Més de tres dècades d’educació ambiental als parcs
Fa més de tres dècades que els parcs naturals acullen accions d’educació i sensibilització ambiental, amb un ventall ampli de públics i col·laboradors. No obstant això, l’execució d’aquestes accions han respost més a satisfer necessitats puntuals de cada espai natural, i no a una planificació estratègica amb visió global de tots els parcs. Elaborat amb una metodologia participativa, el Pla s’emmarca en l’Estratègia de patrimoni natural i la biodiversitat de Catalunya, el full de ruta del Govern de la Generalitat en matèria de conservació de la natura per als propers anys (fins al 2030). S’inclou dins dels objectius estratègics d’ampliar la conscienciació de les persones en relació amb el patrimoni natural i la biodiversitat, i d’augmentar la participació individual i col·lectiva en la conservació del patrimoni natural i la biodiversitat.
El voluntariat ambiental, tot i considerar-se també un instrument d’educació ambiental, a més d’una via per fomentar la participació ciutadana, es tracta en aquest Pla com un àmbit d’actuació diferenciat del de l’educació ambiental, per les especificitats que presenta. En aquest sentit, disposa de legislació pròpia (Llei 25/2015) que estableix, entre d’altres aspectes, que els òrgans de gestió dels espais naturals protegits, en tant que unitats integrades en l’Administració pública, no poden gestionar directament voluntaris ni organitzar ni executar programes estables de voluntariat.
Deu reptes en educació i voluntariat
Com a pas previ imprescindible a la redacció del Pla, es va elaborar una diagnosi de la situació de partida amb l’objectiu d’identificar els principals reptes i necessitats a afrontar per al conjunt dels ENPE. Els 10 reptes als quals el Pla vol donar resposta són els següents:
1. Establir estratègies particulars en cada ENPE adaptades a la seva realitat, que defineixin l’educació i el voluntariat ambiental com una tasca intrínseca en la gestió, i que concretin els destinataris clau i els programes d’educació ambiental a desenvolupar
2. Dimensionar i destinar al disseny i l’execució de programes d’educació ambiental els recursos econòmics mínims necessaris i garantir-ne l’estabilitat per tal de consolidar en el temps les activitats que se’n deriven
3. Definir i dimensionar el perfil professional i les tasques a assumir del personal tècnic dels ENPE dedicat a l’educació i el voluntariat ambiental
4. Garantir una coordinació i col·laboració eficaç i fluïda entre els organismes que planifiquen l’educació i el voluntariat ambiental, entre els propis ENPE i entre els ENPE i les empreses/entitats que executen els programes
5. Garantir una oferta d’activitats d’educació ambiental adequada en cada ENPE, tant en l’àmbit formal com no formal, i que prioritzi els agents locals
6. Definir i aplicar eines, criteris i procediments de qualitat, documentació, avaluació i seguiment comuns de les activitats de tots els ENPE
7. Definir i implementar un model de voluntariat per a cada ENPE basat en la col·laboració estable amb entitats de voluntariat i que compleixi amb la Llei 25/2015
8. Millorar i completar la xarxa d’equipaments d’educació ambiental
9. Prèvia avaluació dels recursos pedagògics existents, actualitzar aquells més utilitzats (o més importants) i planificar-ne la creació de nous, a poder ser de manera coordinada.
10. Diversificar els canals de comunicació i definir estratègies de difusió coordinades