· Més de 30 professionals treballen en el CRETDIC, centre de recursos creat el 2016 per a atendre als alumnes a dificultats relacionades amb la salut mental
· 15 centres educatius compten amb aules integrals de suport, distribuïdes per tot el territori, que es van posar en funcionament el curs 2016-2017.
· Es disposa arreu del territori de les Unitats de Suport a l’Educació Especial, algunes de les quals disposen del suport dels centres de salut mental infantil i juvenil.
· Aquestes actuacions s’emmarquen en el Pla integral d’atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions elaborat el Govern el novembre de 2010, que determina el model català en l’àmbit de la salut mental i les addiccions.
· El 10 d’octubre, va ser el Dia Mundial de la Salut Mental.
El Govern potencia l’atenció integral amb necessitats educatives especials derivades del trastorn mental.
El departament d’Ensenyament potencia una atenció integral per l’alumnat amb necessitats educatives especials derivades de trastorn mental. És per això, que les actuacions en aquest àmbit s’han reforçat els darrers cursos amb tres aspectes clau: la creació del CRETDIC el 2016, centre de recursos per a atendre als alumnes a dificultats relacionades amb la salut mental, i, en col·laboració amb el departament de Salut, la posada en marxa de les aules integrals de suport (AIS) als centres educatius el curs 2016-17 i el suport dels centres de salut mental infantil i juvenil a Unitats de Suport a l’Educació Especial (USEE).
Així mateix, també cal tenir en compte el suport del CSMIJ als centres d’educació especial. En aquest sentit, els centres d’educació especial que escolaritzen un alt nombre d’alumnes amb trastorns de l’espectre autista reben orientacions i assessorament de professionals de la psiquiatria i psicologia clínica del CSMIJ de la seva zona.
Col·laboració en xarxa entre Ensenyament, Salut i Benestar Social i Família
En l’atenció integral a aquest alumnat, destaca el treball en xarxa entre els departaments d’Ensenyament, Salut i Benestar Social i Família, amb les unitats funcionals per a l’atenció dels infants i joves amb TEA (trastorn de l’espectre autista), la implementació del protocol de coordinació per a l’atenció als alumnes amb TDAH i la creació del model d’atenció a la salut mental en els centres educatius.
En el marc del Pla director de salut mental i addiccions del departament de Salut, es va aprovar l’any 2013 el “Pla d’atenció integral a les persones amb trastorn de l’espectre autista (TEA)”. Aquest contempla la creació d’unitats funcionals de TEA que responen a la voluntat d’integració de professionals dels serveis existents per fer una tasca assistencial i educativa concreta als infants i adolescents que pateixen el trastorn. Fins l’actualitat, s’han posat en marxa i avaluat 7 unitats funcionals, que aquest any s’ampliaran a 23.
Amb la implementació del protocol de coordinació per a l’atenció als alumnes amb TDAH, l’objectiu és millorar en la coordinació entre els equips d’assessorament psicopedagògic (EAP) del departament d’Ensenyament i els centres de salut mental infanto-juvenil per tal de garantir el tractament integral i integrat del TDAH, tant en el procés de detecció i diagnòstic com en el procés d’intervenció educativa i clínica.
En darrer lloc, s’ha creat el model d’atenció a la salut mental en els centres educatius, que Ensenyament ha treballat conjuntament amb el departament de Salut i amb les entitats del Sector. El model permet donar una resposta educativa integral des de les activitats de promoció que s’han de posar en funcionament fins a les activitats específiques per a l’atenció de l’alumnat amb necessitats educatives especials derivades de dificultats relacionades amb la salut mental dels infants i els joves.
Pla Integral d'atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions
El Govern de la Generalitat va presentar l’estratègia 2017-2019 del Pla integral d’atenció a les persones amb trastorns mentals i addiccions. A grans trets, l’estratègia que es proposa consolida el model d’atenció comunitari i orienta l’organització dels serveis d’atenció des del paradigma del model de recuperació.
L’àmplia mirada que es planteja per entendre la salut mental implica la integració de l’atenció entre els diferents serveis de la xarxa sanitària i entre el sistema sanitari, social, educatiu, laboral i judicial com a objectiu de millora permanent.
Els principis i elements comuns que han d’impregnar totes les actuacions incloses com a prioritàries per al període 2017-2019 són:
· La promoció i la prevenció com a elements fonamentals per intervenir a temps i per detectar millor i amb rapidesa les situacions i, per tant, com a elements comuns i transversals de totes les línies estratègiques acordades.
· La promoció d’una atenció basada en els drets humans, que previngui l’estigma i l’exclusió social i que garanteixi la participació de les persones amb trastorn mental i addiccions i de llurs famílies en aquestes polítiques públiques de salut mental.
· La consecució de la integració de les intervencions (entre les xarxes especialitzades, en l’entorn de l’atenció primària, integració progressiva amb els serveis socials, sanitaris, educatius, laborals i altres).
· El desenvolupament d’un model d’atenció a la salut mental basat en la comunitat i orientat a reduir les desigualtats socials i millorar la recuperació i la inclusió social.
· La formació com a eina de millora contínua i garant d’un servei de millor qualitat.



