El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, ha destacat avui la importància del programa eduCAC per treballar l’esperit crític en l’ús de les tecnologies digitals entre els alumnes. Ho ha fet durant la presentació de l’eduCAC, un programa d’alfabetització mediàtica que ofereix a les escoles i als instituts, però també a les famílies, recursos educatius per fer un ús crític i responsable dels continguts audiovisuals. El projecte del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC) i el Departament d'Ensenyament, compta amb la col·laboració del Col·legi de Periodistes de Catalunya, de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i de la Fundació Bancària “la Caixa”.
L’objectiu és que la ciutadania, i en especial els menors d’edat, adoptin una actitud crítica envers els continguts que miren per les diferents pantalles i facin un bon ús dels dispositius. El programa eduCAC ha estat presentat avui en roda de premsa a l’Escola Solc de Barcelona, que va ser una de les participants de la prova pilot.
Pel que fa als centres educatius, l’eduCAC ofereix materials didàctics per tal de treballar aquestes competències a les aules, en horari lectiu, amb nens i joves de 10 a 16 anys (5è i 6è de primària i 1r a 4t d’ESO), per bé que alguns materials també estan adaptats per a nens més petits (3r i 4t de primària).
El programa va ser posat a prova durant el curs anterior en quatre escoles i ara, amb vista al curs 2018-2019, es posa a disposició del conjunt de les escoles catalanes. Les activitats estan dissenyades perquè es duguin a terme a l’aula en horari lectiu, sota la direcció del professorat, i aborden matèries com ara l’ús del mòbil i altres dispositius, la identitat digital, les fake news, la telerealitat, la influència del filtres i els algoritmes en les cerques o la publicitat i els valors que transmeten els influencers i youtubers.
El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, ha valorat la importància del programa: “És important que els nostres alumnes aprenguin a llegir la informació que arriben dels mitjans de comunicació, que aprenguin a avaluar-la, a distingir-la a partir dels diferents interessos, a saber la que és veraç de la que no l’és. EduCAC és una iniciativa extraordinària en aquest sentit, és una bona eina per professorat, alumnat i famílies pel treballar l’esperit crític. És una eina transversal perquè es pot tractar des de diferents àmbits i projectes, i això és perfecte”.
Bargalló ha posat de manifest la importància de la tecnologia a les aules, expressant que “debatem el que faci falta debatre. Sense debat no hi ha informació, però no oblidem la realitat: la tecnologia no ha arribat per quedar-se sinó per ser superada. La tecnologia mòbil la duem a sobre i el que hem de debatre no és si prohibir la tecnologia mòbil sinó com usem la tecnologia per ensenyar els nostres alumes i per millorar el sistema educatiu”.
Preocupació de les famílies
El consum audiovisual ha canviat de manera molt notable els darrers anys. Entre els de menys de 34 anys, el 80% mira habitualment continguts audiovisuals per internet i per les xarxes socials. Uns hàbits que també han canviat en la manera d’informar-se. Gairebé la meitat de la població (48%) s’informa habitualment mitjançant internet, especialment premsa digital i xarxes socials. Aquest percentatge puja fins al 75% en els joves entre 18 i 24 anys, que s’informen principalment a Facebook (75,7%), per davant d’altres opcions com la premsa digital (51,4%) i Twitter (44,6%).
Davant aquest escenari, segons dades del CEO, el 86% del pares creu que amb els nous serveis audiovisuals, com ara la televisió per internet, els continguts sota demanda, la televisió mitjançant el telèfon i les tauletes, els menors poden estar exposats a continguts que poden ser perjudicials. En aquest sentit, 9 de cada 10 pares consideren, també, que els menors d’edat no tenen prou cura de la seva privacitat a internet i les xarxes socials.
El president del CAC, Roger Loppacher, ha explicat que “la nostra societat és digital, és audiovisual i vivim envoltats de pantalles i d’inputs comunicatius i informatius” i ha destacat l’enorme potencial educatiu que representa internet. Però també ha alertat que presenta alguns riscos, ja que “és precisament allí on trobem els continguts que poden ser més perjudicials, especialment per als menors”.
En aquest sentit, ha afirmat que “un dels grans reptes que tenim en matèria educativa per a aquest segle és oferir eines a la ciutadania, i en especial als menors, per saber desenvolupar-se amb criteri i amb seguretat en aquest nou entorn d’internet i les xarxes socials. I per això hem impulsat l’eduCAC, per apoderar els adolescents davant els missatges que reben i responsabilitzar-los dels que ells emeten”.
Així mateix, Loppacher ha explicat que “aquest és un repte comú, una responsabilitat compartida. Per això, el programa eduCAC és una acció concertada, de país, amb la voluntat que tothom s’hi vinculi, s’hi sumi, hi participi i se’l faci seu”.