El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina amb les Policies Locals una campanya preventiva de conductes i factors de risc adreçada a ciclistes i als altres usuaris de la via pública, en vies urbanes, des d’avui dilluns dia 2 de juliol fins al diumenge dia 8 de juliol. Aquesta esdevé la primera campanya que engega l’SCT centrada en aquest col·lectiu i la desena campanya preventiva i integral que coordina enguany el Servei Català de Trànsit, després de les ja realitzades de seguretat passiva, drogoalcoholèmia, camions i furgonetes, distraccions, transport escolar i de viatgers, vianants, velocitat i motocicletes i drogoalcoholèmia. En total, aquest 2018 es duran a terme disset campanyes que incidiran en els principals factors de sinistralitat.
   
La campanya vol incidir en el comportament dels ciclistes, a l’hora de circular, i en el dels altres usuaris en relació als ciclistes. L’objectiu és mantenir una bona convivència entre tots els usuaris de l’espai públic a les nostres ciutats i pobles: vianants, ciclistes, motoristes i la resta de conductors.
 
En aquest sentit, l’SCT recorda que:
 
·         No es pot circular amb bicicleta utilitzant auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so i/o dispositius de telefonia mòbil
·         Si  circuleu de nit, s’han d’utilitzar dispositius d’enllumenat i senyalització òptica reglamentaris
·         En vies urbanes, el casc és recomanable per seguretat i en tot cas és obligatori pels menors de 16 anys
·         La bici ha de portar frens davant i darrere
·         La velocitat màxima per un ciclista és de 45 km/h
·         Si circuleu en bicicleta, no begueu ni prengueu drogues. La taxa d’alcohol permesa és de 0,5 g/l en sang o 0,25 mg/l en aire expirat.
 
D’altra banda, si circuleu en bicicleta per carril bici, zones de vianants i voreres habilitades respecteu la preferència del vianant. Quan hi hagi carril bici, l’usuari de la bicicleta haurà de circular per aquest i quan hi circuli per la vorera es vigilarà que ho faci d’acord amb la normativa prevista i mantenint una bona convivència amb els vianants.
 
En relació a la resta d’usuaris, es recorda:
 
·         Que no poden parar o estacionar un vehicle als carrils bici, vies ciclistes i zones de reserva d’estacionament de bici sense autorització
·         Que un vehicle de dues rodes motoritzat no pot circular pels carrils bici
·         Que han de respectar la prioritat de pas dels ciclistes que circulen per un carril bici, un pas de ciclistes o un voral degudament senyalitzats.
 
Sinistralitat dels ciclistes
L’any 2017 van morir dos ciclistes per accident de trànsit en vies urbanes i 11 en vies interurbanes de Catalunya. D’altra banda, enguany, a la xarxa viària interurbana catalana no hi ha hagut cap víctima mortal entre el col·lectiu de ciclistes. L’evolució respecte al mateix període de l’any passat és bona, atès que el 2017 per aquestes dates havien mort 6 ciclistes en 6 accidents mortals en via interurbana i 1 en via urbana.
 
Baròmetre de la bicicleta
D’acord amb el baròmetre de la Bicicleta del 2016, que publica el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu de conèixer la percepció i l’ús que els catalans fan de la bicicleta, més del 70% de la població catalana d’entre 12 i 79 anys té bicicleta a casa. En canvi, només el 39% en fa ús freqüent, concretament un 6,4% la utilitza diàriament i un 9% un cop per setmana.
 
Pel que fa al tipus d’ús, un 65% dels usuaris fa servir la bicicleta per passejar o lleure, passant per davant de l’esport, amb un 41% i els desplaçaments quotidians amb un 26%.
 
Respecte del tipus de via per la qual circulen, gairebé un 50% dels ciclistes ho fan per camins, vies verdes o muntanya, mentre que l’altra meitat, un 52% circulen per nuclis urbans; només un 17% dels ciclistes circulen habitualment per carretera.
 
Dificultats i inconvenients de la mobilitat en bicicleta
Els ciclistes es troben amb algunes dificultats a l’hora de circular, segons el baròmetre, entre les més destacades: la interacció amb el trànsit motoritzat, la manca de suficients espais adequats per anar amb bicicleta i els problemes derivats de la climatologia.
 
La gran majoria dels ciclistes urbans respecta el sentit de la via per on circula i s’atura si el semàfor està en vermell. Aquests, en comparació amb els ciclistes de carretera, fan servir menys les llums i els elements reflectants i, més d’un 60%, no porta casc habitualment. L’ús excessiu de la vorera és una altra de les dificultats dels ciclistes a la ciutat, sobretot per la convivència amb els vianants.