- La Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital, en el marc de l’estratègia SmartCAT, ha dut a terme durant dos mesos un pilot amb Citibeats, una solució d’analítica avançada basada en intel·ligència artificial desenvolupada per l’startup barcelonina Social Coin
- De l’anàlisi se’n desprenen diferents conclusions, com ara que la ciutadania identifica majoritàriament tecnologia amb robòtica o que l’interès de les noies en les disciplines STEM es relaciona bàsicament amb l’àmbit de les ciències naturals i no amb la tecnologia
- El compte oficial de Twitter del Departament d’Ensenyament (@ensenyamentcat) destaca clarament com al canal que més èmfasi posa en la promoció les disciplines STEM i que millor les connecta amb altres actors d’interès com ara universitats o museus
La Generalitat de Catalunya, a través d’una col·laboració entre la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital i l’startup barcelonina Social Coin, ha desenvolupat durant els dos primers mesos d’aquest any un pilot amb la solució d’analítica avançada Citibeats amb l’objectiu d’obtenir, a partir del seguiment a les xarxes socials, un millor coneixement de les iniciatives que s’ofereixen a Catalunya de promoció de les vocacions científiques i tecnològiques entre els i les joves. Aquest pilot ha aportat indicis importants per aconseguir un millor impacte de les accions incloses en el pla STEMcat de la Generalitat de promoció de les vocacions científiques, tecnològiques i en matemàtiques.
Aquesta iniciativa respon clarament a un dels objectius de l’estratègia SmartCAT del Govern català: el de situar la ciutadania en el centre de la presa de decisions tot coneixent-ne les necessitats i inquietuds davant els reptes que planteja la nova societat digital. Per fer-ho, s’ha utilitzat Citibeats (els batecs de la societat), l’eina d'analítica avançada basada en intel·ligència artificial que ha dissenyat Social Coin, una plataforma de participació ciutadana extrem a extrem, amb la finalitat de comprendre millor les necessitats de les persones.
Amb la intenció de mesurar l'impacte de les iniciatives de promoció de l’STEMcat i descobrir nous programes i agents d'aquestes disciplines amb els quals col·laborar en el futur, es van posar en funcionament els algoritmes d'aprenentatge automàtic de Citibeats. Durant un mes i mig, la intel·ligència artificial de la plataforma va recollir i va analitzar al voltant de 12.000 comentaris de Twitter que parlaven de les disciplines STEM a Catalunya i els va categoritzar en tres àrees: ciències naturals, sostenibilitat i tecnologia.
Les troballes del projecte han estat reveladores i serviran a la Generalitat per optimitzar la seva estratègia i plantejar noves iniciatives que en multipliquin l'èxit. Segons afirma Dani Marco, director de SmartCAT, "amb Citibeats hem pogut avaluar de manera més objectiva l'impacte de les iniciatives que impulsen les vocacions STEM que s'estan realitzant a Catalunya, ja que analitzar les xarxes socials ens permet prendre el pols del que està passant i actuar allà on és més necessari."
Les principals conclusions
De l’anàlisi realitzat per Citibeats se’n desprenen una sèrie de conclusions, que es poden consultar en aquest enllaç. D’entre elles, en destaquen:
· Tecnologia és sinònim de robòtica: durant el període estudiat, la gran majoria de les opinions de la ciutadania al voltant de tecnologia van estar relacionades amb la robòtica. Alguns dels programes petits com Scratch van tenir més impacte i van ser més virals que els més massius com la Mobile Week Barcelona. Es van descobrir a més, més de 50 activitats i programes interessants al voltant d'aquest àmbit amb les quals la Generalitat podria col·laborar.
· Dones i ciències naturals: el tipus de missatge que genera més conversa entre les noies està més relacionat amb les ciències naturals que amb la tecnologia. Canviar l'angle des del qual es presenta la tecnologia per arribar millor a les nenes i adolescents suposa un gran repte però també una gran oportunitat.
· La rellevància de @ensenyamentcat: el compte oficial de Twitter del Departament d’Ensenyament (@ensenyamentcat) és el millor pont entre universitats i escoles. És l'agent que més èmfasi realitza en la promoció les disciplines STEM i també el que millor les connecta amb altres actors importants com les universitats o els museus.
· L'impacte dels programes: alguns dels programes promoguts per la Generalitat com ara mSchools o Mobile Learning Awards han tingut tant impacte en les diferents comarques de Catalunya com la Internacional First Lego League.
Sobre SmartCAT
SmartCAT és l'estratègia de la Generalitat de Catalunya que té com a objectiu fer de Catalunya un país intel·ligent on ciutadania, empreses i administració aprofitin el poder de les xarxes, les dades i les TIC en general per millorar la qualitat de vida, crear oportunitats econòmiques i construir una societat millor, més sostenible i integradora.
Sobre Social Coin
Social Coin és una startup amb seu a Barcelona i la visió d'un món on els ciutadans puguin viure de la seva contribució a la societat. Com a primera peça tecnològica, Social Coin ha desenvolupat CitiBeats, una plataforma analítica basada en intel·ligència artificial per identificar tendències i preocupacions socials. Social Coin ha estat reconeguda i premiada per les Nacions Unides- World Summit Awards, la Comissió d'Europea i la Singularity University com una solució potencial per construir societats més transparents i inclusives.