El Departament d’Educació ha creat el programa
Llengües i Cultures d'Origen amb l'objectiu de posar en valor les llengües i cultures d'origen de l'alumnat, facilitar-ne l'aprenentatge i el reconeixement acadèmic a tots els alumnes del sistema educatiu, i alhora promoure valors de tolerància i respecte a la diversitat. A través d’aquesta iniciativa s’impulsarà l’ensenyament de llengües d’origen tant en horari lectiu com en horari extraescolar en centres -sostinguts amb fons públics- d'educació primària, secundària obligatòria, batxillerat i formació professional inicial i de règim especial.
Centres de primària
· Els centres de primària podran oferir en horari lectiu tallers d’introducció a llengües i cultures pròpies dels alumnes com l’amazic, el romanès, el portuguès, el xinès i l’àrab, entre altres. I, a secundària, es podran oferir com a assignatura optativa.
· Tot i que es tracta de llengües que no són curriculars, són d’abast internacional o bé estan vinculades als orígens familiars de l’alumnat.
· Aquest ensenyament es farà a través de professorat d’altres països destinat a Catalunya en el marc de programes de cooperació educativa internacional en què participa el Departament (actualment, amb el Marroc, Romania i Portugal) o bé mitjançant professorat del sistema educatiu que disposi dels coneixements lingüístics necessaris.
Centres de secundària
· Els alumnes de secundària que cursin una llengua estrangera o d’origen que no s’imparteixi en el seu centre educatiu i que ho facin en una escola oficial d’idiomes, en el marc d’un programa de professorat visitant o en institucions oficials o governamentals, podran sol·licitar-ne el reconeixement i convalidació com a matèria optativa de segona llengua estrangera.
Projectes de centre per reforçar l’estima per les llengües d’origen
· Es vol impulsar i afavorir el desenvolupament de projectes de centre que contribueixin a reforçar el coneixement i estima que cada alumne té de la seva llengua familiar, com a estratègia per facilitar l’aprenentatge de llengües curriculars i per contribuir al manteniment d’unes llengües, sovint minoritzades, que aporten riquesa i diversitat a la societat.
· Es vol posar en evidència el potencial de les llengües de l’alumnat com a estratègia per a la internacionalització dels centres educatius, que es pot fer efectiva a través de projectes de cooperació educativa amb escoles de països on es parlen actualment aquestes llengües.
Formació docent de les llengües d’origen
· Un dels objectius principals del programa és també la formació docent amb la finalitat que el professorat reconegui les llengües que parlen els seus alumnes i les posi en valor, i que tingui un coneixement més profund de les cultures associades a aquestes llengües.