- El director del Serveis Territorials del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa a Tarragona, Àngel Xifré, ha presentat avui aquesta nova eina que aspira a monitoritzar la situació del sector comercial i reorientar les línies d’actuació
- Els objectius de l’Observatori són estudiar i analitzar el sector del comerç; aportar coneixement per orientar les polítiques de transformació i modernització; treballar en xarxa amb agents del sector; i proposar noves línies d’actuació de desenvolupament de la innovació. El seu funcionament s’articula enquatreàmbits: gestió de la informació, del coneixement, de continguts i nous projectes
- En l’àmbit de la informació, l’Observatori ja ha posat en marxa el Semàfor del Comerç, un nou indicador mensual del comportament de la despesa en consum de les llars catalanes que ajudarà el comerciant a prendre decisions
- En aquest marc, s’ha presentat el pla d’incentius i finançament al comerç 2009, que compta amb una dotació de 22 milions d’euros, destinats a programes de suport a l’associacionisme comercial i a la iniciativa individual. Per primer cop, el 50% de les quantitats sol·licitades per a incentius d’accions de les associacions es lliuraran per avançat.
El director del Serveis Territorials del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa a Tarragona, Àngel Xifré, ha presentat avui l’Observatori del Comerç i dels Serveis, la primera eina d’anàlisi, seguiment i gestió del coneixement del sector comercial. L’objectiu és disposar d’un instrument de monitorització del sector comercial, que serveixi tant a l’Administració com als agents del comerç, en la gestió de les actuacions i també per a la presa de decisions.
El director territorial ha apuntat que Catalunya, i especialment en l’actual conjuntura, necessita un instrument com aquest i per això posem en marxa l’Observatori, que ens permetrà conèixer, tant a l’Administració pública com als comerciants, enfortir, modernitzar i en definitiva fer més competitiu el sector comercial a Catalunya.
L’Observatori del Comerç i dels Serveis, adscrit a la Direcció General de Comerç, és una iniciativa que s’emmarca en el Pacte Nacional per a la Recerca i la Innovació.
L’Observatori del Comerç i dels Serveis: objectius i àmbits d’actuació
Amb l’Observatori del Comerç i dels Serveis la Generalitat es dota per primer cop d’un instrument de gestió del coneixement que vol posar a l’abast de l’Administració, i especialment de les empreses i comerciants, una eina per a l’anàlisi, adreçada a potenciar la competitivitat de les empreses comercials.
Els objectius fixats per l’Observatori són:
q Estudi i anàlisi de l’estat, evolució i problemàtica del sector del comerç i la distribució i del sector serveis.
q Proveïdor de coneixement per orientar les polítiques de transformació i modernització del sector.
q Treball en xarxa amb agents del sector, universitats i altres centres de coneixement i foment de la recerca aplicada.
q Proposta de noves línies d’actuació de desenvolupament de la innovació, especialment de processos, models de negoci, canvis organitzatius i de suport.
El seu funcionament s’articula en quatre àmbits d’actuació: gestió de la informació, gestió del coneixement, gestió de continguts, i nous projectes.
1. Gestió de la informació: En aquest àmbit, l’Observatori gestionarà i coordinarà diferents indicadors que posarà a l’abast del comerciant per tal de millorar el seu coneixement del sector, de forma detallada i periòdica.Aquests indicadors seran:
a. El Semàfor del Comerç: nou indicador mensual del comportament de la despesa en consum de les llars catalanes per ajudar el comerciant a prendre decisions amb un major coneixement de l’atractivitat del mercat i la seva previsible evolució immediata.
b. Enquesta de clima comercial: operació estadística resultat de 3.000 enquestes trimestrals a comerciants amb establiment a peu de carrer a Catalunya .
c. Indicador sintètic: indicador que té la finalitat de recollir les dades més rellevants del comerç en un únic valor descriptiu.
d. Quadre de macromagnituds del comerç: mitjançant el qual s’analitza quin paper juga el factor comerç dins del context econòmic general.
e. Quadre de trets específics del comerç mitjançant el qual s’analitzen els trets diferencials del comerç català enfront d’altres sectors i regions dins d’Espanya.
f. Quadre del comerç català dins del marc europeu mitjançant el qual s’analitza la situació del comerç davant altres regions europees
g. Cens d’ establiments comercials de Catalunya, elaboració i actualització del cens d’empreses comercials.
2. Gestió del coneixement: En aquest àmbit les línies d’actuació seran:
a. Elaboració i coordinació d’ estudis i anàlisis de valor per al coneixement del comerç i dels serveis i la seva difusió per a la reflexió i actuació anticipativa.
b. Beques per a estudis sobre el sector
3. Gestió dels continguts: La gestió dels continguts es farà a través d’una doble via:
a. Espai web Observatori: espai permanent de publicació d’informació i coneixement d’aquelles eines d’anàlisi i millora que permetin enfortir i consolidar el model de comerç català.
b. Suport multicanal: projecte de formació de director de botiga.
4. Nous projectes: L’Observatori també actuarà com a impulsor de noves àrees de treball a la Direcció General de Comerç. Entre aquests nous projectes destaquen iniciatives com tallers guiats per experts de posada en comú d’experiències d’empresa amb l’objectiu de dissenyar eines de millora competitiva per a les pimes, en els àmbits d’innovació, creixement i productivitat. L’Observatori també treballarà per potenciar la Responsabilitat social a l’empresa detallista, incidint en els vessants econòmics, socials i ambientals de la petita empresa comercial.
El Semàfor del Comerç: primera acció en l’àmbit de gestió de la informació
Es tracta de la primera acció de l’Observatori del Comerç en l’àmbit de la informació, que amb una periodicitat mensual informarà el comerciant del comportament de la despesa dels catalans, per tal d’ajudar els botiguers en la presa de decisions. El Semàfor del Comerç neix com a eina de referència al comerciant sobre la situació de propensió al consum en el seu entorn de mercat.
Aquest indicador s’elabora a partir d’una selecció d’indicadors amb una incidència directa en les decisions de compra. Els diferents aspectes que influeixen en la predisposició a la despesa per part dels consumidors i que té en compte aquest indicador són: el PIB a Catalunya, el nivell d’estalvi, la taxa d’atur, l’IPC, l’evolució de l’Euribor (pel cost de les hipoteques), l’índex de confiança del consumidor, l’índex de vendes del comerç al detall, i fins i tot factors climatològics.
L’anàlisi d’aquestes variables es concreta en un semàfor que, per mesos, indica l’evolució de la variable en el curt termini: el verd representa una millora des del punt de vista de la propensió al consum, mentre que el vermell indica un empitjorament i el taronja recull resultats molt similars als del període anterior.
Pel que fa al Semàfor del Comerç corresponent a març de 2009, s’evidencia que el sector serveis ha estat l’únic que ha crescut (un +1,7%), esdevenint l’únic sector impulsor per a l’economia catalana durant el darrer trimestre de l’any: la construcció ha enregistrat una caiguda d’un -5,4%, mentre que la indústria ha caigut un -5,1% i l’agricultura un -0,6%. El resultat final ha estat una caiguda del PIB del -0,6%, segons dades corregides d’efectes estacionals i de calendari.
Així mateix, apunten com a principals causes de la caiguda del consum a les llars catalanes, l’augment de l’atur i la pèrdua de confiança, que generen disminucions del consum en favor de l’estalvi, que ha mostrat increments cada cop superiors al llarg de tot l’any 2008. Segons el Semàfor del Comerç, els mesos més difícils per a l’activitat comercial a Catalunya van ser el de setembre i octubre mentre que els que han evidenciat un millor comportament han estat els de gener, abril i juliol.
Incentius del Comerç Urbà 2009: 12 milions d’euros en incentius directes i 10 milions d’euros en finançament
En el marc de la presentació, també s’ha presentat el programa d’incentius al comerç 2009. El pla —dotat amb 12 milions d’euros per a 2009— s’articula en dues branques: programes adreçats a iniciatives de foment de l’associacionisme comercial (accions col·lectives) i programes per a projectes individuals. A més dels incentius directes, la Direcció General de Comerç reforça el suport públic amb una línia de finançament de 10 milions d’euros.
Com a principal novetat enguany, la Direcció General de Comerç agilitarà la concessió dels incentius, avançant fins al 50% de les quantitats sol·licitades per a d’accions col·lectives. Segons la directora general de Comerç, Gemma Puig, “facilitarem que les entitats i associacions sol·licitants puguin gaudir per endavant del 50% del suport, per tal de facilitar la liquidesa en les iniciatives de foment de l’associacionisme comercial”.
Pel que fa als programes col·lectius, de foment de l’associacionisme comercial, compta enguany amb una dotació de 6,3 milions d’euros i preveu un total de 5 programes diferents que responen a necessitats diverses del comerç:
Programa singularització: El programa s’adreça a municipis amb menys de 5.000 habitants o zones amb oferta comercial molt dispersa, per consolidar-ne l’oferta bàsica i atraure demanda esporàdica. Els beneficiaris poden ser ajuntaments o les entitats adscrites, agrupacions de municipis, associacions de comerciants i estructures empresarials liderades per associacions representatives del territori. El programa —que inclou estudis, accions de promoció, projectes TIC i formació als associats— preveu finançar fins a un 60% del projecte amb un màxim de 8.000 euros.
Programa proximitat:L’objectiu del programa és desenvolupar projectes de dinamització comercial en zones urbanes amb una concentració comercial mitjana, reduïda o dispersa, per tal de consolidar el comerç de proximitat i atraure l’interès esporàdic dels no residents. Se’n poden beneficiar les associacions de comerciants, les agrupacions d’associacions i les estructures empresarials (només liderades per associacions representatives del territori). El programa —que inclou des d’estudis a implementació de projectes, passant pe comunicació, projectes TIC, estructura, gestió i assessorament i formació d’associats— preveu finançar fins al 50% del projecte amb un màxim de 15.000 euros.
Aquest programa és una novetat d’enguany per tal de recollir, dins les línies d’incentius, les diferents realitats del sector comercial que es representen en el territori.
Programa comerç ciutat: L’objectiu d’aquest programa és desenvolupar projectes de dinamització comercial en les zones urbanes amb suficient concentració comercial i implicació per part dels operadors comercials (per això es requereix un mínim de 75 associats que satisfacin una quota fixa individual de 150 euros a l’any). Es poden acollir al programa les associacions de comerciants, les agrupacions d’associacions i les estructures empresarials (només liderades per les associacions representatives del territori). L’incentiu —que inclou estudis, implementació de projectes, comunicació, projectes TIC, estructura, gestió assessorament, i formació d’associats— cobreix fins al 33%del projecte amb un màxim de 33.000 euros.
Programa centres i eixos comercials: any zero i any ú: Aquest programa dóna suport als projectes de creació i consolidació d’un centre comercial urbà o un eix comercial on les activitats econòmiques i empresarials d’un espai delimitat es posen d’acord per invertir de manera col·lectiva en un pla definit temporalment i avaluable, que contribueixi a transformar l’àrea i a impulsar-la econòmicament. Poden ser beneficiàries les associacions de comerciants i els ajuntaments, de forma conjunta. Les línies de suport que preveu el programa per a l’any zero cobreixen despeses del gerent/dinamitzador, el treball de diagnosi i els projectes innovadors. El finançament arriba fins als 70.000 euros (fins al 33% del projecte i amb un màxim de 40.000 euros per al desenvolupament de projectes innovadors, i els 30.000 restants s’assumeixen directament per la Direcció General de Comerç per a la realització de la diagnosi del centre o eix comercial que permetrà desenvolupar el pla estratègic a partir de l’any ú). De la seva banda, les línies de suport per a l’any ú també inclouen el suport a les despeses del gerent/dinamitzador i a projectes innovadors. El finançament és de fins a 60.000 euros, amb màxim del 33% del projecte.
Programa de dinamització de mercats: L’objectiu del programa és consolidar i impulsar una oferta de qualitat en els mercats municipals, fomentant aquelles accions que suposen un valor afegit a l’acte de compra. Poden acollir-s’hi associacions de comerciants dels mercats municipals i ajuntaments o les seves entitats. Amb aquest programa s’incentiven estudis, projectes de millora i implementació de serveis, comunicació, projectes TIC, estructura, gestió i assessorament i formació d’associats. El suport és de fins al 33% amb un màxim de 18.000 euros.
En relació alsprogrames d’empresa i integració sectorial, el pla compta amb una dotació de 5,7 milions d’euros en incentius directes més 10 milions d’euros en línies de finançament. Es preveuen quatre programes diferents:
Programa pime: L’objectiu del programa és contribuir a millorar el posicionament de l’empresa comercial i de serveis en els sectors d’oferta en els quals opera. S’hi poden acollir pimes comercials, i entre els conceptes incentivables es troben els estudis i consultories externs (amb un incentiu de fins al 50% amb un màxim de 3.000 euros) i la implementació de projectes (amb un incentiu de fins al 20% amb un màxim de 25.000 euros).
Programa pime: L’objectiu del programa és contribuir a millorar el posicionament de l’empresa comercial i de serveis en els sectors d’oferta en els quals opera. S’hi poden acollir pimes comercials, i entre els conceptes incentivables es troben els estudis i consultories externs (amb un incentiu de fins al 50% amb un màxim de 3.000 euros) i la implementació de projectes (amb un incentiu de fins al 20% amb un màxim de 25.000 euros).
Programa establiment: L’objectiu del programa és impulsar la transformació física dels establiments comercials i l’adequació al seu públic objectiu. Poden acollir-s’hi les micro i petites empreses, tot i que queden excloses les inversions en establiments amb restricció a l’exercici de l’activitat. El programa contempla dues línies: la primera, per a la reforma d’establiments, que finança fins a un 20% amb un màxim de 6.000 euros, i una segona, per a la reforma d’establiments en municipis de menys de 5.000 habitants, la implementació de propostes derivades d’un pla de dinamització sectorial previ i la comercialització de producció ecològica. Aquesta línia preveu un suport de fins al 25% del pressupost amb un màxim de 8.000 euros.
Programa centrals de compres i serveis: L’objectiu és consolidar les centrals de compra i serveis mitjançant el reforçament del seu funcionament, així com la creació de noves centrals amb suficient massa crítica. Els beneficiaris del programa poden ser centrals de compra ja existents i noves centrals de compra amb un mínim de 30 associats. El programa compta amb tres línies: per a la implementació de projectes, per a la creació de centrals, i per a la formació als associats. L’incentiu serà d’un màxim de 20.000 euros.
Programa sectors integrats: El programa pretén reforçar la competitivitat de la integració sectorial, promoguda per les entitats representatives d’un sector, promocionar les accions de reforçament del teixit associatiu i campanyes de comunicació de l’oferta i de valor final al consumidor. Se’n poden beneficiar les associacions, els gremis i les agrupacions d’empreses, i contempla cinc línies d’incentius: per a plans estratègics de definició de tipologies de negoci; de suport estratègic a la gestió i implementació del projecte; implementació de projectes; suport a les TIC; i per a la formació. L’incentiu serà de fins a 35.000 euros.
El pla d’incentius es completa amb el programa de millora de l’àmbit firal. Es tracta d’un programa adreçat a les entitats organitzadores inscrites en el RAF i altres ens gestors d’infraestructures firals que compta amb una dotació de 400.000 euros. Contempla tres línies d’incentiu: per a estudis d’estratègia, promoció i millora dels serveis firals, i per a la inversió en la millora de recintes firals. L’incentiu és de fins a 70.000 euros per projecte.
25 milions d’euros en la línia de préstecs ICF-Comerç
Per altra banda, el Govern ha posat en marxa una línia de préstecs, per import de 25 milions d’euros, per fomentar l’expansió de les petites i mitjanes empreses comercials de Catalunya. Aquesta línia de préstecs, denominada ICF-CreixComerç, possibilitarà el finançament d’inversions en actius fixos materials i immaterials, que fomentin la consolidació, expansió i creixement en nombre d’establiments comercials.
La informació de l’Observatori del Comerç i dels Serveis està a disposició dels usuaris a:



