· Aquest nomenament dona continuïtat a l’anterior mandat que ja ostentava Catalunya. Flanders i Andalusia n’ocuparan les vicepresidències; Toscana, la secretaria general; i Västra Götland, la tresoreria.
· Fer lobby i posicionar la xarxa a alt nivell europeu dins de diversos organismes com la Comissió Europea (i els directors generals i comitès que tracten el turisme), el Parlament Europeu i altres institucions europees, donant-li més visibilitat i erigint-se com a portaveu de les regions en qüestions política turística.
· Millorar la governança turística que tenen les pròpies destinacions membres garantint-ne una gestió estratègica a través de l’intercanvi de coneixement i implementació de les noves tecnologies i del big data.
· Impulsar el turisme sostenible amb accions com la declaració de l’Any Internacional de Turisme Sostenible per part de la Unió Europea el 2017 o la cooperació amb l’Organització Mundial del Turisme pel desenvolupament de la plataforma dels Objectius pel Desenvolupament Sostenible 2030.
· Desenvolupar un turisme sostenible també amb la cultura, aprofitant la declaració de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural per part del Consell d’Europa i del Parlament Europeu el 2018, mitjançant la declaració Better Places to Live, Better Places to Visit, desenvolupada durant la jornada que va tenir lloc el passat mes d’abril a Barcelona. A més a més, per tal que es converteixi en una línia de treball consolidada, s’han establert els primers vincles de cooperació de NECSTouR amb el Consell de les Rutes Culturals Europees.
· Consolidar la innovació del sector turístic des de la formació, promovent el talent entre els nous professionals per tal que adquireixin noves competències i cobreixin les necessitats que emergeixen actualment a les empreses turístiques.
· Analitzar el fenomen de l’economia col·laborativa en el sector turístic, tenint en compte el paper de les tecnologies i de les noves plataformes digitals, trobant un equilibri que garanteixi la protecció dels consumidors i els greuges comparatius respecte els sector tradicionals.
Catalunya ha estat escollida avui a Brussel·les per presidir la xarxa NECSTouR de regions europees per la sostenibilitat i la competitivitat en el turisme pels propers tres anys. En el marc de la seva Assemblea General, la candidatura catalana ha estat escollida per part dels membres de l’organisme europeu i anirà acompanyada de Flanders i Andalusia que n’ocuparan la vicepresidència; Toscana, la Secretaria General; i Västra Götland, la Tresoreria. En total, en formen part una setantena de membres: 36 regions, 13 empreses, institucions i associacions, i 20 universitats i centres de recerca.
Aquest nomenament dona continuïtat a l’anterior, que des del 2015 ha permès a la presidència impulsar la cooperació entre regions europees per a posicionar el turisme en l’agenda europea, augmentar les possibilitat de finançament per a projectes en turisme i enfortir la presència de les regions en les polítiques europees de turisme.
Octavi Bono, director general de Turisme de la Generalitat de Catalunya i president de NECSTouR, ha explicat que seguir al capdavant d’aquest organisme europeu és un reconeixement internacional a la tasca que es realitza des de Catalunya i és un exemple de com el model turístic català és valorat. En aquest sentit, ha declarat que aquesta ha estat la raó principal de la reelecció: “Catalunya és una destinació consolidada amb una política turística ben definida i compromesa amb promoure un turisme responsable, incorporant aspectes socio-culturals i incentivant la innovació, el coneixement i el talent per professionalitzar el sector i fer-lo més competitiu.” Bono ha afegit que “la presidència de NECSTouR suposa una oportunitat excel·lent per projectar la imatge de Catalunya i de les seves millors experiències com a destinació turística”.
Entre d’altres accions, els tres anys de presidència de Catalunya han permès a NECSTouR:
· Millorar la governança turística que tenen les pròpies destinacions membres garantint-ne una gestió estratègica a través de l’intercanvi de coneixement i implementació de les noves tecnologies i del big data.
· Impulsar el turisme sostenible amb accions com la declaració de l’Any Internacional de Turisme Sostenible per part de la Unió Europea el 2017 o la cooperació amb l’Organització Mundial del Turisme pel desenvolupament de la plataforma dels Objectius pel Desenvolupament Sostenible 2030.
· Desenvolupar un turisme sostenible també amb la cultura, aprofitant la declaració de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural per part del Consell d’Europa i del Parlament Europeu el 2018, mitjançant la declaració Better Places to Live, Better Places to Visit, desenvolupada durant la jornada que va tenir lloc el passat mes d’abril a Barcelona. A més a més, per tal que es converteixi en una línia de treball consolidada, s’han establert els primers vincles de cooperació de NECSTouR amb el Consell de les Rutes Culturals Europees.
· Consolidar la innovació del sector turístic des de la formació, promovent el talent entre els nous professionals per tal que adquireixin noves competències i cobreixin les necessitats que emergeixen actualment a les empreses turístiques.
· Analitzar el fenomen de l’economia col·laborativa en el sector turístic, tenint en compte el paper de les tecnologies i de les noves plataformes digitals, trobant un equilibri que garanteixi la protecció dels consumidors i els greuges comparatius respecte els sector tradicionals.
NECSTouR, la xarxa europea de turisme sostenible i competitiu
NECSTouR va ser fundada l’any 2009 per Catalunya, la Toscana i Provença-Alps-Costa Blava. Actualment en formen part una setantena de membres entre regions europees, empreses, institucions, associacions del sector turístic europeu, universitats i centres de recerca. La xarxa treballa per potenciar la cooperació entre regions europees en la consolidació de la sostenibilitat i la competitivitat en el turisme i influir directament en la política turística europea.
La xarxa aglutina els actors més importants en la presa de decisions de les polítiques turístiques incloent des de membres públics i privats i també el sector acadèmic que aporten d’una banda les polítiques turístiques, el coneixement del territori, l’experiència de la gestió i planificació estratègica i d’una altra el coneixement dels consumidors, les necessitats del mercat i per últim, aporten les noves tendències, la innovació i el talent per a afrontar els reptes actuals
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes:
A Twitter de Turisme: https://twitter.com/turismecat
A Twitter d’empresa: https://twitter.com/empresacat