- A partir del dia 15 de novembre s’iniciarà una campanya d’inspecció amb una primera fase informativa i, a partir del 2019, una segona ja sancionadora
La directora de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Elisabeth Abad, acompanyada del director dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Coneixement a Lleida, Ramon Alturo, ha presentat aquest matí en roda de premsa la campanya “Què cal saber sobre l’etiquetatge de les fruites i hortalisses fresques”.
La directora ha destacat que l’objectiu d’aquesta campanya és “comprovar el grau de compliment normatiu pel que fa a l’etiquetatge de les fruites i hortalisses, i de forma més específica, comprovar que la informació alimentària sigui precisa, clara i fàcil de comprendre; que no indueixi a error a les persones consumidores i que s’informi adequadament segons les especificitats de la normativa”.
En aquest sentit, Elisabeth Abad ha explicat que “aquesta campanya facilita informació perquè els establiments compleixin amb la normativa i al mateix temps es garanteixin els drets dels consumidors”. Durant la seva intervenció la directora ha recordat que “l’objectiu de l’ACC no és la sanció sinó conscienciar a tots els agents implicats que cal una bona política d’etiquetatge”.
En aquest sentit, a partir d’avui mateix es distribuiran per les botigues i parades dels mercats dedicades a la venda de fruites i hortalisses fresques de tot el territori 40.000 fulletons informatius explicant les dades mínimes que han de contenir obligatòriament les etiquetes, que són les següents:
Ø La denominació comercial del producte
Ø El preu per unitat de mesura
Ø La zona d’origen
I en els casos en què la normativa especifica ho estableixi, també han d’incloure:
Ø La varietat
Ø La categoria
Ø El calibre (diàmetre/pes/longitud)
La distribució a Barcelona i la seva àrea metropolitana es fa amb la col·laboració del Gremi Provincial de Detallistes de Fruites i Hortalisses de Barcelona; a Lleida capital gràcies a la col·laboració de la Paeria, en concret de l’àrea de comerç, mercats i consum de Lleida; i tant a la resta de la demarcació, com del territori, mitjançant els Consells Comarcals i els Ajuntaments de les ciutats amb més població.
La campanya de difusió es reforçarà amb l’emissió de la càpsula del 012 “Etiquetatge de fruites i verdures” per part de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals del 22 d’octubre al 4 de novembre; a través del web consum.gencat.cat i les xarxes socials de l’ACC (Twitter, Facebook, Canal ConsumTV i l’app Infoconsum).
L’Agència Catalana del Consum duu a terme les actuacions d’inspecció i de control necessàries per garantir que les empreses i establiments compleixen amb la normativa de protecció dels interessos generals dels consumidors. Pel que fa a la campanya d’etiquetatge de fruites i hortalisses fresques, a partir del dia 15 de novembre es farà una primera campanya d’inspecció únicament informativa i a partir del 2019 una segona amb sancions si es detecten irregularitats. Els controls es realitzaran sobre la disponibilitat, la col·locació i la presentació de la informació alimentària obligatòria en fruites i hortalisses.
1