- Prèviament, s’ha celebrat el plenari del Consell, que no es convocava des del 2014
- Enguany han rebut els guardons sis figures destacades en el camp de l’FP: Begonya Gasch Yagüe, Antoni Durán Piñero, Àngel Lluís Miguel Rodríguez, Vicenç Mauri Claret, Xavier Farriols Sénder i Caterina Casado Latorre
- El president Fabián Mohedano ha anunciat que és imminent la creació de la Comissió Rectora de la Formació i la Qualificació Professionals, que donarà pas a la creació l’Agència Pública de la Formació i la Qualificació Professionals
El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, i el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, han presidit aquesta tarda el lliurament dels III Premis del Consell Català de Formació Professional. Prèviament, s’ha celebrat el plenari del Consell, que no es convocava des del 2014. La finalitat dels premis és distingir actuacions i tasques individuals que destaquin dins l’àmbit dels ensenyaments de formació professional a Catalunya. El president del Consell, Fabian Mohedano, ha acompanyat els consellers durant l’entrega dels guardons, que ha tingut lloc a l’Espai BITal de l’Hospitalet de Llobregat.
El conseller d’Ensenyament ha destacat durant la seva intervenció que “en aquesta etapa que ens trobem, els departaments de Treball i Ensenyament ens comprometem a treballar per la formació professional, també des de les nostres organitzacions. Estem en condicions d’afirmar que ja treballem junts, que prenem decisions junts i que hem pactat la governança”. En el mateix sentit, Bargalló ha afirmat que “en la nostra aposta per una formació professional integral necessitem molts aliats. Tenim una formació professional d’excel·lència que cal millorar, però que ja ho és”.
Per la seva banda, el conseller Chakir el Homrani ha començat dient que “cal enfortir el sistema d’orientació i formació professional, com a instrument per reforçar l’apoderament dels joves que busquen la primera feina, i dels adults que necessiten reorientar la seva vida laboral”. Pel que fa als premiats, ha subratllat que “són persones amb una dedicació excepcional a favor d’un model de Formació Professional de més qualitat i amb una visió més integral, que contempli la capacitat d’adquirir habilitats al llarg de tota la vida”.
Fabian Mohedano ha remarcat que “aquestes persones premiades han afavorit a molts joves al llarg de la seva trajectòria. Aquests premis arriben en un moment molt important, perquè és imminent la creació de la comissió rectora que donarà pas a un procés de concertació, que clourà finalment amb la creació de l’Agència Pública de la Formació Professional”.
Enguany els premis han reconegut la trajectòria de Begonya Gasch Yagüe, Antoni Durán Piñero, Àngel Lluís Miguel Rodríguez, Vicenç Mauri Claret, Xavier Farriols Sénder i Caterina Casado Latorre. Aquests sis premiats han col·laborat en l’impuls d’iniciatives d’èxit i innovadores en àmbits com la pedagogia, la gestió, l’assessorament, la qualitat, l’adequació a les necessitats del mercat de treball i la cooperació entre centres de formació i empreses, entre d’altres.
Durant l’acte, la doctora en sociologia Cristina Sánchez ha mantingut un diàleg amb cadascun dels sis guardonats sobre el fet d’haver rebut el premi i sobre els reptes en l’FP de cara als propers anys. Sánchez també ha entrevistat a dos alumnes guanyadors del campionat Catskills, Robert Lara, de l’Institut Badia del Vallès, que va rebre una medalla pel disseny de pàgines web, i Laura Daniela Jaramillo, de l’Institut la Pineda de Badalona, que la va rebre per l’habilitat professional en instal·lacions elèctriques.
El Consell Català de Formació Professional
La selecció dels sis premiats per haver excel·lit en el món de l’FP a Catalunya durant el 2017 l’ha dut a terme el jurat, format pel president del Consell Català de Formació Professional i els membres de la Comissió Permanent d’aquest òrgan, assistit per les seves secretàries executiva i adjunta.
El Consell Català de Formació Professional, que ha convocat els Premis, és l’òrgan de consulta i assessorament en matèria d’FP de la Generalitat de Catalunya. Així, a banda de l’Administració catalana, compta amb la participació de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives del país (Foment, PIMEC, UGT i CCOO), així com de les entitats municipalistes (Associació Catalana de Municipis i Federació de Municipis de Catalunya) i el Consell de Cambres de Comerç. Vinculat als departaments d’Ensenyament i de Treball, Afers Socials i Famílies, aquest òrgan és complementari del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i del Consell Escolar de Catalunya.
Premiats 2017
Begonya Gasch Yagüe (La Seu d’Urgell, 1965)
Diplomada en Educació Social i llicenciada en Psicopedagogia, ha vinculat la seva trajectòria professional als infants, adolescents i joves en situacions de vulnerabilitat i de risc. En aquest sentit, és fundadora i directora general del centre El Llindar, de Cornellà de Llobregat, des del qual es dona resposta a les necessitats socioeducatives paleses a comarques com el Baix Llobregat, i s’ofereix un recorregut formatiu personalitzat i alternat amb experiències professionalitzadores, buscant millorar l’autoconfiança i el futur laboral d’adolescents i joves exclosos del sistema educatiu reglat.
Gasch participa actualment en multitud de projectes també encarats a l’atenció i la creació d’oportunitats per a adolescents i joves que no encaixen en l’ensenyament reglat. Entre d’altres, és impulsora de la Xarxa Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat, col·labora amb la universitat Ramon Llull i amb la Universitat Autònoma de Barcelona sobre el model d’escola i l’autopercepció dels joves, és formadora de formadors en temes relatius al fracàs i l’abandonament escolars. També és assessora del Departament d’Ensenyament de en aquests àmbits.
Begonya Gasch ha sigut premiada i reconeguda en altres ocasions de la seva trajectòria per la seva tasca, impulsant una cultura organitzativa on la dimensió subjectiva de l’alumne és primordial i genera compromís.
Antoni Durán Piñero (Badajoz, 1960)
Mestre de professió, actualment és director de l’Àrea de Qualificacions Professionals de l’Escola Sant Gervasi Cooperativa. La seva tasca destaca per la voluntat de configurar un espai de formació i qualificació sota les directrius del model Europeu de les Qualificacions Professionals, i sota els requeriments de la formació i l’aprenentatge permanent per treballadors i treballadores.
Vinculat als valors i les formes de l’economia cooperativa, Durán participa activament en projectes d’emprenedoria i ocupació. Treballa amb escoles i centres de formació i qualificació professional per crear instruments de reflexió destinats a potenciar una oferta formativa professional flexible, integrada i de qualitat. En aquesta línia, col·labora en àmbits institucionals i privats del Vallès, assessorant i elaborant programes de formació ocupacional i foment del cooperativisme. Al Baix Montseny col·labora per oferir cicles formatius i també en un centre de formació i qualificació professional en l’àmbit de les activitats físiques i esportives, i ha iniciat un procés de disseny i definició per un projecte de qualificacions professionals en l’àmbit de la logística integral.
Àngel Lluís Miguel Rodríguez (Càceres, 1964)
Àngel Lluís Miguel Rodríguez és director de l’Institut Pere Martell, un centre públic específic d’FP referent a Catalunya en l’oferta de formació professional, ocupacional i contínua. Compta amb una llarga trajectòria professional de més de 30 anys com a docent i ocupant diversos càrrecs en els centres educatius. Al llarg d’aquesta trajectòria, ha participat en accions innovadores relacionades amb la formació professional, col·laborant en l’experimentació dels Mòduls Professionals i en el procés d’avaluació i millora del centre “Qualitat i millora contínua de l’ensenyament”, impulsada per la Direcció General de Formació Professional del Departament d’Ensenyament.
Formador de formadors, elabora i imparteix formació relacionada amb la planificació, el seguiment i l’avaluació de la Formació en Centres de Treball, i participa en la implementació de la modalitat a distància, pionera en la formació telemàtica de professorat de formació professional. També ha col·laborat amb l’ICE de la Universitat Rovira i Virgili, implementant accions formatives a distància del professorat de formació professional, i va ser membre pioner del grup per l’elaboració de materials per la formació a distància de l’Institut Obert de Catalunya.
Destaca el compromís i la responsabilitat assumida amb la formació professional a Catalunya també com a membre participant en programes del Departament d’Ensenyament com el programa d’innovació i transferència del coneixement InnovaFP i la xarxa d’FP Dual.
Vicenç Mauri Claret (Manresa, 1946)
Implicat en la importància estratègica i operativa de la formació professional, ha dedicat temps a promoure iniciatives territorials, participar en les estructures de govern de les mateixes, i impulsar la participació directa del teixit empresarial en la detecció de necessitats i en el propi procés formatiu. De fet, Vicenç Mauri va formar part del Consell Català de la Formació Professional en els seus inicis.
Des de la patronal de petites i mitjanes empreses PIMEC, on Mauri va ser president i membre del Comitè Executiu de la Catalunya Central, va col·laborar en diverses iniciatives molt vinculades específicament a l’FP i va prestigiar els oficis del sector del metall envers els joves. En aquesta línia, és fundador adjunt dels Programes Valquíria de formació i incorporació de les dones al Sector del Metall. També és cofundador del Fòrum de debat de la Catalunya Central, on la Formació Professional és un dels principals eixos, i impulsor del primer conveni de col·laboració patronal-sindicat al Bages, on destaquen el paper de l’educació i de la formació professional.
Vicenç Mauri va ser assessor en temes d’economia i empresa a la Generalitat de Catalunya i ha rebut diverses distincions i premis per la seva tasca.
Xavier Farriols Sénder (Barcelona, 1954)
Llicenciat en Història contemporània, Xavier Farriols ha exercit la docència i altres càrrecs de responsabilitat en centres docents. La seva tasca destaca per la seva implicació en l’FP, on disposa d’un gran recorregut en el desenvolupament de polítiques públiques i en l’impuls de la cooperació i la mobilitat internacional de la Unió Europea, tant des de l’administració catalana com des de la Comissió Europea.
Farriols va ser responsable de programes com el Pla General de Formació Professional de Catalunya, impulsant així la innovació per al foment de la continuïtat educativa i de la transició de joves al treball, i iniciant el camí envers un major reconeixement i valor de la formació professional a Catalunya.
Va ser nomenat expert de la Comissió Europea, i va treballar en diferents departaments de la Generalitat de Catalunya, destacant el seu paper com a secretari del Consell Català de la Formació Professional. Durant la seva trajectòria, Xavier Farriols va fer possible dos elements estratègics de la formació i el treball: la mobilitat internacional dels joves i l’establiment de mecanismes de convalidació i acreditació de les aptituds i coneixements de les persones en els països de la Unió Europea.
Caterina Casado Latorre (Barcelona, 1957)
Llicenciada en Medicina, Caterina Casado es va interessar ben aviat per la docència i ha exercit de professora d’FP en el sector de la sanitat, formació de la qual ha estat posteriorment coautora i codirectora de diversos llibres tècnics. Al llarg de la seva carrera ha assumit diverses responsabilitats en l’àmbit de la formació professional, quan va començar a treballar al Departament d’Ensenyament com a responsable de l’elaboració de currículums, d’orientacions acadèmiques i de la definició de recursos i equipaments de les famílies professionals de sanitat i d’activitats físiques i esportives. Pel que fa a la família d’activitats físiques i esportives, Casado va coordinar l’elaboració dels nous títols que es van establir a nivell estatal, en el marc de la reforma del sistema educatiu dels anys 90.
Caterina Casado va ser també impulsora del nou model curricular dels cicles formatius de formació professional, establint l’associació dels mòduls professionals a unitats de competència de qualificacions professionals, i avançant així en la concreció del sistema integrat de qualificacions i formació professional.
Casado ha treballat també en la definició i l’impuls de mesures flexibilitzadores dels títols de formació professional, destacant la seva participació en el projecte d’aplicació del Sistema Europeu de Crèdits per a l’Educació i la Formació Professionals (ECVET), que ha suposat un pas decisiu per facilitar la convalidació i el reconeixement d’aptituds i coneixements, per potenciar la mobilitat i per incrementar la compatibilitat entre diferents sistemes europeus i les possibilitats d’inserció laboral.
26 de novembre de 2018