Territori

Educació ambiental

El nou Pla estratègic d'educació i voluntariat ambiental als parcs naturals preveu una seixantena d'accions

query_builder   26 setembre 2018 14:08

event_note Nota de premsa

El nou Pla estratègic d'educació i voluntariat ambiental als parcs naturals preveu una seixantena d'accions

  • Per primer cop, Catalunya compta amb un document per ordenar i planificar globalment les activitats d’educació i voluntariat ambiental als parcs naturals amb una vigència de quatre anys
 
  • L’objectiu és comptar amb una estratègia global, independentment de  l’administració gestora
 
Educació ambiental.
El director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural, Ferran Miralles, ha presentat avui el Pla estratègic 2019-2022 d’educació i voluntariat ambiental als parcs naturals de Catalunya. Es tracta d’un document que recull la planificació estratègica amb visió global sobre educació i voluntariat ambiental als Parcs Naturals per al període 2019-2022, amb l’objectiu de programar accions prioritàries amb una visió conjunta i, millorar i enfortir un dels aspectes clau de la gestió d’un parc.
 
Miralles ha destacat que el Pla vol “optimitzar i estalviar energies, repartir feines i sumar esforços, perquè ningú per separat arriba a res”. Així, ha apostat per “posar-nos fites compartides, treballar coordinats i en xarxa, alinear estratègies per fer un salt endavant ”, i ha recordat que “l’educació ambiental i el voluntariat són l’eina per conèixer i saber llegir la natura, per enamorar-se’n i per trobar maneres de passar a l’acció”.
 
El pla abasta 14 espais naturals de protecció especial (ENPE) gestionats pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat: Aiguamolls de l’Empordà; Aigüestortes i Estany de Sant Maurici; Alt Pirineu; Cadí-Moixeró; Cap de Creus; Capçaleres del Ter i del Freser; Delta de l’Ebre; els Ports; l'Albera; Mas de Melons i Secans de Lleida; Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter; Poblet; Serra de Montsant, i Zona Volcànica de la Garrotxa.
 
Es concep com un pla marc que estableix les directrius per als plans propis de cadascun dels ENPE, que, al seu torn, es consolidaran per mitjà dels programes educatius diferenciats segons els destinataris prioritaris: els centres educatius locals, els centres educatius d’altres territoris, la població i entitats no lucratives locals, els agents econòmics i professionals, les administracions locals i els visitants i turistes.
 
Tanmateix, la gran majoria de directrius, criteris i accions previstes són perfectament assumibles per altres espais naturals protegits que disposin d’estructures de gestió amb capacitat per implementar-les i també per altres unitats que tinguin encomanades accions d’educació i voluntariat ambiental. Encara que no serà d’obligat compliment per a la resta d’espais naturals, l’objectiu és que serveixi de full de ruta per millorar la seva tasca.
 
La coordinació entre administracions i entitats s’evidencia en la participació de  la Diputació de Barcelona en la jornada, i en la voluntat d’integrar les línies de treball de les organitzacions referents en educació i voluntariat ambiental, com ara la Societat Catalana d’Educació Ambiental i la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya.
 
El pla preveu 36 accions que es desenvoluparan en el conjunt dels parcs durant aquest període, i 28 més a cada un d’ells. Les accions abasten aspectes d’educació ambiental, de voluntariat ambiental, de governança i de comunicació. Entre altres, el Pla preveu la necessitat de definir els criteris de qualitat per elaborar programes i activitats d’educació ambiental, insta a fixar procediments per canalitzar les demandes de voluntariat, estableix mecanismes per treballar vers una educació ambiental coordinada a escala de Catalunya i preveu un nou pla de comunicació vinculat a aquesta temàtica.
Imatge voluntariat al Parc Natural del Delta de l'Ebre. Autor: M.Cebolla.
Més de tres dècades d’educació ambiental als parcs
 
Fa més de tres dècades que els parcs naturals acullen accions d’educació i sensibilització ambiental, amb un ventall ampli de públics i col·laboradors. No obstant això, l’execució d’aquestes accions han respost més a satisfer  necessitats puntuals de cada espai natural, i no a una planificació estratègica amb visió global de tots els parcs. Elaborat amb una metodologia participativa, el Pla s’emmarca en l’Estratègia de patrimoni natural i la biodiversitat de Catalunya, el full de ruta del Govern de la Generalitat en matèria de conservació de la natura per als propers anys (fins al 2030). S’inclou dins dels objectius estratègics d’ampliar la conscienciació de les persones en relació amb el patrimoni natural i la biodiversitat, i d’augmentar la participació individual i col·lectiva en la conservació del patrimoni natural i la biodiversitat.
 
El voluntariat ambiental, tot i considerar-se també un instrument d’educació ambiental, a més d’una via per fomentar la participació ciutadana, es tracta en aquest Pla com un àmbit d’actuació diferenciat del de l’educació ambiental, per les especificitats que presenta. En aquest sentit, disposa de legislació pròpia (Llei 25/2015) que estableix, entre d’altres aspectes, que els òrgans de gestió dels espais naturals protegits, en tant que unitats integrades en l’Administració pública, no poden gestionar directament voluntaris ni organitzar ni executar programes estables de voluntariat.
 
Deu reptes en educació i voluntariat
 
Com a pas previ imprescindible a la redacció del Pla, es va elaborar una diagnosi de la situació de partida amb l’objectiu d’identificar els principals reptes i necessitats a afrontar per al conjunt dels ENPE.  Els 10 reptes als quals el Pla vol donar resposta són els següents:
 
1.     Establir estratègies particulars en cada ENPE adaptades a la seva realitat, que defineixin l’educació i el voluntariat ambiental com una tasca intrínseca en la gestió, i que concretin els destinataris clau i els programes d’educació ambiental a desenvolupar
2.     Dimensionar i destinar al disseny i l’execució de programes d’educació ambiental els recursos econòmics mínims necessaris i garantir-ne l’estabilitat per tal de consolidar en el temps les activitats que se’n deriven
3.     Definir i dimensionar el perfil professional i les tasques a assumir del personal tècnic dels ENPE dedicat a l’educació i el voluntariat ambiental
4.     Garantir una coordinació i col·laboració eficaç i fluïda entre els organismes que planifiquen l’educació i el voluntariat ambiental, entre els propis ENPE i entre els ENPE i les empreses/entitats que executen els programes
5.     Garantir una oferta d’activitats d’educació ambiental adequada en cada ENPE, tant en l’àmbit formal com no formal, i que prioritzi els agents locals
6.     Definir i aplicar eines, criteris i procediments de qualitat, documentació, avaluació i seguiment comuns de les activitats de tots els ENPE
7.     Definir i implementar un model de voluntariat per a cada ENPE basat en la col·laboració estable amb entitats de voluntariat i que compleixi amb la Llei 25/2015
8.     Millorar i completar la xarxa d’equipaments d’educació ambiental
9.     Prèvia avaluació dels recursos pedagògics existents, actualitzar aquells més utilitzats (o més importants) i planificar-ne la creació de nous, a poder ser de manera coordinada.
10.    Diversificar els canals de comunicació i definir estratègies de difusió coordinades

2  

Imatges

Acció de voluntariat al Parc Natural del Delta de l'Ebre.

Acció de voluntariat al Parc Natural del Delta de l'Ebre. 13958

Educació ambiental.

Educació ambiental. 1232

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 1463

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia