El conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Alfred Bosch, ha donat la benvinguda aquest dijous al matí als assistents de la primera Reunió internacional d’experts sobre el Dret a l’Educació de les persones refugiades organitzada per la UNESCO al Palau Reial de Pedralbes de Barcelona.

Bosch ha destacat que el Govern de Catalunya té la doble obligació “d’atendre les persones refugiades per tal que tinguin accés a l’educació i oferir-los un lloc on viure”. El conseller ha posat en valor la voluntat del poble català a acollir persones refugiades, la qual es va expressar a la manifestació ‘Casa nostra, casa vostra’ l’any 2017 a Barcelona.
“Volem compartir l’experiència de Catalunya en acollir persones refugiades i també volem aprendre i debatre sobre aquesta matèria amb vosaltres”, ha expressat Bosch. El conseller ha conclòs la intervenció assegurant que “som part del problema si no contribuïm a solucionar-lo”.
La reunió, que s’allargarà fins al divendres 14 de desembre, vol promoure el debat sobre la protecció del dret a l’educació de les persones refugiades, així com la importància de gaudir d’un accés equitatiu a una educació de qualitat. L’objectiu és identificar els principals reptes amb què s’enfronten els països, les regions i les ciutats que acullen un nombre important de persones refugiades, compartir bones pràctiques, i determinar àrees clau i polítiques públiques en les quals incidir-hi.
Al final de la reunió es presentarà a la UNESCO una proposta de Declaració Política sobre el Dret a l’Educació de les persones refugiades que inclourà recomanacions sobre polítiques públiques rellevants a nivell local, regional, nacional i internacional, així com accions a compartir amb els Estats Membres i la societat civil internacional. La Declaració sorgirà del debat i l’intercanvi d’experiències entre els representants d’Estats Membres de l’organització, governs regionals i ciutats, així com acadèmics i experts internacionals en l’àmbit de l’educació, el dret de refugi i les migracions, les ONGs i representants de la societat civil.

Entre els assistents a la reunió destaquen la Prof. Stefania Giannini, directora general adjunta per a l’Educació de la UNESCO; el Dr. Francesc Pedró, cap de Polítiques d’Educació de la UNESCO; la Dr. Koumbou Boly Barry, relatora especial sobre el Dret a l’Educació de l’Oficina de l’Alt Comissionat pel Dret a l’Educació de la ONU.; Laia Ortiz, segona tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona; i el Dr. Eduard Vallory, president del Centre UNESCO de Catalunya.
La reunió comptarà amb diversos debats i el primer serà moderat pel director general d’Afers Multilaterals i Europeus, Isidre Sala.
La UNESCO ha estat l'entitat organitzadora de la reunió i ha rebut la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, el Centre UNESCO de Catalunya i la Generalitat de Catalunya. Es tracta d’una contribució al Dia dels Drets Humans que enguany celebra el 70è aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans.
L’educació i els infants refugiats
Segons dades d’ACNUR, els infants refugiats tenen cinc vegades més possibilitats de deixar l’escola i tan sols el 61% va als centres d’educació primària. En el cas de l’educació secundària, el percentatge dels que assisteixen a classe baixa fins al 23%. Pel que fa a l’educació superior, només l’1% de les persones refugiades hi té accés, en contrast amb el 36% de la resta de joventut. Actualment hi ha 19.9 milions de refugiats al món, principalment a països de renda baixa o mitjana.



