Direcció General de Comunicació

Transparència

El Govern promou un sistema educatiu basat en els valors de tolerància i respecte a la diversitat

Es crea un nou programa per a la promoció de les llengües i cultures d'origen de l'alumnat

query_builder   10 desembre 2018 19:18

event_note Nota de premsa

El Govern promou un sistema educatiu basat en els valors de tolerància i respecte a la diversitat

Es crea un nou programa per a la promoció de les llengües i cultures d'origen de l'alumnat

  • L'objectiu és reforçar el coneixement i estima que cada alumne té de la seva llengua familiar i alhora promoure els valors de tolerància i respecte a la diversitat.
  • El programa preveu formació del professorat perquè aquest pugui reconèixer les llengües que parlen els seus alumnes i les posi en valor. 
  • Durant el passat curs 2017-2018 més de 144.000 alumnes matriculats a les etapes d’educació infantil, primària i secundària eren de nacionalitat estrangera i, a més, s’ha de tenir en compte que la primera llengua apresa per prop del 12% de l’alumnat no és ni el català ni el castellà.
Transparència
 
El Departament d’Educació ha creat el programa Llengües i Cultures d'Origen amb l'objectiu de posar en valor les llengües i cultures d'origen de l'alumnat, facilitar-ne l'aprenentatge i el reconeixement acadèmic a tots els alumnes del sistema educatiu, i alhora promoure valors de tolerància i respecte a la diversitat. A través d’aquesta iniciativa s’impulsarà l’ensenyament de llengües d’origen tant en horari lectiu com en horari extraescolar en centres -sostinguts amb fons públics- d'educació primària, secundària obligatòria, batxillerat i formació professional inicial i de règim especial.
 
Centres de primària
 
·         Els centres de primària podran oferir en horari lectiu tallers d’introducció a llengües i cultures pròpies dels alumnes com l’amazic, el romanès, el portuguès, el xinès i l’àrab, entre altres. I, a secundària, es podran oferir com a assignatura optativa.
 
·         Tot i que es tracta de llengües que no són curriculars, són d’abast internacional o bé estan vinculades als orígens familiars de l’alumnat.
 
·         Aquest ensenyament es farà a través de professorat d’altres països destinat a Catalunya en el marc de programes de cooperació educativa internacional en què participa el Departament (actualment, amb el Marroc, Romania i Portugal) o bé mitjançant professorat del sistema educatiu que disposi dels coneixements lingüístics necessaris.
 
Centres de secundària
 
·         Els alumnes de secundària que cursin una llengua estrangera o d’origen que no s’imparteixi en el seu centre educatiu i que ho facin en una escola oficial d’idiomes, en el marc d’un programa de professorat visitant o en institucions oficials o governamentals, podran sol·licitar-ne el reconeixement i convalidació com a matèria optativa de segona llengua estrangera.
 
 
Projectes de centre per reforçar l’estima per les llengües d’origen
 
·         Es vol impulsar i afavorir el desenvolupament de projectes de centre que contribueixin a reforçar el coneixement i estima que cada alumne té de la seva llengua familiar, com a estratègia per facilitar l’aprenentatge de llengües curriculars i per contribuir al manteniment d’unes llengües, sovint minoritzades, que aporten riquesa i diversitat a la societat.
 
·         Es vol posar en evidència el potencial de les llengües de l’alumnat com a estratègia per a la internacionalització dels centres educatius, que es pot fer efectiva a través de projectes de cooperació educativa amb escoles de països on es parlen actualment aquestes llengües.
 
Formació docent de les llengües d’origen
 
·         Un dels objectius principals del programa és també la formació docent amb la finalitat que el professorat reconegui les llengües que parlen els seus alumnes i les posi en valor, i que tingui un coneixement més profund de les cultures associades a aquestes llengües.
 
 
 
 
 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia