- Aquesta jornada d’avui, “Better places to live, better places to visit”, se celebra en el marc del saló B-Travel que tindrà lloc del 20 al 22 d’abril al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona.
- El secretari general d’Empresa i Coneixement, Pau Villòria, acompanyat del president del B-Travel, Jordi Clos, inauguraran demà divendres el B-Travel, on la Generalitat participa amb el turisme cultural com a protagonista per seguir impulsant el turisme català en el territori.
- L’any 2017, més de set milions de catalans es van allotjar als establiments turístics del territori –tant hotelers com extra hotelers -, generant més de 18 milions de pernoctacions.
- També en el marc del saló, la Direcció General de Turisme organitza dues trobades professionals: amb l’Euroregió Pirineus Mediterrània, se celebra la jornada “Estratègies Turístiques Innovadores i Sostenibles als Territoris de l’Euroregió”, i conjuntament amb la UOC, una sobre el projecte europeu IDEATE per analitzar la perspectiva actual i futura del mercat laboral del sector turístic.
El secretari general d’Empresa i Coneixement, Pau Villòria, ha inaugurat aquest matí la jornada “Better Places to live, Better places to visit”, que té lloc durant el dia d’avui al Museu Marítim de Barcelona, organitzada pel departament d’Empresa i Coneixement i NECSTouR. En l’acte d’inauguració han estat presents la secretària d’Estat de Turisme del Govern Espanyol, Matilde Pastora Asían; el regidor d’Empresa i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, Agustí Colom; la directora regional per a Europa de l’OMT, Isabel Garaña; i el director general de Turisme en qualitat de president de NECSTouR, Octavi Bono.
“Catalunya és una de les principals destinacions turístiques europees, tant pel nombre de visitants internacionals com per la generació d’ingressos i la creació de llocs de treball que comporta”, ha declarat el secretari general Pau Villòria. “Som un territori que compta amb molt bons recursos, que cal continuar posant en valor, promocionant i assegurant-ne la seva conservació, i en aquest sentit, des de l’àmbit de turisme del departament d’Empresa i Coneixement hem fet un esforç notable aquests darrers anys per posar en valor molts d’aquests actius. Però també tenim molt clar que el turisme ha de tenir en compte els impactes que comporta i ha de mirar de repartir millor els beneficis que genera.”, ha afegit. Villòria també ha destacat que “un major retorn social, l’apropament del resident al visitant, un major retorn social del turisme, la desconcentració i el reequilibri territorial de l’activitat són elements clau per tal que Catalunya esdevingui una destinació encara més competitiva i sostenible”.
L’objectiu d’aquesta trobada, en què han participat prop de 400 assistents de 12 països diferents, ha estat el de generar un diàleg social entre els agents culturals i turístics privats i públics i experts internacionals, per desenvolupar conjuntament la Declaració de Turisme i Patrimoni Cultural de Barcelona "Millors llocs per viure, Millors llocs per visitar", així com trobar solucions innovadores que puguin contribuir a una veritable sostenibilitat social i cultural del turisme a Europa.
El debat ha comptat amb ponents internacionals que han tractat temes com ara el futur de les destinacions turístiques i la relació entre cultura, turisme i ciutadans, entre d’altres. El programa complet de la jornada es pot consultar en aquest enllaç.
Catalunya ostenta la presidència de NECSTouR des de l’any 2016. Aquesta xarxa, va ser fundada l’any 2009 per Catalunya, la Toscana i Provença-Alps-Costa Blava. Actualment en formen part una quarantena de regions europees, aix com associacions empresarials, institucions, universitats i associacions del sector turístic europeu. NECSTouR té com a objectiu potenciar la cooperació entre regions europees en la consolidació del turisme sostenible i influir directament en la política turística europea.
Aquesta jornada s’ha organitzat en el marc del B-Travel que se celebra del 20 al 22 d’abril al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona. La inauguració oficial del saló, a càrrec del secretari general d’Empresa i Coneixement, Pau Villòria, acompanyat del president de B-Travel, Jordi Clos, tindrà lloc demà divendres, a les 12h a l’estand de Catalunya (C-391 - Palau 8).
Presència de l’Agència Catalana de Turisme al B-Travel
L’Agència Catalana de Turisme (ACT) participa al B-Travel amb l’objectiu de continuar dinamitzant la demanda turística del mercat català arreu del territori, tenint en compte que els catalans són un públic molt viatger. Els catalans segueixen sent un mercat prioritari per a la destinació turística catalana. L’any 2017, més de set milions de catalans es van allotjar als nostres establiments turístics –tant hotelers com extrahotelers-, generant més de 18 milions de pernoctacions.
Sota l’eslògan “És el que veus. És el que vius”, i a través de la presència conjunta de l’Agència Catalana de Turisme i dels diversos patronats de turisme, l’estand representa un gran llibre de viatges per Catalunya, ple de les novetats de les 9 marques turístiques. La Generalitat, a més, ha declarat el 2018 com Any del Turisme Cultural amb l’objectiu de potenciar la cultura com a factor clau de diferenciació i singularització de la destinació turística catalana. Es tracta d’afrontar un repte bidireccional en el qual la cultura potencia la singularitat dels atractius turístics culturals, i el turisme assumeix el repte de fer valer la cultura i contribuir a la seva sostenibilitat social i econòmica.
Per aquesta raó, la cultura té un paper destacat a l’estand català. Entre d’altres propostes, hi haurà una cabina sensorial de realitat virtual amb continguts immersius, tematitzada amb imatges relacionades amb el patrimoni cultural català com ara castellers, monestirs, museus, diables, gegants, capgrossos i altres icones emblemàtiques d’arreu del territori. El vídeo s’acompanya de moviment, aire i canvis de temperatura, amb l’objectiu que els visitants experimentin la vivència de visitar la Catalunya més cultural de la forma més real possible.
L’ACT també promocionarà en el saló dues propostes turístiques de cap de setmana: el “Catalunya, Hola Família!” a les destinacions familiars de natura i muntanya (18-20 de maig) i la tercera edició de “Benvinguts a Pagès” (9-10 de juny).
Jornades professionals
La presència catalana al B-Travel no només s’adreça al públic final, també s’organitzen accions adreçades al públic professional.
Demà divendres 20 d’abril, la Direcció General de Turisme i l’Euroregió Pirineus Mediterrània coorganitzen la jornada “Estratègies Turístiques Innovadores i Sostenibles als Territoris de l’Euroregió”, que tindrà lloc en el propi saló. L’Euroregió Pirineus Mediterrània és un projecte polític de cooperació territorial nascut el 2004 amb el suport de la Unió Europea. Actualment està format per Catalunya –que n’ostenta la presidència rotatòria des de juny de 2017-, les Illes Balears i Occitània. El seu objectiu crear un pol de desenvolupament sostenible basat en la innovació i la integració social i econòmica del territori. Aquesta jornada comptarà amb la participació de representants de la comissió de Turisme d’aquest organisme.
El mateix dia, per la tarda, i també en el saló, la Direcció General de Turisme i la UOC organitzen conjuntament la jornada del projecte europeu IDEATE, que té com a objectiu analitzar la perspectiva actual i futura del mercat laboral del sector turístic, i identificar les necessitats de formació de les PIMES i treballadors d’aquest sector per donar-hi resposta. En aquesta trobada es debatrà sobre les “Competències transversals i de futur del sector”, i hi assistiran estudiants, treballadors del sector turístic, representants sindicals i membres de les institucions turístiques del país.
L’estand de Catalunya
L’Agència Catalana de Turisme participa en aquest esdeveniment amb un estand de més de 900 m2, on els visitants també trobaran les propostes de:
- Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
- Patronat de Turisme Costa Brava Girona
- Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona
- Foment Torisme Val d’Aran
- Diputació de Barcelona
- Turisme de Barcelona
- Agència Catalana de la Joventut - Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (Xanascat)
- Centre d'Artesania Catalunya, del Consorci de Comerç, Artesania i Moda
- Estacions Nàutiques de Catalunya
- Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
- Patrimoni Cultural de la Generalitat
- PortAventura World
- Aquopolis Costa Daurada
- Petits Grans Hotels de Catalunya
- Ciutats AVE
- Turisme Rural de Catalunya
- Viles Florides
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes:
A Twitter de Turisme: https://twitter.com/turismecat
A Twitter d’Empresa: https://twitter.com/empresacat