• Bargalló ha assegurat que seran "projectes educatius que estiguin relacionats i que tinguin la millora com a fonament”
  • El conseller ha valorat les declaracions de la ministra d’Educació sobre l’ús del mòbil a l’aula i ha reiterat la disconformitat amb la prohibició d’aquests dispositius
Foto 1
 
El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, ha mantingut aquest matí una trobada amb la comunitat educativa Ripoll, conjuntament amb el seu alcalde, Jordi Munell, en què han presentat el Pla educatiu d’entorn (PEE) per tal de reforçar la xarxa existent entre els centres i la comunitat educativa del municipi. El conseller d’Ensenyament ha destacat que “el PEE es concretarà primer en treballar en xarxa, de manera conjunta des de la llar d’infants fins als centres de formació professional, amb projectes educatius que estiguin relacionats i que tinguin la millora com a fonament, que s’ha de fer lligada amb l’entorn”.
 
Josep Bargalló ha explicat que el PEE el promou l’Ajuntament i que el Departament en posa els recursos necessaris, i que vol implicar les entitats del municipi: “Hem de fer que les entitats que també eduquen se sentin que formen part d’aquest projecte de ciutat”. També ha remarcat que “es tracta de construir un projecte educatiu de ciutat en què els centres i els serveis educatius i qualsevol entitat que tingui a veure amb formació, educació i lleure treballin conjuntament per la millora de la formació dels nostres alumnes, dels resultats acadèmics, personals, socials i professionals de la gent jove, que ja hem fet a altres llocs de Catalunya”.
 
 
Plans d’entorn a 109 municipis catalans
 
Els plans d’entorn van néixer el curs 2004-2005 per donar una resposta integrada a les necessitats educatives dels infants i joves, coordinant i dinamitzant l’acció educativa en els diferents àmbits. S’adrecen a tot l’alumnat i a la comunitat educativa, però amb una especial sensibilitat als sectors socials més desafavorits. L'element estratègic és aconseguir una continuïtat més enllà del marc escolar i, per això, es promou una acció en xarxa de tots els agents socials, econòmics, culturals, artístics, esportius i de lleure, amb potencial educatiu, que hi ha al territori.
 
A Catalunya hi ha un total de 128 Plans educatius d’entorn en 109 municipis, amb la participació de 1.293 centres –públics, concertats i municipals-.
 
Foto 2
Eina de cohesió i èxit dels alumnes
 
El PEE vol promoure la llengua catalana i la millora de l’èxit educatiu de tots els alumnes, tant a nivell personal, acadèmic, social com laboral. Alhora, s’afavorirà la convivència, la cohesió social i el foment d’una xarxa educativa que doni una resposta integral als reptes educatius.
 
Alguns dels principals reptes dels plans d’entorn són:
 
-       Major proximitat de les famílies als centres escolars
-       Increment d’expectatives dels alumnes i les famílies
-       Presència i l’ús social de la llengua catalana
-       Reducció de desigualtats vers la participació en activitats extraescolars
-       Increment del  lleure organitzat
-       Augment del sentiment de pertinença dels grups amb més risc d’exclusió
-       Clima més favorable a la diversitat cultural
-       Contenció de conflictes socials
-       Canvi en la forma de treballar dels professionals i els agents educatius
 
Ús del mòbil a l’aula
 
El conseller Bargalló també ha parlat de les declaracions de la ministra d’Educació, Isabel Celaá, sobre que s’estudiarà prohibir l’ús dels mòbils als centres educatius com ha fet l’estat francès: “Tenim un dictamen del Consell Escolar de Catalunya de l’any 2015 sobre l’ús de la tecnologia mòbil a l’aula, que va dictaminar que l’ús de la tecnologia mòbil a l’aula per motius didàctics i pedagògics és positiu i que són els centres docents, cadascun d’ells en funció de la seva autonomia, els que han de decidir com es regula l’ús de la tecnologia mòbil a les seves aules”.
 
En aquest sentit, Bargalló ha subratllat que “el Departament d’Ensenyament està d’acord amb el dictamen del Consell Escolar i creu que l’ús de la tecnologia mòbil a l’aula és positiu i ha de ser regulat i dictaminat per cada centre docent”. “Nosaltres som contraris a prohibir i som contraris a estar a esquenes dels avenços tecnològics. Som favorables a utilitzar els avenços tecnològics per millorar l’escola”, ha refermat el conseller.
 

7 de setembre de 2018