- La jornada celebrada avui al recent inaugurat Espai Sabadell Rambla amb l’assistència de més de 150 professionals relacionats amb el món de la mobilitat urbana, la logística, l’arquitectura, l’enginyeria, la política i l’administració pública
- La trobada ha permès reflexionar sobre els efectes i els reptes actuals de la relació que s’estableix entre l’espai ferroviari i l’entorn urbà

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha organitzat avui, dijous 21 de juny, la primera jornada tècnica internacional “Ciutat i estacions. Estacions del futur”, a l’Espai Sabadell Rambla ubicat a l’antiga estació, amb un èxit d’organització i assistència. Més de 150 professionals de diversos àmbits han pogut enriquir-se i compartir experiències en les diferents conferències programades.
Durant la trobada s’han analitzat aspectes molt diversos com ara l’accessibilitat a les estacions ferroviàries, el disseny de l’entorn urbà on estan situades o quines activitats es poden encabir a les estacions més enllà del transport de viatgers, com serveis personals, àrees comercials o de restauració. També s’ha debatut sobre tots aquells aspectes derivats del caràcter intermodal que les estacions han d’adquirir i de les derivades economicofinanceres d’aquesta nova voluntat de configuració dels futurs “contenidors de mobilitat”.

Abans de dinar s’ha tractat la funcionalitat de l’estació, el seu disseny i la seva capacitat per encabir activitats diverses en una interessant sessió que ha comptat amb Yo Kaminagay, de RATP; Maties Serracant, alcalde de Sabadell; Enric Blasco, soci director d’IDP; Nacho Guilera, responsable de Ciutat i Territori de Lavola; Begoña Castiblanque del departament de Territori i Sostenibilitat; Antoni Pérez, d’Infraestructures.cat; Francisco Herrador, Expertise & Solution Manger d’ALTRAN; i Pere Macias, president del Cercle d’Infraestructures, com a moderador.
L’última sessió del dia, moderada per Ricard Riol, president de la PTP, s’ha centrat en reflexionar sobre el futur de les estacions i els reptes que comporten els aspectes normatius i administratius, els criteris de seguretat en l’entorn de l’estació i els costos i finançament d’aquests espais. Atsuchi Sakai, adjunt al director a JR East París (Metro Tokio); Montserrat Vilalta Cambra, directora general de comerç; Manuel Valdés, gerent d’Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona; Mateu Turró, CENIT-UPC; Miquel Àngel Alonso, de Roca Junyent Advocats; Iñaki Uriarte, director de Noves Operacions de Euskotren; i Antoni Biarnès, director del Col·legi de Politicòlegs i Sociòlegs, han estat els participants de la taula rodona.

Inauguració de l’Espai Sabadell Rambla
La jornada tècnica s’ha celebrat a l’antiga estació de Sabadell Rambla d’FGC, que ha estat totalment renovada i convertida en un nou Centre de Desenvolupament Professional Ferroviari. Aquest nou espai, que s’anomenarà “Espai Sabadell Rambla” servirà perquè tant el personal d’FGC com de tots aquells cossos vinculats a la gestió de la seguretat i protecció civil posin en pràctica situacions d’emergències ferroviàries.
El secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font, ha assenyalat que “a nivell estratègic les estacions hauran de jugar un rol molt diferent del que han jugat fins ara: d’una banda, com serà la seva nova relació amb les ciutat i, de l’altra, la mobilitat com a servei. Les estacions seran també nuclis d’intermodalitat que connectaran amb altres tipus de serveis”. El president d’FGC, Enric Ticó, ha destacat que “l’Espai Sabadell Rambla complirà una triple funció: un centre de formació, un espai de memòria ferroviària i un centre de negocis”. L’alcalde de Sabadell, Maties Serracant, ha afirmat que “l’antiga estació podia ser un problema per a la ciutat de Sabadell, un espai en desús. Però avui l’Espai Sabadell Rambla és un espai viu, una gran oportunitat.”
El centre introdueix una visió innovadora de la formació i capacitació de les persones, especialment en aquelles funcions i tasques que requereixen posar la persona en una situació el més semblant possible a la realitat que haurà d’afrontar en la seva pràctica laboral. Amb les noves instal·lacions, es podran fer pràctiques dins d’un túnel i amb els equipaments d’una estació convencional.



