració del primer aniversari en cartell d’El marido de la peluquera, amb talls de cabell gratuïts per al públic al vestíbul del cinema, va provocar una segona vida del film, que va resistir en programació mig any més. “Va ser un fenomen només a Tòquio i a Barcelona”, ha recordat Jaume Figueras. Esteve Riambau ha aprofitat per anunciar que el proper mes de gener vindrà a la Filmoteca el director d’El marido de la peluquera per presentar la pel·lícula i alhora homenatjar el seu protagonista, Jean Rochefort, desaparegut fa uns dies.
 
Jaume Figueras ha volgut agrair a la Filmoteca, al seu director Esteve Riambau i especialment a l’Octavi Martí, comissari de l’exposició, l’afecte amb què s’ha realitzat. “Quan ahir la vaig veure per primera vegada vaig deixar anar alguna llagrimeta”, ha assegurat. També ha recordat quatre persones molt importants en la trajectòria del Cercle A: Ramona Valmanya, Arantxa López, Àlex Gorina i Pablo López, malauradament desaparegut molt jove.
 
Us adjuntem el dossier de l’exposició i imatges de la presentació.
 
Podeu descarregar-vos el dossier de premsa i material gràfic de l’exposició AQUÍ.
 
Més informació: www.filmoteca.cat
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia